vasael.ir

کد خبر: ۱۴۰۴۰
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۶ - 18 July 2019
مشاور عالی دبیرکل مجمع تقریب مطرح کرد؛

بیداری اسلامی؛ دعوت به اسلام سیاسی

وسائل ـ حجت الاسلام اوحدی گفت: بیداری اسلامی در واقع همان چیزی است که تقریب را ایجاد می کند، دعوت به اسلام سیاسی است که غرب از آن هراس دارد و می‌ترسد.

به گزارش وسائل، حجت الاسلام والمسلمین علی اصغر بیداری اسلامی دعوت به اسلام سیاسی است/ لزوم آموزش تقریباوحدی دستیار ویژه و مشاور عالی دبیرکل مجمع تقریب در امور فرهنگی، در سلسله نشست های تقریبی در مورد معنی و مفهوم تقریب اظهار داشت: تقریب یک نظریه است که بر اثر ضرورت دینی به وجود آمده است؛ اگر بخواهیم بدانیم که  کلمه تقریب و واژه آن در چه برهه زمانی  مطرح شده است باید به دورانی که حضرت آیت الله خامنه‌ای به رهبری رسیدند اشاره کرد که دستور تاسیس مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی  را صادر کردند.


وی در ادامه با اشاره به تفاوت های وحدت و تقریب، اظهار داشت: مصلحین جهان اسلام موسسه‌ای را به عنوان دار التقریب در مصر تاسیس کردند و کتب و مقالات بسیار عالی تالیف کردند و به علت اینکه متولی نداشت این موسسه به سمت افول رفت، از سوی دیگر وحدت اسلامی در زمان پیامبر (ص) ایجاد گردید و خط مشی دینی و فرهنگی در این زمانه شکل گرفت و با قاطعیت می‌توان گفت که ایده وحدت در زمان پیامبر کلید خورد؛ تقریب یک نظریه است و به طبع آن مخالف و موافق به وجود می‌آید و وحدت یک استراتژی است چون قرآن تفرقه را به شدت محکوم کرده است.

اوحدی با اشاره به اینکه تقریب مذاهب اسلامی هم مخالف دارد و موافق، گفت: این دو گروه هرکدام استدلال های خاص خود را تبیین می‌کنند زمانی که ایده تقریب مطرح می‌شود تمامی این نظرات جمع آوری و تبدیل به نظریه اصلی می‌گردد. نمی‌شود همواره فقط شعار تقریب دهیم ولی آموزشی در این مسیر صورت نگیرد، باید در این راه پرفراز و نشیب بصیرت افزیی صورت گیرد و مفهوم تقریب نهادینه سازی شود.

اوحدی تصریح کرد: تقریب برای رسیدن به وحدت است ما اگر بخواهیم تقریب را به عنوان یک ایدئولوژی مطرح کنیم نحوه مطرح کردن آن آسان نیست ؛در زمان شیخ شلتوت تقریب یک ایده بود و بعد از آن اهمیت پیدا کرد، و جریاناتی به وجود آمد که اهمیت تقریب روز به روز روشن تر شد.

وی با اشاره به اهمیت ایجاد تفرقه از سوی دشمنان اذعان کرد: برای شناخت تقریب، باید اینگونه مسائل بررسی گردد چون ریشه تفرقه ابزاری برای نابودی دین اسلام است؛ باید به این مسئله توجه گردد که ما یک دشمن تاریخی داریم که از زمان پیداش اسلام و شروع آن علیه نهضت پیامبران اسلام آغاز شد و همچنان ادامه دارد؛ غرب گرایی، ناسیونالیسم عربی، مبارزه با حجاب تمام این موارد تفرقه فرهنگی بوده که در طول تاریخ رقم خورده است،ادامه این تفرقه تا زمان بیداری اسلامی وجود داشت پس از آن در آغاز بیداری اسلامی و پیروزی انقلاب اسلامی سبب شد که قدرت فرهنگی در مقابل با ایدئولوژی فرهنگی قد علم کند.

مشاور دبیرکل مجمع تقریب ادامه داد: بیداری اسلامی یعنی اینکه افزایش تعداد نمازگزاران و روزه بگیران اینها همه نشانه بیداری اسلامی در جهان است؛ بیداری اسلامی در واقع همان چیزی است که تقریب را ایجاد میکند، دعوت به اسلام سیاسی است که غرب از آن هراس دارد و میترسد؛ در دوران بیداری اسلامی، امت اسلامی مقابل طاغوت های زمان خودشان قیام کردند در ایران علیه پهلوی و ... پس این قدرتی که در امت اسلامی نمایان شد یعنی بازگشت به هویت اصلی که  ۱۳ قرن پیش برای رسیدن به آن تلاش میکردند؛ این ایده بعد از پیروزی انقلاب اسلامی چنان مورد استقبال قرار گرفت که اهل سنت هم به آن گرویدند و در کنار شیعیان برای به تحقق پیوستن این هدف تلاش کردند و قدرتی که غرب بکار گرفته بود برای نابودی آن کم کم از بین رفت.

وی با تأکید بر اینکه تقریب، نتیجه بیداری اسلامی است، اظهار داشت: زمانی که جنگ فرهنگی شروع شد دو فرهنگ و ایدئولوژی به نامهای لیبرالیسم و اسلام در مقابل یکدیگر قرار گرفتند؛ پیروزی انقلاب اسلامی به بیداری اسلامی جهش داد و تمام جهان به سمت ایده ای که انقلاب بر اساس آن شکل گرفته بود، جذب شد و دشمنان فهمیدند که به وسیله سلاح نمی شود با این انقلاب مبارزه کرد، بنابراین به ترفندهای فرهنگی روی آوردند و در نهایت به این نتیجه رسیدند که هیچ ترفندی به اندازه تفرقه افکنی کاربرد ندارد. 

اوحدی با بیان این مطلب افزود: وهابیت را انگلیس به وجود آورد، ایجاد گروههایی چون القاعده و داعش و ... بی احترامی به رسول خدا(ص) در غرب و قرآن سوزی، همه و همه تلاش غرب برای ایجاد تنش در بین خود مسلمانان است.

وی خاطر نشان کرد: تفرقه یک خطر اساسی است که قرآن اشاره می کند، اگر مسلمانان به آن مبتلا شوند، قدرت خود را از دست می دهند و دچار ذلت می شوند؛ تمام تلاش استعمار هم برای ایجاد تفرقه بین امت اسلامی است و در همین راستا، شیعه را متهم به چیزهای دروغین کرده و آن را بزرگ می کند.

اوحدی اظهار کرد: تقریب نظریه ای است که باید آموزش داده شود، تقریب یعنی رفتن به سمت نفی تنازع و درگیری که موجب شکست جهان اسلام است.

وی در توضیح سلفی گری هم گفت: سلفی گری یعنی بازگشت به منابع روایی و قرآنی و این مثبت است، اما سلفیت منفی آن است که کسی به خودش نسبت سلفی می دهد برای اینکه پشتوانه ای برای جنایتهای خود پیدا کند؛ سلفیت باید اجتهاد و برهان و دلیل عقلی را در رأس کار قرار دهد.

اوحدی تأکید کرد که کار تقریب و تقریب گرایان، در این مقطع زمانی بسیار حساس است و خواص باید در این زمینه توجیه شوند؛ ما در مقابل دشمنی قرار گرفته ایم که مفاهیم را غلط ترویج می کند و قدرتمند ترین رسانه ها را در اختیار دارد، بنابراین تقریب هم نیاز به ابزار تبلیغی و توجیهی و کلاسهای متعدد درسی و رسانه های قدرتمند مشابه ابزار دشمن دارد.

وی در بخشی دیگر از این نشست گفت:وقتی یک غیر مسلمان ایده داعش را می بیند، از آن متنفر و بالعکس وقتی از مذهب اهل بیت(ع) می شنود شیفته آن می شود، چون طبیعت انسان گرایش به حق و واقعیت دارد و این حقانیت سبب پیروزی است.

اوحدی گفت: حرکتهای تقریبی که در حال حاضر در حال انجام است، به مثابه یک سوسوی چراغ است و در مقابل آن موج قدرتمند دشمن قرار دارد؛ امروز دشمن بین وجود و نابودی اش درگیر است، که یا ایدئولوژی اسلامی پیروز می شود و کل جوامع غربی را می گیرد یا دشمن باید ندایی که خطرات را به سوی آن می کشد، خفه کند.

وی تصریح کرد: هدف دشمن معرفی غلط اسلام است؛ هیچ عاقلی نمی پذیرد که گروههایی چون داعش و القاعده به خودی خود به وجود آمده باشند، بلکه باید پذیرفت اینها ساخته دست دشمن هستند، تا عامه مردم را از دین بیزار کنند و منابع کشورهای مسلمان را غارت کنند که همه این مطالب نیاز به آموزش دارد.

وی خاطرنشان کرد که تقریب آینده روشنی دارد، موفقیت را باید در چارچوب امکانات در دسترس سنجید که با توجه به مشکلات و کمبودهایی که در کشور با آن مواجه هستیم در زمینه تقریب موفق عمل کرده ایم.

اوحدی گفت: با اینکه دشمن دیوانه وار حرکت می کند، اما امروز به یمن تلاشهای مجمع تقریب، در دنیا به تقریب به عنوان یک راه حل سیاسی روی آورده اند و دشمنان خطر وحدت و بصیرت افزایی و آگاهی را درک کرده اند./908/241/ح

 

منبع: مهر
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدها
پر بحث ها
آخرین اخبار
پرطرفدارها
اوقات شرعی
۰۲ / ۰۶ /۱۳۹۸
قم
اذان صبح
۰۵:۰۳:۳۹
طلوع افتاب
۰۶:۳۳:۲۰
اذان ظهر
۱۳:۰۹:۲۸
غروب آفتاب
۱۹:۴۳:۵۱
اذان مغرب
۲۰:۰۱:۱۸