vasael.ir

کد خبر: ۱۴۱۸۵
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۶ - 27 July 2019
منتشر شد؛

کتاب «تاریخ مختصر تئوری حقوقی در غرب»

وسائل ـ کتاب «تاریخ مختصر تئوری حقوقی در غرب» نوشته جان کلی کوششی است برای ارائه یک راهنما با حجمی معقول برای دانشجویان حقوق و سیاست درباره تاریخ موضوعات برجسته نظریه حقوقی در تمدن غربی.
به گزارش وسائل، کتاب «تاریخ مختصر تئوری حقوقیکتاب «تاریخ مختصر تئوری حقوقی در غرب» در غرب» نوشته جان کلی کوششی است برای ارائه یک راهنما با حجمی معقول برای دانشجویان حقوق و سیاست درباره تاریخ موضوعات برجسته نظریه حقوقی در تمدن غربی.

کتاب به ۱۰ فصل تقسیم شده است که ۱۰ برهه زمانی را میان جهان هومر و گورباچف بررسی می‌کند. واپسین فصل، که از اکثر فصل‌های دیگر طولانی‌تر است، سعی دارد اندیشه‌های مطرح از میانه سده بیستم به بعد را معرفی کند.

البته خود در مقدمه‌ای که برای اثر نوشته توضیح می‌دهد که برای فصل‌های نخستین تقریبا هیچ نوشته‌ای که آگاهانه به‌منزله متن تئوری حقوقی نوشته شده باشد؛ وجود ندارد؛ چراکه چنین نوشته‌هایی تا پیش از پایان قرون وسطی به دشواری یافت می‌شوند؛ بنابراین برای عرضه اندیشه حقوقی در اروپای اولیه، باید آن را از اجرای واقعی قانون یا دولت برگرفت یا با تحقیق در آثار مربوط به جامع، اخلاق، الهیات یا سیاست بازسازی کرد.

کلی معتقد بود که باید تدریس درس فلسفه حقوق با تاریخ موضوعات اصلی تئوری حقوقی از یونانی‌ها تا زمان حاضر شکل بگیرد. اما رویکرد اغلب اساتید در دنیای حقوق عرفی متفاوت است و آن‌ها ترجیح می‌دهند بر تئوری حقوقی معاصر، نظریات فلاسفه حقوقی که هنوز زنده‌اند یا مدت زیادی نیست که از دنیا رفته‌اند، تمرکز کنند.

بی‌گمان قانون به منزله سلسله اعصاب حیات جدید آدمیان عمل می‌کند که فقدان یا ناکارکردی آن به معنای بیماری و اختلال شدید در این حیات است. افزون بر این، نظام حقوقی صرفا مطلوبیت شکلی ندارد، بلکه برای «بقا» و «توسعه» جامعه در کار است. نظام حقوقی جدید، درواقع برای ماندگاری بالنده حیات فردی و جمعی آدمیان در عصر فلسفه، علم، صنعت، جامعه، عدالت، سیاست، اخلاق، دین‌ورزی و اقتصاد «جدید» سر برآورد و در این راستا قابل‌فهم و کارگیری است.

این امر، اما در گرو حضور قانون جدید در هماهنگی با آن عناصر، و یا نبود سازگاری میان آن‌ها است. برای ایجاد چنین وضعیتی ناگزیر ابتدا باید به سراغ شناخت آن عناصر رفت. شناخت یادشده با شناخت دقیق «مسائل زیست‌بوم» و نیز کاربست اندیشه‌های «فرابومی» معاصر ممکن است. از این رو، باید گفت که مسئله‌شناسی و اندیشه‌شناسی، هردو ناگزیر «جدیدند» و پیوندزدن میان آن‌هاست که امکان نوسازی اصیل درون‌زا و ترقی «کل حیاتمان»، از جمله نظام حقوقی، را فراهم می‌آورد. در غیر این صورت، کوشش‌ها مصروف جدیدسازی کاذب یا قدیم‌سازی پرهزینه اجزای نامتجانس زندگی می‌شود. زندگی معاصر در این مروز و بوم، اما تاکنون هیچ‌یک را برنتابیده است.

کتاب «تاریخ مختصر تئوری حقوقی در غرب» نوشته جان کلی (استاد حقوق اساسی، حقوق روم و فلسفه حقوق در دانشگاه‌های آکسفورد انگلستان و دوبلین ایرلند) با ترجمه محمد راسخ در ۶۲۰ صفحه، شمارگان ۵۰۰ نسخه و به قیمت ۷۸۰۰۰ تومان از سوی نشر نی منتشر شده است./908/241/ح
 
منبع: ایبِنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۰۹ / ۰۱ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۵:۳۳:۱۱
طلوع افتاب
۰۶:۵۸:۱۴
اذان ظهر
۱۳:۱۱:۵۳
غروب آفتاب
۱۹:۲۴:۵۴
اذان مغرب
۱۹:۴۱:۵۲