vasael.ir

کد خبر: ۱۴۰۹۶
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۴ - 22 July 2019
یک کارشناس فضای مجازی بیان کرد؛

عواقب اشتراک مجازی اطلاعات برای سبک زندگی

وسائل ـ حجت‌الاسلام کهوند با اشاره‌به مشکلات کنونی جامعه به سبب استفاده غلط از فضای مجازی، گفت: به این فضا میلیون‌ها نفر دسترسی دارند و تجسس در آن معنا ندارد اما به دلیل عدم استفاده درست این روزها سبک زندگی متاثر از این فضا شده است.

به گزارش وسائل، حجت الاسلام «محمد کهوند» دعواقب اشتراک مجازی اطلاعات برای سبک زندگیر گفت‌وگویی با اشاره به تعریف فضای مجازی اظهار کرد: ما قبل از اینکه بخواهیم در مورد نوع عملکرد افراد از منظر آموزه های دینی در فضای مجازی تحلیلی ارایه کنیم، باید اول بدانیم که فضای مجازی کجا است. نکته اول اینکه ما در این فضا بر اساس واقعیات حرکت می کنیم نه موهومات.

این کارشناس فضای مجازی ادامه داد: نباید تصور کنیم که این گستره به دلیل آنکه ارتباط رو در رو و فیزیکی در آن وجود ندارد، بنابراین هیچ کسی جز خود من و خدا از آن مطلع نیست، اتفاقا برعکس، چند گروه کاملا به اطلاعات ما دسترسی دارند یعنی اگر بخواهند امکان این را دارند که به مجموعه مواردی که حتی به اشتراک هم نگذاشته ایم، دست پیدا کنند، مثل مالکان نرم افزارها، از سوی دیگر کسانی که سیستم عامل ما را در اختیار دارند نیز می توانند این دسترسی را داشته باشند.

وی تصریح کرد: دسته سوم اپراتورها هستند که زمینه تبادل اطلاعات را فراهم می کنند، گزینه بعدی دستگاه های امنیتی و اطلاعاتی هر کشور هستند که به صورت بالقوه توانایی دارند تا به اطلاعات ما دسترسی داشته باشند، همچنین شرکت های سازنده سخت افزار نیز این قابلیت را دارند، بنابراین اشاره من از این جهت بود که بگویم این گونه نیست که عده ای تصور کنند که هیچ دسترسی جز خودشان و خدا به این اطلاعات وجود ندارد.

حجت الاسلام کهوند در بخش دیگری از مباحث خود با بیان اینکه اهمیت دارد که انسان خود از زندگی خصوصی اش حفاظت کند، تاکید کرد: به بیان حضرت امیر(ع) راز تو اسیر تو است و چون افشایش کنی اسیر آن خواهی شد. وقتی شخصی اطلاعات خانوادگی و خصوصی خود را در گوشی ذخیره می کند یا آن را با دیگران به اشتراک می گذارد به بهانه اینکه گروه فامیلی هستند در واقع اشتباه ترین کار را انجام داده است.

وی ادامه داد: رواج سبک زندگی راحت طلبانه و عافیت طلبانه از جمله عواملی است که افراد دوست دارند تا این اندازه از نظر اخلاقی متفاوت عمل کنند، از سوی دیگر اشتراک گذاری از زندگی شخصی و انواع و اقسام امکانات با دیگران فارغ از اینکه فضای دسترسی برای دیگران را فراهم می کند سبب شکل گیری سبک غلطی از زندگی می شود که اصولا با دین ما منافات دارد، یعنی فخرفروشی.

این محقق ابراز کرد: حجت الاسلام قرائتی می گفت: شخصی در کاشان خانه ای داشت که نمای بیرون آن بسیار ساده بود اما داخل که می شدی، بسیار مجلل و شیک بود. این کار شاید درست ترین کار بود که شخص انجام می داد. وضعیت فعلی جامعه، مشکلات اقتصادی و مسایل روحی که در پی آن ایجاد شده است به نوعی چالش هایی را به وجود آورده که نشر تصاویر لاکچری از زندگی عده ای خاص در فضای مجازی، به آن دامن می زند.

وی در ادامه گفت: این مثال را از آن جهت زدم که بیان کنم اکنون عده ای تصاویری از ظاهر خانه شان می گذارند و مردم با دیدن آنها تصور می کنند که احتمالا وضعیت زندگی و روابط بین فردی در آن خانه نیز بسیار نزدیک و صمیمی است، در حالی که عموما برعکس است. ظواهر مهر تایید بر خوشبختی افراد نیست.

حجت الاسلام کهوند خاطرنشان کرد: از طرف دیگر مساله ای که باید به آن توجه کرد این است که اشتراک تصاویر در این فضا و دیدن دیگران، اصلا به معنای تجسس نیست چون فرد تمام زندگی اش را با میلیون ها کاربر به اشتراک گذاشته و عملا اجازه داده دیگران از خانه و زندگی اش بازدید کنند. بنابراین تنها کاری که اخلاقی و اسلامی است اینکه افراد با عدم اشتراک گذاری تصاویر از حریم خود صیانت کنند./908/422/ح

 

منبع: شبستان با تصحیح

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۰۴ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۵۳:۳۳
طلوع افتاب
۰۶:۲۴:۲۵
اذان ظهر
۱۳:۰۵:۱۳
غروب آفتاب
۱۹:۴۵:۲۲
اذان مغرب
۲۰:۰۳:۰۴