vasael.ir

کد خبر: ۱۴۰۷۷
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۵ - 21 July 2019

بررسی سلامت روانی و جسمی زنان مجرد و متاهل / آیا زنان مجرد شادتر از زنان متاهل هستند؟

وسائل ـ بی‌بی‌سی اخیراً در گزارشی مدعی شده مجردها روابط اجتماعی بهتر و محکم‌تری دارند، از تحصیلات بهتر برخوردارند و از شغل خود بیشتر از افراد متأهل لذت می‌برند، غذاهای سالم‌تر می‌خورند و در سن پیری تنهایی را کمتر احساس می‌کنند!

به گزارش خبرنگار وسائل، مدت‌هاست که رسانه‌های بررسی سلامت روانی و جسمی زنان مجرد و متاهل/  آیا زنان مجرد شادتر از زنان متاهل هستند؟فارسی زبان خارج از کشور در تلاش هستند تا بنیان‌های خانواده را تضعیف سازند و جامعه‌ای به دور از ارزش‌های انسانی و دینی تشکیل شود. ترویج سگ بازی به جای فرزند آوری، رواج همجنس بازی، حمایت از ازدواج سفید و ... از جمله سیاست‌هایی است که پایه‌های فرهنگی جامعه را هدف قرار داده است.

بی بی سی فارسی در آخرین نمونه از سیاست‌های خانواده ستیزانه خود در مطلبی با عنوان «آیا زنان مجرد شادتر از زنان متأهل هستند؟» سعی کرده است تا تجرد زنان را عاملی برای خوشبختی بیان کند!

اما با مطالعه این مطلب در می‌یابیم که بی بی سی، هیچ منبعی برای اثبات ادعای خود ارائه نکرده و مطلب فوق تنها بر پایه مصاحبه با چند زن مجرد بیان شده است.

به عنوان نمونه در بخشی از این مطلب آمده است: «مجردها روابط اجتماعی بهتر و محکم‌تری دارند، از تحصیلات بهتر برخوردارند و از شغل خود بیشتر از افراد متأهل لذت می‌برند، غذاهای سالم‌تر می‌خورند و در سن پیری تنهایی را کمتر احساس می‌کنند.»

نکته جالب توجه آنجاست که هیچ آماری مبنی بر نسبت زنان مجرد خوشحال به زنان متأهل در خبر درج نشده و ادعای فوق نیز کاملاً بی پایه و اساس است تا بدین ترتیب مشخص شود که مطلب فوق بدون هیچ سند قابل توجهی و تنها بر اساس علائق نویسنده خبر منتشر شده است.

جای سؤال است که خبرنگار بی بی سی فارسی طبق کدام سند و مرجع مدعی شده است که مجردها غذاهای سالم‌تری نسبت به افراد متأهل مصرف می‌کنند و یا از شغل خود بیشتر لذت می‌برند؟! در حالی بی بی سی فارسی تلاش کرده نسخه تجرد زنان در غرب را برای زنان ایرانی بپیچد که چندی پیش یورونیوز اعلام کرد که طبق آخرین پژوهش‌ها 14% جوانان اروپایی در معرض ابتلا به افسردگی هستند.

طبق نتیجه پژوهش «یوروفاوند» (Eurofound) جوانان سوئد بیش از جوانان دیگر کشورهای اروپایی در معرض ابتلا به افسردگی قرار دارند. استونی و مالت پس از سوئد در جایگاه دوم و سوم قرار دارند. براساس تحقیق «یوروفاوند» جنسیت علاوه بر موقعیت اقتصادی یکی از عوامل مؤثر بر ابتلا به افسردگی است. زنان جوان اروپایی به طور خاص بیش از مردان جوان در معرض ابتلا به افسردگی قرار دارند.

به نظر می‌رسد تاکید بی بی سی فارسی بر تجرد از جمله تلاش‌هایی است که برای کمرنگ شدن ازدواج و گسترش روابط نامشروع صورت می‌گیرد تا پازل‌های تخریب جامعه و در نهایت نژاد ایرانی یک به یک تکمیل شود و نقش مادران را کمرنگ جلوه دهد.

لازم به ذکر است که بی بی سی فارسی در راستای تغییر سبک زندگی ایرانی اسلامی چندی پیش کودکان را نیز به جامعه هدف خود اضافه کرده است و با آغاز برنامه‌های کودک خود با عنوان «قد و نیم قد» سعی دارد تا آنان را با سبک زندگی غربی از جمله زندگی با حیوانات آشنا کند.

جالب اینجاست که امروزه، پژوهش‌های جامعه شناسان و روانشناسان نیز، حاکی از ارتباط مثبت سلامت روان و ازدواج است. در همین زمینه، مطالعات اداره بهداشت عمومی امریکا در سال 2008 نشان می‌دهد که بین سلامت روانی و ازدواج، ارتباط معنا داری وجود دارد. افراد متأهل در مقایسه با افراد مجرد در وضعیت بهتری از سلامت روانی قرار دارند، نشانه‌های روان آزردگی در آنها کمتر دیده می‌شود و درصد کمتری از آنها در بیمارستان‌های روانی بستری‌اند.

فواید ازدواج و تشکیل خانواده، یعنی ایجاد اخلاق نیکو در افراد، شادکامی، سلامت و بهداشت روانی، انس، آرامش، مودت و رحمت است که خانواده را بین دیگر نهادهای اجتماعی، منحصر به فرد ساخته است به طوری که از آن به عنوان ریشه‌ای‌ترین نهاد اجتماعی یاد می‌شود.

 

مجردها کمتر عمر می‌کنند

پژوهش‌ها نشان می‌دهد متاهل‌ها از سلامت جسمی و روانی بیشتری نسبت به مجردها برخوردارند. هرچه این ازدواج موفق‌تر و شادتر باشد، افزایش طول عمر بیشتر است. افراد متأهل به اضطراب، افسردگی، استرس‌های بعد از حادثه و انواع فوبیا (ترس) کمتر مبتلامی شوند.

تأثیر این امر به خصوص در آقایانی که همسرشان را از دست می‌دهند، بیش از خانم‌هاست. این افراد 2 برابر بیشتر از مردان همسن خود که متأهل هستند، می‌میرند. چراکه آقایان برخلاف خانم‌ها، از توانایی رسیدگی به امور شخصی‌شان قاصرند، اما به هر حال برای زنان نیز زندگی زناشویی تأثیر انکارناپذیری بر طول عمر آنها دارد.

 

ازدواج موفق موجب تقویت ایمنی بدن می‌شود

ازدواج موفق موجب تقویت ایمنی بدن می‌شود و با کنترل و کاهش هورمون‌های ناشی از استرس، خطر بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد. در کل، ازدواج خوب و شاد، مقاومت فرد را نسبت به عفونت افزایش و خطر مرگ ناشی از سرطان بیماری قلبی و انواع دیگر بیماری‌ها را کاهش می‌دهد.

 

احساس مفیدبودن و ثبات اجتماعی افراد متأهل بیشتر است 

دانشمندان معتقدند احساس مفید بودن و ثبات اجتماعی در افراد متأهل بیشتر است و متأهل‌ها نسبت به مجردها ارتباطات اجتماعی بهتری برقرارمی کنند. البته اگر ازدواج موفق باشد تمام این تأثیرات بیشتر می‌شود.

 

نقش ازدواج در سلامت روان

با ازدواج، دختر و پسر در کنار یکدیگر از آرامش، امنیت و سلامت روان برخوردار می‌شوند. خداوند متعال در این مورد می‌فرماید: «و از نشانه‌های او اینکه، همسرانی از جنس خودتان برای شما آفرید تا در کنار آنان آرامش یابید، در میان‌تان مودت و رحمت قرار داد.»

رسول گرامی اسلام(ص) نیز ازدواج را عامل ایجاد اخلاق نیکو در فرد می‌داند و می‌فرماید: «مردان و زنان بی همسر خود را به ازدواج یکدیگر درآورید، چراکه خداوند اخلاق آنان را نیکو می‌سازد.» امروزه، پژوهش‌های جامعه شناسان و روان شناسان نیز حاکی از ارتباط سلامت روان و ازدواج است.

از مهم‌ترین فواید ازدواج و تشکیل خانواده، ایجاد اخلاق نیکو در افراد، سلامت و بهداشت روانی، آرامش، مودت و رحمت است که خانواده را میان دیگر نهادهای اجتماعی، ناهمانند و منحصر به فرد ساخته است به طوری که از آن به عنوان ریشه‌ای‌ترین نماد اجتماعی یاد می‌شود.

 

ازدواج باعث رشد شخصیتی ما می‌شود

بعد از ازدواج مسئولیت‌های ما بیشتر می‌شود، انتظارات از خودمان و دیگران از ما بیشتر می‌شود و تلاش بیشتری می‌کنیم همین باعث می‌شود رشد کنیم و استعدادهای‌مان در بسیاری از زمینه‌ها شکوفا شود.

 

نقش‌هایی که بدون ازدواج هرگز تجربه نخواهیم کرد.

تجربه پدر یا مادر شدن یکی از تجربه‌های عمیق زندگی است که ازدواج آن را به ما هدیه می‌کند و از طریق آن وارد دنیایی جدید و پر از تازگی می‌شویم. به این‌صورت به تدریج شخصیت ما وسیع‌تر و کامل‌تر می‌شود.

 

ازدواج خوشبخت‌مان می‌کند

در یک مطالعه اخیر که در 17 کشور پیشرفته دنیا انجام شد مشخص شد که افراد متأهل بسیار خوشبخت‌تر از مجردها هستند. طبق شواهد موجود و نظر کارشناسان، دو عاملی که بیشترین نقش را در خوشبختی تمام انسان‌های کره زمین ایفا می‌کنند عبارتند از: 1 ـ ایمان به خدا و 2 ـ ازدواج.

 

ازدواج وضعیت اقتصادی را بهتر می‌کند

متوسط درآمد سالانه متأهل‌ها بیشتر از مجردهاست. بعضی از تحقیقات نشان می‌دهد که مردان متأهل حتی تا سه برابر بیشتر از همتایان مجردشان درآمد دارند. یکی از مطالعات جالب توجه که در سال 2004 در نشریه دیدگاه‌های روان شناسی به چاپ رسید حاکی از این بود که احتمال صاحب خانه بودن متأهل‌ها 7 برابر بیشتر از مجردهاست و متأهل‌ها 80 درصد بیشتر از مجردها دارای ثروت و سرمایه و پس انداز هستند./702/422/ح

 

تهیه و تنظیم: محرم آتش افروز

 

 

 

 

 

 

     

   

 

   

 

 

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ممدطلا
Iran, Islamic Republic of
00:13 - 1398/05/06
هر کسی می خواهد عمل بکند و هر کسی می خواهد عمل نکند
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۰۱ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۵۷:۵۸
طلوع افتاب
۰۶:۲۷:۵۸
اذان ظهر
۱۳:۰۵:۴۷
غروب آفتاب
۱۹:۴۲:۵۸
اذان مغرب
۲۰:۰۰:۳۳