vasael.ir

کد خبر: ۱۴۲۶۱
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۴ - 07 August 2019

نگاهی بر کتاب «فلسفه حقوق بشر»؛ اثر آیت الله جوادی آملی

وسائل ـ از جمله کتاب‌هایی که به نقد مبانی حقوق بشر پرداخته کتاب «فلسفه حقوق بشر» تالیف حضرت آیت الله جوادی آملی است.
به گزارش وسائل، امروزه مسئله حقوق بشر، سخن ایامنگاهی بر کتاب «فلسفه حقوق بشر»؛ اثر حضرت آیت الله جوادی آملی و گفتار مدام بوده و بازاری رائج و پر زرق و برق دارد. این امر، اینک به صورت حربه‌ای در دست استعمار و طواغیت عصر درآمده و نالهٴ مظلومیت و حق‌طلبی ملت‌ها با همین حربه در گودال استضعاف غرق می‌شود.

تدوین حقوق بشر، محتاج به بررسی فلسفه حقوق آن است و در گروه تبیین جهان بینی و پیوند انسان با جهان، زیرا تدوین حقوق بشر نیازمند منبعی مشترک است که انسان توان شناخت آن منبع مشترک را ندارد و نیز حق تعیین حقوق بشر فراتر از اندیشه و توانایی‌های انسان بوده و تنها از آن خداست. از جمله کتاب‌هایی که به نقد مبانی حقوق بشر پرداخته کتاب «فلسفه حقوق بشر» تالیف آیت الله العظمی جوادی آملی است.

فلسفه حقوق در واقع از پایه‌های اعتقادی حقوق بشر در اسلام، یعنی جهان بینی و انسان شناسی منابع حقوق بشر، یعنی انسان با ویژگی او که از مهمترین آن‌ها برخورداری از فطرت الهی است و از مبانی حقوق بشر، یعنی حیات و آزادی و عدالت بحث می‌کند.

راز اینکه مولف از فلسفه حقوق بشر سخن می‌گوید نه از خود حقوق بشر، آن است که حقوق بشر، مسبوق به فلسفه حقوق و فلسفه حقوق مبتنی بر باور به فطرت انسان است. این فطرت به روح مجرد او مربوط است و این روح مجرد اصلت انسان را تامین می‌کند.

در این کتاب درباره پایه‌های اعتقادی و منابع و مبانی حقوق بشر در اسلام و نیز از اعلامیه حقوق بشر و کاستی‌های آن بحث و گفتگو شده است.

تدوین حقوق جهانی بشر، به بررسی فلسفهٴ حقوقی آن و تبیین جهان‌بینی و پیوند انسان با جهان نیاز دارد. انسان مؤلّف از بدن طبیعی و روح فراطبیعی است، لیکن اصالت از آنِ روح مجرد است که تدبیر و ادارهٴ بدن نیز بر عهده روح خواهد بود. از این‌روی تدوین و تنظیم حقوق بشر مسبوق به شناخت این حقیقت تألیفی است.

کتاب «فلسفهٴ حقوق بشر» در چهارده فصل مبدأ فاعلی و غایی حقوق بشر، فرق بین طبیعت و فطرت، مرجع تعیین حدود آزادی انسان، فرق طب و حقوق، تفکیک تقنین حقوق بشر از اجرا و قضا، فرق بین تساوی قانون و تساوی در برابر قانون، فرق بین قدرت و فطرت، منشأ پذیرش حقوق مشترک، اثبات استحقاق مشترک، محور اشتراک حقیقی انسان‌ها، راه‌های استنباط حقوق از منبع مشترک، حسن و قبح عقلی و موضوعات مربوط به حقوق بشر را بررسی و تبیین می‌کند./908/241/ح
 
 
منبع: مهر
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۳۱ / ۰۱ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۵۹:۲۸
طلوع افتاب
۰۶:۲۹:۱۰
اذان ظهر
۱۳:۰۶:۰۰
غروب آفتاب
۱۹:۴۲:۱۰
اذان مغرب
۱۹:۵۹:۴۳