vasael.ir

کد خبر: ۱۴۳۵۶
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۴ - 01 September 2019

معرفی مقاله | دکترین مهدویت و حکومت جهانی مهدوی

وسائل ـ حکومت جهانی مهدوی از یک سو نقطه پایان حیات بشری در سرای دنیا و مطلع زندگی اخروی خواهد بود و آن چه در این حکومت در حد ظرفیت دنیا تبلور خواهد یافت حاکمیت، علم، قدرت، حکمت، عدالت، رحمت الهی در زندگی انسان است و مستکبران مستوجب قهر الهی می شوند.

به گزارش خبرنگار وسائل، اعتقاد به ظهور منجی و مصلحی جهانی ایده ای معرفی مقاله | دکترین مهدویت و حکومت جهانی مهدویفراگیر و همگانی است‌. بجز کسانی که به تاریخ نگاه بدبینانه و منفی دارند، پیروان مکتب ها و ادیان مختلف، ایده مهدویت به معنای مزبور را باور دارند. تفاوتی که در این باره وجود دارد، مربوط به ویژگی های شخصی و شخصیتی مصلح جهانی است. در تفکر اسلامی، منجی و مصلحی جهانی «مهدی» نام دارد و از دودمان رسول اکرم (ص) است.

 

حکومت جهانی مهدوی

۱- عقل و حکومت جهانی مهدوی

۲- قرآن و حکومت جهانی مهدوی

۳- حکومت جهانی مهدوی در روایات

 

مبانی حکومت جهانی مهدوی

۱- خداپرستی

۲- عدالت خواهی و تعالی جویی انسان

۳- اسلام و خاتمیت

۴- جهان شمولی اسلام

۵- اسلام و حکومت

۶- حکومت ولایی

۷- امامت معصوم

 

دستاوردهای حکومت جهانی مهدوی

دستاوردهای حکومت جهانی مهدوی با آرمان های آن برابر است، زیرا عموم انسان ها آرزوی تحقق آن را دارند و نمونه ی اعلای حکومت هایی  است که تمام پیامبران الهی و عدالت‌خواهان جهان در پی برپایی آن بودند، ولی در مقیاس جهانی جامع عمل بر تن نکرده است. به هر حال حکومت جهانی مهدوی حکومتی است که تجلی کامل نسبت الهی در قالب حکومت ولایی در زندگی بشری است.

بنابراین در مورد حکومت جهانی مهدوی میتوان گفت آنچه همه حکومت های خوب دارند یا باید داشته باشند،این حکومت به تنهایی دارد. از این رو، حکومت جهانی مهدوی فصلی از کتاب تاریخ سیاسی، عقیدتی، اخلاقی، عرفانی و اجتماعی بشر را رقم خواهد زد که عصاره ی همه مکارم و فضایل انسانی است.

در اینجا با الهام از آیات و روایات نمونه هایی از دستاوردهای حکومت جهانی را بازگو می نماییم، چون آگاهی از این دستاوردها و توجه به آنها می تواند زمینه سنجش حکومت جهانی مهدوی را با حکومت های دیگر که فیلسوفان و سیاستمداران غربی تحت عنوان «جهانی سازی» از آن یاد می‌کنند فراهم می سازد:

 

۱-جهان شمولی یکتا پرستی و اسلام

پیامبران الهی از آدم تا خاتم منادیان توحید و یکتا پرستی بوده اند. نسبت پیامبران با توحید آغاز شده و نخستین شعار و پیام آنان این بوده: «اعبدوا الله مالکم من اله غیره»

۲-گسترش فضایل و ارزش های دینی

حکومت جهانی مهدوی نمونه ایده آل از یک حکومت دینی است، طبیعی است که آنچه برای یک حکومت دینی اولویت دارد توسعه و تعمیق باورها و رفتارهای دینی مردم است. البته این کار نیازمند برنامه‌ریزی جامع است تا مسائلی رفاهی و نیازهای طبیعی و دنیوی بشر راهم در بر داشته باشد. یکی از مهمترین ارکان تحقق این آرمان این است که دولتمردان و کارگزاران حکومت مهدوی از شایسته ترین انسان ها و دیندارترین آنها خواهند بود: «أن الارض يرثها عبادي الصالحون»

بی شک هر گاه رهبران سیاسی جامعه انسانهایی پارسا و متدین باشند جامعه به سوی پارسایی و دینداری گرایش خواهد داشت. چنانکه گفته شده است:«الناس علی دین ملوکهم». لذا با توجه به این عوامل جامعه در عصر حکومت مهدوی جامعه ای است که به احکام، فضائل و ارزش های دینی اهتمام می ورزد و مردم را به عبادات اسلامی سوق می دهد.

۳- برچیده شدن بساط محرمات الهی

هنگامی که در جامعه جهانی فرهنگ فضائل و ارزش های دینی حاکم گردد زمینه ای برای ظهور گناه و ناپاکی باقی نخواهد ماند و از طرف دیگر بدون برچیده شدن بساط ناپاکی ها و محرمات الهی فرهنگ فضایل و ارزش های دینی حاکم نخواهد شد.

۴-جهان شمولی عدالت و مساوات

جهان شمولی عدالت و برابری در حکومت مهدوی از چنان جایگاه بالا و والایی برخوردار است که به عنوان بیت الغزل مهدویت در تفکر اسلامی به شمار می رود و در احادیث مهدویت به عنوان برجسته ترین آرمان قیام مهدی (عج) مطرح گردیده است. این برجستگی از یک سو، به دلیل جایگاه ویژه ای است که عدالت و مساوات در جهان بینی توحیدی دارد و از سوی دیگر تمام ارزش ها را در بردارد.

۵-فراگیری امنیت

امنیت یکی از مقوله هایی است که پیوسته مورد توجه حاکمان و سیاستمداران بوده است.لذا یکی از آرمان های حکومت مهدوی برقراری امنیت در جامعه است به گونه ای که جان، مال و حیثیت افراد جامعه از تجاوز دیگران در امان باشد.

۶-توسعه عمران و آبادانی

یکی از اهداف حکومت های دینی و رسالت های حاکمان الهی آباد کردن و عمران سرزمین ها و مناطق مسکونی بوده است.این مسئله از دیدگاه قرآن کریم یکی از رسالت های آدمیان است، چون خداوند این کره خاکی را مهد آسایش و آرامش بشر قرار داده است.

نکته شایان ذکر اینکه آبادانی زمین دو جلوه دارد: جلوه مادی و جلوه معنوی. در جهان بینی توحیدی عمران و آبادانی زمین در شکل ایده آل آن در گرو تحقق هر دو جلوه است اصولا آبادانی مادی اگر با آبادانی و اصلاح معنوی همراه نباشد، آبادانی نخواهد بود، زیرا آبادانی حیات انسانی آنگاه تحقق می یابد که حیات معقول او آباد باشد و آبادانی مادی و جسمانی در خدمت حیات معقول او قرار گیرد.

۷-رفاه عمومی

در جهان بینی توحیدی فقر و تهیدستی امر نامطلوبی است. بدین جهت یکی از رسالت های مهم پیامبران الهی مبارزه با پدیده فقر و تهیدستی بوده است. لذا در شرایع آسمانی برای حل این معضل اجتماعی راهکارهایی اندیشیده شده است که کاملترین آن در شریعت اسلام است.

با این حال فقر و تهیدستی یکی از معضلات ناگوار بشر بوده است و با همه کوشش ها و تدبیرهایی که انجام گرفته به صورت مطلق ریشه کن نشده و هیچگاه رفاه عمومی فراهم نگردیده است. امروزه نیز سازمان ها و نهاد های گوناگونی به نام مبارزه با فقر و تهیدستی وجود دارند و تلاش هایی نیز می کنند، ولی متاسفانه آمار تهیدستان و حتی کسانی که به سبب فقر و بیچارگی به کام مرگ میروند، روزبه روز بالا می رود.اما در حکومت جهانی مهدوی فقر و تهیدستی به کلی ریشه کن خواهد شد و رفاه عمومی تحقق خواهد یافت.

۸-دوستی خالصانه

آنگاه زندگی اجتماعی لذت بخش و آکنده از صفا و صمیمیت است که افراد جامعه در ارتباط اجتماعی و خانوادگی خود به یکدیگر مهر بورزند و رابطه آنان بر اساس صداقت، محبت و دوستی خالصانه باشد.،بدبینی، بدگمانی، حسادت، بخل، کینه و دیگر اوصاف رذیله از دل های آنان زدوده گردد. هر گاه این صفات ناپسند از میان آدمیان رخت بربندد و صفات پسندیده جایگزین آنها شود زندگی، سعادتمندانه ای خواهند داشت.

همه پیامبران الهی پیام آوران و پرچم‌داران محبت و دوستی خالصانه و بی شائبه بودند و توانستند در زمان خود با توجه به شرایط موجود به صورت نسبی به این هدف دست یازند، اما شکل ایده آل و همه جانبه آن در حکومت مهدوی تحقق خواهد یافت.

۹-رهایی بشریت از آتش فتنه های شیطانی

واژه فتنه در اصل به معنای آزمودن است چنانکه در قرآن کریم و روایات در موارد متعددی به این معنا به کار رفته است. گاهی به ناملایمات و شدائد نیز از آن جهت که وسیله ی آزمایش افراد می باشد فتنه گفته می شود، لذا در بعضی از موارد مال و فرزند نیز نامیده شده است.

در هر حال، فتنه های نکوهیده آدمیان ریشه در خصلت های نفسانی و شیطانی آنان دارد. خودخواهی، حسادت، افزون طلبی، انتقام جویی کینه توزانه و نظایر آن ریشه های روانی و نفسانی فتنه ها و آشوب ها می باشد که به صورت آشکار و پنهان فضای زندگی اجتماعی ‌را مکدر و آشفته می سازند. حال یکی از دستاوردهای حکومت جهانی مهدوی این خواهد بود که فتنه گری ها از میان میرود و دل ها با یکدیگر مهربان گردیده، صمیمیت و همدلی فضای زندگی اجتماعی ‌را عطرآگین و مبارک می سازد.

۱۰-تکامل عقول

در جهان بینی توحیدی عقل جایگاهی بس بالا و والا دارد. عاقلان نیز از حرمت و کرامت ویژه ای برخوردارند. یکی از امتیازات پیامبران الهی برتری عقلی آنان بر دیگران بوده است، آنان در پرتو عقل توانستند بشر را در جهت سعادت دنیوی و اخروی هدایت کنند، در احادیث آمده است که انجام فرایض دینی به تنهایی نشانگر کمال و تعالی شخصیت انسان نیست بلکه کمال عقل است که نشان دهنده تکامل شخصیت انسان است.

به عبارت دیگر : آنچه در ستایش عقل آمده است عقل قدسی است که در حوزه نظر، انسان را به معرفت درست خداوند رهنمون بوده و در حوزه عمل او را به تسلیم در برابر اوامر نواهی الهی برمی انگیزد.

۱۱-تکامل علوم

علم و دانش یکی از مکارم و مفاخر انسانی است. حضرت آدم (علیه السلام)

به دلیل اینکه از موهبت « علم الاسماء» بهره مند بود، مسجود فرشتگان گردید. طبق احادیث اسلامی مرکب دانشمندان بر خون شهیدان برتری دارد. اگر مومن غیر دانشمند از درجه ای از کمال معنوی برخوردار است، مومن دانشمند دارای درجاتی از کمال معنوی خواهد بود.

علم و دانش انواع و مراتب بسیاری دارد و جز پیامبران و اولیای خاص خداوند که از علوم مختلف و مراتب آن بهره مند بوده اند اکثریت انسان ها تنها در زمینه هایی خاص و به صورت محدود به آن دست یافته اند.

یکی از دستاوردهای حکومت مهدوی این است که علم و دانش در همه ابعاد آن گسترش یافته و افراد جامعه از کاملترین مواهب علمی برخوردار خواهند گردید.

۱۲-محو بدعت ها و احیای سنت ها

سنت عبارت است از: آنچه پیامبر گرامی اسلام (ص) به عنوان راه و رسم زندگی مطلوب و تبیین قرآن کریم به امت اسلامی آموخت.

پیامبر (ص) برای حفظ و فهم کتاب سنت امت اسلامی را به صورت موکد به پیروی از عترت خویش توصیه کرد اما آنها به این سفارش به طور شایسته عمل نکردند،  که در نتیجه بدعت هایی در حوزه تفکر اسلامی پدید آمد.

ولی اساسنامه و منشور حکومت جهانی مهدوی چیزی جز کتاب و سنت در شکل اصیل و صحیح آن نخواهد بود. از آن جا که مهدی موعود (عج) وارث علوم نبوی است، بدعت ها و سنت ها را به خوبی می شناسند. قبل از هر چیز بدعت ها را از دامن فرهنگ و تفکر اسلامی می زداید و سنت هایی که متروک و مهجور مانده اند احیا و اجرا می کند.

چنین جامعه ای است که مطلوب و محبوب بشریت است، به همین سبب حکومت جهانی مهدوی با استقبال عمومی مواجه خواهد شد، و جز مستکبران که حیات شیطانی خود را در چنین جامعه ای در خطر می بینند با آن مخالفت نخواهند کرد؛ گرچه آنان نیز گرفتار خشم توده های عدالت جو، تعالی خواه و آرمان طلب خواهند شد.

مقاله « دکترین مهدویت و حکومت جهانی مهدوی» نوشته علی ربانی گلپایگانی است که در فصلنامه انتظار موعود شماره شانزدهم ،دوره پنجم تابستان ۱۳۸۴ منتشر شده است.

علاقه مندان به منظور دریافت فایل PDF این مقاله می توانید اینجا کلیک کنید./204/241/ح

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدها
پر بحث ها
آخرین اخبار
پرطرفدارها
اوقات شرعی
۲۵ / ۰۶ /۱۳۹۸
قم
اذان صبح
۰۵:۲۴:۴۹
طلوع افتاب
۰۶:۴۹:۵۰
اذان ظهر
۱۳:۰۱:۵۹
غروب آفتاب
۱۹:۱۲:۲۲
اذان مغرب
۱۹:۲۹:۱۷