مدارس و دانشگاههای ایران حول محور اقتصاد تأسیس شدند
وی ادامه داد: سالهاست بحث انقلاب فرهنگی مطرح میشود و با فاصله کوتاهی از نهضت سیاسی، انقلاب فرهنگی طرح شد. درخواست امام(ره) هم در انقلاب فرهنگی این بود که در کنار انقلاب سیاسی، فرهنگ را هم تغییر دهیم، امروز در چهلمین سال انقلاب هستیم، اما به نظر میرسد پرداخت به مقوله فرهنگ، کیفیت لازم را نداشته است. تحول در تعلیم و تربیت و تحول در علوم انسانی، مورد تأکید امام(ره) بود، چرا که انقلاب بر پایه همین دو مسئله که منجر به تربیت انسان خواهند شد، به وقوع پیوست. اما با این حال، دانشگاهها و مدارس ایران، حول محور اقتصاد تأسیس شدند. فلسفه سیاسی - اقتصادی خاصی در تعلیم و تربیت ما حاکم است که دو نگرش سوسیالیستی و فلسفههای سیاسی لیبرالها در این نظام حکمفرما و دنبال کردن آموزش رسمی در این حیطه، از جمله اهداف تعلیم و تربیت تعیین شد.
عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی افزود: پس از مشاهده یکسری ناکارآمدی در فلسفههای قاعدهگرایی، نوع نگاه بنگاهداری در مدارس و دانشگاههای ما حاکم شد و به دنبال این رفتیم که دانشگاه را اداره ببینیم. در اینمیان، هیچکس به سراغ قرآن و احادیث نرفت که اینها درباره مدرسه و دانشگاه، چه دیدگاهی دارند. در کشور ما تعلیم و تربیت محدود به پنج رشته است و تعلیم و تربیت به این رشتهها واگذار شد و این یک نقطه ضعف بزرگی در تبیین فلسفه تعلیم و تربیت بود.
در علم دینی مباحثات حاشیهای پررنگتر بوده است
وی با بیان اینکه برنامههای توسعه در کشور ما همواره براساس اقتصاد و نه تعلیم و تربیت بوده است، گفت: این در حالی است که اقتصاد باید قَمری باشد که به دور تعلیم و تربیت میچرخد. از طرفی، اقتصاد ما هم سمتوسویی نداشته که بر پایه آموزههای خودمان باشد. دومین انتقاد این است که در حوزه علم دینی، مباحثات حاشیهای بیشتر از مباحثات اصلی و مهم بوده است. این کتاب فصل پنجم از یک تحقیق بزرگ بوده است. در سال ۸۴ آموزش و پرورش قصد داشت با همکاری دانشگاه، مأموریت تدوین سند تحول بنیادین تعلیم و تربیت اسلامی را به سرانجام برساند، البته به دلایلی از جمله محدودیتهای قانونی امکان انجام دقیق کار وجود نداشت. پروژه تحقیق در این حیطه با وجود محدودیتها ادامه یافت و در سال ۹۵، گزارش ۲۶۰۰ صفحهای از نتیجه کارهای این سالها به دست آمد و تصمیم به جمعبندی این کار گرفتیم. در این راستا، ضمن بهرهگیری از نظریات حضرت امام(ره)، آیتالله جوادیآملی، آیتالله مصباح و ... اقدام به استخراج مباحث و مبانی اصلی تعلیم و تربیت از آیات و روایات کردیم. این کتاب جمعبندی نهایی این پژوهش است.
علمالهدی درباره علت انتخاب عنوان «نظریه اسلامی» برای این کتاب هم گفت: در این کتاب سعی شده است از طریق حکمت متعالیه، از آیات و روایات بهره گرفته شود و همچنین از شواهد مستقیمی در هر بحث، از آیات و روایات بهره گرفته شد. سه معنا از اسلام و نظریه اسلامی را در مقدمه کار آوردهایم و در ادامه آن انتقادهای شدیدی به اسلامگرایان و معتقدان به سکولاریسم در داخل کردهایم.
در ادامه این مراسم، حجتالاسلام عبدالحسین خسروپناه، معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی طی سخنانی با بیان اینکه در کشور و در حوزه علوم انسانی نیازمند بومیسازی و حکمیسازی هستیم، بیان کرد: کتاب نظریه اسلامی رشد انسان از آثاری است که این دو نیاز را تبیین میکند. نکته دیگر اینکه میتوان چهار مدل انضمامی؛ دانشگاه مدرکگرا، دانشگاه آموزشمحور، دانشگاه آموزشِ پژوهشمحور و دانشگاه کارآمد برای اداره دانشگاه متصور شد. این کتاب به مدل چهارم و کارآمدی دانشگاه توجه کرده است.
وی افزود: دو تفسیراز علم دینی وجود دارد که یکی از آنها ساحت اخلاقی و دیگری ساحت عقلی - تجربی - نقلی(حکمی) است. این کتاب در ساحت علم دینی با بهرهمندی از تفسیر حکمی نگارش شده است و انتظار میرود کاربست آن منحصر به سند تعلیم و تربیت نباشد و در ساختار و سازمان تعلیم و تربیت هم از این کتاب استفاده لازم شود.
یادآوری میشود، در پایان این مراسم، از کتاب «نظریه اسلامی رشد انسان» رونمایی به عمل آمد. این کتاب به قیمت ۷۰ هزار تومان (۹۰ هزار تومان با جلد سخت) روانه بازار نشر شد./910/241/ح
منبع: ایکنا