vasael.ir

کد خبر: ۱۴۴۳۳
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۵ - 24 August 2019
مورد بررسی و داوری قرار گرفت؛

بررسی فقهی حقوقی کیفیت و کمیت شهادت در جرائم منافی عفت

وسائل ـ جلسه دفاع پایان نامه سطح سه حوزه علمیه خراسان با موضوع «بررسی فقهی حقوقی کیفیت و کمیت شهادت در جرائم منافی عفت» در مرکز مدیریت این حوزه برگزار شد.
به گزارش وسائل، پایان نامه سطح سه رضا حسنی‌فربررسی فقهی حقوقی کیفیت و کمیت شهادت در جرائم منافی عفت با عنوان «بررسی فقهی حقوقی کیفیت و کمیت شهادت در جرائم منافی عفت» توسط حجت الاسلام و المسلمین محمدباقر گرایلی مورد بررسی و داوری قرار گرفت.

حسنی‌فر در جلسه دفاع از این پایان نامه گفت: جرائم منافی عفت به جهت تعرض به حیات مادی و معنوی انسانها، از اهمیت ویژه‌ای نزد شارع برخوردار است به همین جهت در شرع مقدس حساسیت بیشتری نسبت به آن‌ها اعمال شده است، از طرف دیگر گسترش این جرایم در کنار گسترش تکنولوژی در جامعه، این مهم را می‌طلبدکه فعالان فرهنگی جهت آگاهی بخشیدن به جامعه و جهت پاسداری از حدود الهی، در این زمینه تلاش بیشتری کنند.

وی با اشاره به آیه‌ی هفتم سوره‌ی مبارکه‌ی مؤمنون (فَمَنِ ابتَغی وَراءَ ذلِکَ فَاُولَئِکَ هُمُ العادُونَ)، گفت: هرگونه لذت جنسی از غیر همسر، منافی عفت است بنابراین عمل منافی‌عفت، هرگونه تماس جسمی و فیزیکی با غیر همسر به قصد تلذذ است.

تدوینگر با بیان اینکه منافی عفت عبارت است از امور جنسی شرم آور در عرف یک جامعه، که برای مواقعه یا شروع در آن صورت گیرد، ادامه داد: قانون گذار اسلامی در ماده ۶۳۸، کسی را که با عمل غیر حرام موجب جریحه دار شدن عفت عمومی شود را نیز مجرم دانسته و برای او مجازات حبس از دو روز تا دو ماه، یا تا ۷۴ ضربه شلاق در نظر گرفته است مثل رو بوسی زن و شوهر در ملاء عام.

وی افزود: یکی از راه‌های اثبات جرم، در شریعت اسلامی، شهادت است؛ لذا درصورتی‌که شهود بر ارتکاب جرم شهادت دهند، اجرای جزاء و عقاب یا به عبارتی حدود متناسب با آن جرم، بر مجرم از جانب شارع واجب می‌شود.

حسنی‌فر با بیان اینکه جرائم منافی عفت نیز یکی از راه‌های اثباتشان شهادت شهود است، گفت: چنین تصور می‌شود که شرع مقدس برای شهادت، کیفیتی خاص بیان نموده و شرایطی معین کرده، که برخی از آن‌ها مورد اختلاف و برخی دیگر مورد اتفاق فقهاء است.

طلبه سطح سه حوزه علمیه خراسان در پایان با اشاره به اینکه بخش اول این پژوهش تحت عنوان مفاهیم و کلیات، به تعریف لغوی و اصطلاحی دو واژه‌ی شهادت و جرم در فقه و حقوق و همچنین تعریف و باز شناسی چهار مصداق از جرائم منافی عفت (زنا، لواط، قذف و مساحقه) پرداخته و مسئولیت کیفری شهادت دروغ را متذکر شده است، گفت: در بخش دوم تعداد شهود در جرائم منافی عفت، تعداد شهود مورد نیاز برای اثباث این چهار جرم را جداگانه بررسی نموده و در بخش بعدی، کیفیت شهادت در جرائم منافی عفت، به کیفیت ادای شهادت توسط شهود نزد حاکم برای اثبات این چهار جرم از منظر فقه و حقوق، پرداخته شده است.

گفتنی است، تدوینگر این پایان نامه از هدایت و راهنمایی حجت الاسلام و المسلمین سیدعلی سجادی زاده در مقام استاد راهنما و حجت الاسلام و المسلمین مهدی صالحی مقدم در مقام استاد مشاور، بهره برده است./908/241/ح
 
 
منبع: روابط عمومی حوزه علمیه خراسان
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۰۱ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۵۷:۵۸
طلوع افتاب
۰۶:۲۷:۵۸
اذان ظهر
۱۳:۰۵:۴۷
غروب آفتاب
۱۹:۴۲:۵۸
اذان مغرب
۲۰:۰۰:۳۳