vasael.ir

کد خبر: ۱۴۳۴۲
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۵ - 15 August 2019
حجت الاسلام ادیب یزدی:

تمدن‌سازی به الهام از عدالت علوی و انتظار برای فرج امام مهدی نیاز دارد

وسائل ـ حجت‌الاسلام ادیب‌یزدی با بیان اینکه امیرالمومنین امام علی(ع) عدالت را از باریک‌ترین مرزها در هنگام عمل می‌دانند، گفت: حرکت در مسیر تمدن‌سازی نیازمند رعایت عدالت در سبک زندگی است. در این باره الهام از عدالت علوی بسیار راهگشا است.

به گزارش وسائل، حجت الاسلام «مرتضی ادیب یزدی» در گفت وگویی با بیان اینکه بعد از توحید و نبوت، مهمترین اصل «امامت» و «ولایت پذیریتمدن‌سازی به الهام از عدالت علوی و انتظار برای فرج امام مهدی(عج) نیاز دارد» است، اظهار کرد: در منطق اسلام مهترین مبحث اعتقادی، قرآن، پیامبر(ص) و سیره حضرت امیر(ع) بحث ولایت است، ولایت در لغت به معنای سرپرستی است اما در اصطلاح و حقیقت شرع عبارت است از تبعیت مطلق از آن کسی که از ناحیه پروردگار به زعامت و رهبری منصوب شده است.

این استاد اخلاق ادامه داد: پیامبر اکرم(ص) در روز یوم‌الانذار، اقوام را نزد خود فراخواند و فرمودند: اولین کسی که با من بیعت کند جانشین من است. از میان مهمانان حاضر که شماری از آنان را کفار تشکیل می دادند، حضرت امیر(ع) به عنوان اولین نفر دست خود را بلند کرد و در نتیجه برخی حاضران رو به جناب ابوطالب کرده و گفتند: از امروز به بعد تو باید از فرزندت تبعیت کنی.

حجت الاسلام ادیب یزدی تصریح کرد: ولایت از امام علی(ع) به ترتیب به سایر ائمه(ع) می رسد تا به امروز که ما منتظر امام غائب(عج) هستیم و حضرت حجت(عج) با اینکه در غیبت به سر می برند اما ناظر بر اعمال ما هستند.

 

نقش انتظار در جامعه ولایی

وی در مورد جایگاه و نقش انتظار فرج در جامعه ولایی گفت: نکته مهم آن است که ما در وهله نخست باید شخص منتظَر را بشناسیم، منظور از شناخت، شناسایی شناسنامه‌ای نیست که بگوییم پدر امام زمان(عج)، امام حسن عسکری(ع) بود و نام مادرشان نرجس خاتون. مهم شناخت جایگاه ایشان به عنوان جانشین رسول الله و امیرالمومنین امام علی(ع) است.

 

لزوم پژوهش در مورد امام مهدی

این پژوهشگر سیره اهل بیت(ع) افزود: نظام آسمان و زمین و نظامی که بر پهنه هستی حاکم است به برکت وجود مبارک صاحب الزمان(عج) است. اگر حجت خدا نبود زمین اهل خود را فرو می برد. اگر اکنون زمین زیر پای بشر رام است همه به برکت حجت خدا یعنی امام زمان(عج) است. بنابراین در این عصر باید حضرت را بشناسیم و جایگاه واقعی او را شناسایی کرده و در زمانه ای که دیگر کسی نمی تواند به بهانه نبود و یا عدم دسترسی به اطلاعات از جهل سخن بگوید، در مورد امام مهدی(عج) پژوهش کنیم.

 

عدالت در مقام عمل

حجت الاسلام ادیب یزدی در مورد اهمیت بسط عدالت در جامعه منتظر شیعی، بیان کرد: این بحث مبسوطی است چون عدالت بحث عام به حساب می آید، حضرت امیر(ع) فرمود: وقتی وصف عدالت می شود همه از آن دم می زنند اما باریک ترین مفاهیم است وقتی که بخواهد رعایت شود.

 

عدالت فقط در مادیات نیست

وی در بخش دیگری از مباحث خود اضافه کرد: اگر ما دم از جامعه اسلامی و شیعی و منتظر می زنیم، اولین وظیفمه مان آن است که عدالت را پیشه کنیم. برخی تصور می کنند عدالت فقط در مادیات است در حالی که رفتار در جامعه، رفتار با دوست، با همسر، با همکار جزوی از این عدالت است به این معنا که حق شان را ضایع نکنیم.

 

رفتار ناعادلانه با همسر نزد خدا ثبت می شود

این استاد اخلاق تاکید کرد: گاهی برخی افراد به گونه ای با همسر خود صحبت می کنند گویی او حقی ندارد، شخصیت اش را می شکنند و تصور می کنند که خداوند این کار آنها را بی عدالتی نمی داند، در حالی که چنین نیست و گریه های پنهان همسر از دلشکستگی ناشی از  رفتار و خلق ناعادلانه همسر، نزد خداوند ثبت می شود. ما مدعاین انتظار فرج امام زمان(عج) باید در کوچکترین مسایل به سیره ائمه(ع) توجه کنیم.

 

لزوم اجراء عدالت برای تمدن سازی

حجت الاسلام ادیب یزدی در پایان خاطرنشان کرد: اینکه حضرت امیر(ع) می فرمایند: عدالت از باریک ترین مفاهیم است همین جا مشخص می شود، گاهی افراد به راحتی شخصیت یکدیگر را خرد می کنند، شاید آن لحظه آن فرد یا افراد به هر دلیلی امکان این را نداشته باشند که این مساله را به روی آن شخص بیاورند اما نزد خداوند گلایه آنها محفوظ است. ما در جامعه ای زندگی می کنیم که در مسیر تمدن اسلامی حرکت می کند تا این پرچم را به دست حضرت حجت(عج) برساند و باید عدالت در آن رعایت شود./908/241/ح

 

منبع: شبستان با تصحیح

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۱۰ / ۰۱ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۵:۳۱:۳۹
طلوع افتاب
۰۶:۵۶:۵۱
اذان ظهر
۱۳:۱۱:۳۵
غروب آفتاب
۱۹:۲۵:۴۱
اذان مغرب
۱۹:۴۲:۳۹