vasael.ir

کد خبر: ۱۴۱۲۰
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۱ - 25 July 2019

معرفی پایان‌نامه | الگوی نظام سیاسی مطلوب در حکمت متعالیه

وسائل ـ پایان نامه «الگوی نظام سیاسی مطلوب در حکمت متعالیه» در یک بازخوانی و بازنگری و رویکرد نقادانه از فلسفه سیاسی متعالیه، توانمندی امکانات تعاملی آن را با عنصر جدید و مسائل آن نشان می‌دهد.

به گزارش خبرنگار وسائل، امروزه بحران و چالش‌های بی‌شماریمعرفی پایان‌نامه|الگوی نظام سیاسی مطلوب در حکمت متعالیه را برای نظام‌های سیاسی در دنیای کنونی می‌توان رصد نمود که همگی ریشه‌هایی در مباحث و نگرش‌های فلسفی دارند. نگرش‌هایی که به جهان هستی، انسان، شناخت، جامعه و فرجام هستی وجود دارد و نیز چگونگی نگرش به قدرت، دانش، اخلاق، و ... .

 

به هر حال به نظر می‌رسد که همه امور و حتی علوم را مادی دیدن موجب آسیب‌پذیری دانش سیاسی، و بحران در جهان امروز گشته است به طوری که در غالب قلمروهای بین المللی و منطقه‌ای شاهد گسست‌های نگران‌کننده‌ای هستیم، همانند گسست بین دین و سیاست، اخلاق و معنویت با قدرت، دانش با مذهب و ... که برآیند گسست‌های یاد شده بریدن انسان و زندگی سیاسی صاحبات قدرت از پایبندی به ارزش‌های اخلاقی و معنوی است.

دولت‌ها و نهادهای بین‌المللی در سیاست‌گذاری های خود به ابعاد مادی انسان اصالت می‌دهند و در هر جایی از دنیا مانعی بر سر اهداف مادی خود مشاهده نمایند از هر راه ممکن و لو با ظلم، جنگ و خون ریزی، مانع را شناسایی کرده و آن را از مسیر راه خود بر می‌دارند.

امروز غالب ترین سیاست در بین سیاستهای بشری سیات لیبرال دموکراسی است که با چالش‌های جدی مواجه است. چه در سیاست‌های داخلی و منطق‌های و چه در سیاست‌های بین المللی، گرفتار گشته، که سعی وافر بر رهایی خود دارد. برای رهایی تمام تلاش‌هایی که اندیشمندان بزرگ لیبرال دموکراسی انجام می دهند و لکن به هیچ برون رفتی دست نمی یابند چرا که به بحران ها و چالش های آنان به نوع نگرش های مادی گرایانه آنان بر می گردد.

شاید یگانه راه برون رفت از از بحران ها عبارت است از تغییر در نگرش‌ها؛ در غیر این صورت  هیچ برون رفتی پیش رو نخواهد بود و فرافکنی‌هایی که در اقصی نقاط جهان همچون افغانستان و عر اق انجام می‌دهند، در واقع بر مشکلات خود می‌افزایند.

با وقوع انقلاب اسلامی در ایران، نوع جدید ی از سیاست در منظر جهانیان قرار گرفت. سیاست جدید که پرچمدار اصلی آن امام خمینی بود علاقه‌مندان زیادی در سراسر جهان اهم از مسلمانان و غیر مسلمانان پیدا کرد.

پایان نامه«الگوی نظام سیاسی مطلوب در حکمت متعالیه» به قلم بهرام دلیر برای اخذ درجه دکتری، در سال 1391، در دانشگاه باقرالعلوم(ع) نگارش شده است.

حکمت سیاسی متعالیه هر چند به دست مرحوم صدرالمتالهین تاسیس گشته است و ایشان خود برخی از مبانی و مباحث بنیادین آن را ارائه کرده است، اما اندیشمندان بعدی چون علامه طباطبایی، امام خمینی(ره)، شسهید مطهری و علامه جوادی آملی به شرح و بسط آن پرداخته‌اند.

از منظری انقلاب اسلامی ایران ثمره رویکرد امام خمینی، به حکمت سیاسی متعالیه بوده است. رساله حاضر کوشش خواهد کرد الگوی نظام سیاسی مطلوب را بر اساس حکمت متعالیه با توجه به نیازهای دنیای کنونی و رویکرد جهانی بررسی نموده و برای جهان امروز معرفی نماید.

این تحقیق از یک مقدمه و پنج فصل تشکیل شده است. علل چهارگانه و تقسیماتش پیوند اساسی با مباحث سیاسی دارد، در تحلیل های سیاسی می توان از علل فلسفی چهارگانه، الگو گرفت. قوای نظام سیاسی را بر اساس آن قالب ریزی نمود، قوه مجریه به مثابه علت فاعلی، قوه مقننه به مانند علت مادی، نوع نظام سیاسی به منزله علت صوری و قوه قضاییه عامل نگهدارنده، بالاخره مجموع اهداف تمام قوا به مثابه علت غایی به شمار می روند.

منابع و مبانی سیاست متعالیه می تواند الگوی یک نظام سیاسی باشد منابع معرفتی با خوانش متعالیه که به نوعی همه را هستی شناسانه می بیند. در مبانی هستی‌شناسی، معرفت‌شناسی، انسان‌شناسی و فرجام‌شناسی با نوع وحدت‌گرایی که دارد برون دادش انسجام در کل نظام سیاسی می‌شود.

کارگزاران و نهادهای نظام سیاسی متعالیه اعم از نظام امنیتی، اقتصادی، قضایی و ... همه رویکرد توحیدی دارند. حکومت وسیله‌ای است برای اجرای شریعت؛ تمام کارگزاران و نهادهای سیاسی متعالیه دغدغه اجرای شریعت را دارند.

فهرست نتایج تحقیق را می توان در چند نتیجه خلاصه نمود که عبارتند از:

ـ از نظر روشی علل چهارگانه فلسفی از ظرفیتی برخوردارند که می‌توانند خیلی از تحقیقات علوم سیاسی را پوشش بدهد.

ـ از نظر منابع سیاست متعالیه که برگرفته از حکمت متعالیه است با سایر مکاتب فلسفی متفاوت است.

ـ هدف سیاست متعالیه بر این است که امت را الهی کند.

ـ ماموریت سیاست متعالیه هم معاش سازی است و هم معاد سازی می کند./204/241/ح

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
تاشکندی
Iran, Islamic Republic of
15:30 - 1398/05/03
پایان نامه های فقه حکومتی را از سایر مراکز نیز منتشر نمایید.
مدیر پایگاه با سلام
این امر در دستور کار مجموعه قرار گرفته است که با همکاری مسئولان مربوطه در حوزه علمیه قم ان شاالله اجرایی خواهد شد
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
00:31 - 1398/05/06
برداشت های شرایط مند از قرآن، توجه به بازتاب های حکم در بُعد جهانی و متناسب سازی حکم با عقل عرفی از الزامات فقه حکومتی نظام مند به روز است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۳۱ / ۰۱ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۵۹:۲۸
طلوع افتاب
۰۶:۲۹:۱۰
اذان ظهر
۱۳:۰۶:۰۰
غروب آفتاب
۱۹:۴۲:۱۰
اذان مغرب
۱۹:۵۹:۴۳