vasael.ir

کد خبر: ۱۴۰۹۷
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۲ - 22 July 2019
به همت خانه‌ سرمایه طلاب و انجمن مالی اسلامی ایران برگزار شد؛

همایش «ماهیت بازار سرمایه و الزامات شرعی آن»

وسائل ـ همایش «ماهیت بازار سرمایه و الزامات شرعی آن» به همت خانه‌ سرمایه طلاب و انجمن مالی اسلامی ایران و با حضور دکتر علی صالح‌آبادی رئیس هیئت مدیره انجمن مالی اسلامی ایران و حجت الاسلام و المسلمین سید عباس موسویان عضو هیئت مدیره انجمن مالی اسلامی ایران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار وسائل، همایش «ماهیت بازار سرمایه همایش «ماهیت بازار سرمایه و الزامات شرعی آن»و الزامات شرعی آن» 30 تیر در مؤسسه فرهنگی ـ تربیتی هدایت از سوی خانه‌ سرمایه طلاب و انجمن مالی اسلامی ایران برگزار شد. 

دکتر علی صالح‌آبادی رئیس هیئت مدیره انجمن مالی اسلامی ایران و رئیس اسبق بورس اوراق بهادار ایران و حجت الاسلام و المسلمین سید عباس موسویان عضو هیئت مدیره انجمن مالی اسلامی ایران دو کارشناس حاضر در این نشست بودند.

ابتدای این نشست، مجری جلسه توضیحاتی پیرامون فعالیت‌های مؤسسه‌ خانه‌ سرمایه طلاب ارائه کرد و گفت: این پویش که به تأسیس خانه‌ سرمایه طلاب در قالب یک مؤسسه غیر انتفاعی انجامیده است توسط گروهی از طلاب حوزه‌ی علمیه قم و با دغدغه‌های فرهنگی و معیشتی به وجود آمده است.

 

تصمیم‌گیری‌های کمیته فقهی بورس بر اساس اجماع نظر فقها است


در ادامه دکتر علی صالح آبادی پیرامون فعالیت‌های انجمن مالی اسلامی ایران توضیحاتی را ارائه کرد و بیان داشت: حدود 2 سال است که آموزش‌هایی که توسط این انجمن به اعضای آن داده می‌شود، همانند برگزاری دوره‌های mba و dba بازار سرمایه اسلامی و بانکداری اسلامی که با همکاری سازمان بورس و دانشگاه امام صادق(ع) در حال برگزاری است.

رئیس هیئت مدیره انجمن مالی اسلامی ایران افزود: افرادی که فارغ التحصیل در این دوره می‌شوند، گواهی‌نامه‌های حرفه‌ای‌گری بورس را با تأیید سازمان بورس و دانشگاه امام صادق (ع) دریافت می‌کنند.

وی در رابطه با کمیته فقهی بورس گفت: سازمان بورس به نظر کمیته فقهی در امور شرعی مراجعه می‌کند نه نظر مراجع و خود کمیته فقهی بر اساس اجماع نظر فقها به جمع‌بندی می‌رسد و یا در بعضی از موارد استفتاء می‌کنند و به جمع‌بندی می‌رسند.

 

دو مأموریت مهم بازارهای مالی

در بخش دیگر این نشست حجت الاسلام والمسلمین دکتر موسویان، مباحثی پیرامون مسائل شرعی بازار سرمایه مطرح کرد و گفت: مسائل مستحدثه در باب معاملات خیلی گسترده است؛ در دهه اخیر هر ساله چندین قرارداد اختراع می‌شود و وارد معاملات مردم می‌شود و بیشترین ظهور و بروز آن در بازارهای مالی و پولی است که باید از نظر شرعی بررسی شوند.

عضو هیئت مدیره انجمن مالی اسلامی ایران در این خصوص گفت: قرارداد‌هایی که در حوزه‌ معاملات کالایی صورت می‌پذیرد چندان تغییری نداشته ولی مسائلی که در حوزه‌ بازارهای مالی و پولی به وجود آمده بسیار عمیق‌تر است.

وی افزود: به دلیل پیچیدگی قراردادهای مالی و پولی که یا نظیری در صدر اسلام نداشته و حداکثر به ۱۰۰ سال اخیر باز می‌گردد و یا به این شکل پیشرفته نبوده است، احساس نیاز شدیدی به وجود آمده و سبب شکل‌گیری کمیته‌ فقهی در سازمان بورس و اوراق بهادار شد.

حجت الاسلام والمسلمین موسویان با بیان اینکه بازارهای مالی خصوصا بازار سرمایه دو مأموریت مهم در تأمین سرمایه‌ شرکت‌ها، بنگاه‌ها و دولت‌ها و نیز پوشش ریسک شرکت‌ها را بر عهده دارد، اظهار داشت: این دو مأموریت نیاز به ابزارهایی همچون انتشار اوراق مشارکت، اجاره، مرابحه، سلف، آتی و ... داشت که بحث فقهی آن‌ها در کمیته تخصصی فقهی مشخص ‌شد.

عضو هیئت مدیره انجمن مالی اسلامی ایران با بیان این مطلب که برخی از مقدمات جهت تشکیل کمیته‌ فقهی در بیمه هم در حال انجام است، ابراز امیدواری کردند که به زودی شاهد تشکیل این کمیته در بیمه هم باشیم.

در پایان آقایان دکتر صالح‌آبادی و حجت الاسلام والمسلمین موسویان به سؤالات حاضرین پیرامون مباحث فنی و شرعی بازار سرمایه پاسخ دادند./241/241/ح

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۰۱ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۵۷:۵۸
طلوع افتاب
۰۶:۲۷:۵۸
اذان ظهر
۱۳:۰۵:۴۷
غروب آفتاب
۱۹:۴۲:۵۸
اذان مغرب
۲۰:۰۰:۳۳