vasael.ir

کد خبر: ۱۴۰۳۲
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۰ - 18 July 2019
رئیس کل دادگستری استان کرمان:

بهداشت حقوقی جامعه راهی برای پیشگیری از بروز جرائم است

وسائل ـ به گفته رئیس کل دادگستری استان کرمان توجه به بهداشت حقوقی جامعه می‌تواند از بروز اختلاف، دعاوی و جرائم در جامعه پیشگیری کند.
به گزارش وسائل، یدالله موحد روز چهارشنبه در بهداشت حقوقی جامعه راهی برای پیشگیری از بروز جرائم استگردهمایی وکلا و کارشناسان رسمی قوه قضاییه استان کرمان افزود: تا حدودی علل و عوامل زمینه بروز اختلاف، دعاوی و جرائم در جامعه مشخص شده و در این راستا آنچه بیش از همه باید به آن در حوزه قضایی توجه کرد موضوع بهداشت حقوقی جامعه است و این یعنی علاج واقعه قبل از وقوع.

وی همچنین در ادامه با تاکید بر لزوم وجود منشور اخلاقی برای موکلین در تعامل با موکلین و قضات در کشور گفت: بر مبنای این منشور می‌توان بسیاری از تعاملات را به خوبی انجام داد و تلاش دستگاه قضایی برای تحقق و دستیابی به عدالت فراهم کردن زمینه عدالت از رسالت انبیاء است که خداوند برای اقامه قسط و عدل آن‌ها را مبعوث کرد.

رئیس کل دادگستری استان کرمان با بیان اینکه عدالت ابعاد متنوعی دارد افزود: یک بعد مهم از عدالت، عدالت قضایی است و اهمیت آن به این دلیل است که ضامن تحقق سایر وجوه عدالت است.
موحد در ادامه گفت: در اصل ۱۵۶ قانون اساسی، قوه قضاییه پشتیبان حقوق فردی و اجتماعی است و از آنجا که عدالت قضایی با یک پیچیدگی روزافزون مواجه است بنابراین برای تحقق بخشیدن به عدالت قضایی در جامعه به مشارکت نهادهایی، چون وکالت و کارشناسی نیاز دارد.
 
وی تاکید کرد: نهاد‌های وکالت و کارشناسی امروز جزء لاینفک عدالت قضایی هستند و بدون این ۲ نهاد سازمان یافته، منسجم و کارآمد که دارای دانش و تخصص لازم است دستگاه قضایی نمی‌تواند به عدالت قضایی در جامعه دست پیدا کند.

موحد با اشاره به اینکه قاضی حتماً به یک مشاور امین به نام کارشناس نیاز دارد گفت: درست است که قاضی دانش حقوقی و قضایی لازم را در قضاوت دارد، اما کارشناسان و وکلا می‌توانند زمینه‌ای را فراهم کنند که قاضی علاوه بر اتکا به دانش و مهارت قضایی خود بتواند حکم را با موضوع تطبیق و حکم عادلانه را سریعتر صادر کند تا جامعه دینی ما طعم شیرین عدالت را بچشد.

وی یادآور شد: وکیل هم شأن قاضی و شغل کارشناسی نیز یک حرفه مقدس است و هر سه برای تحقق عدالت که ارزش بنیادین برای حیات جامعه دارد مجاهدت و تلاش می‌کنند ضمن اینکه هر سه منصب سوگند یاد کرده اند و شرافتشان را در گرو مسئولیت و تلاش برای عدالت گذاشته اند.
رئیس کل دادگستری استان کرمان در ادامه با اشاره به اینکه رسالت تحقق عدالت یک مسئولیت خطیر، سنگین، حساس و پرخطر است گفت: دستگاه قضایی به تنهایی نمی‌تواند عدالت قضایی را تحقق دهد و نیاز به مساعدت و همکاری آحاد جامعه از جمله اصحاب رسانه و نخبگان و همراهی جامعه فرهنگی و مراکز علمی و دانشگاهی دارد.

موحد تصریح کرد: کارشناسان و نخبگان جامعه در عرصه عدالت نه تنها باید یک مطالبه گر باشند بلکه باید یک کارگزار و دست اندرکار نیز باشند و اعتقادم بر این است اگر جامعه بخواهد به عدالت دست پیدا کند باید یک اراده جمعی در تمام لایحه‌های اجتماعی برای دستیابی به عدالت وجود داشته باشد.
وی اظهار داشت: وکیل فقط در قبال متوکل متعهد نیست بلکه یک تعهد اجتماعی دارد که برای آن قسم یاد کرده است بنابراین در مقابل یک جامعه مسئول است.

رئیس کل دادگستری استان کرمان عدالت را یک امر گران سنگ در جامعه دانست و گفت: عدالت با هیچ چیز قابل معاوضه نیست لذا همه کارگزاران عدالت تحت هر عنوان و منصب باید یک سو نگر، هماهنگ، همراه و همدل بوده و با یک رویکرد واحد برای رسیدن به هدف مقدسی که دنبال آن هستند تلاش کنند تا به آن دست پیدا کنند.

وی افزود: اگر قاضی به یک سمت و کارشناس و وکیل نیز هر کدام راه دیگری را بروند عدالتی برقرار نخواهد شد.

موحد همچنین گفت: در استان کرمان در غالب موارد همدلی، همراهی و همسویی را می‌بینیم و همه تلاش و کوشش می‌کنند که هر روز در کنار هم با مساعدت یکدیگر برای تحقق عدالت در جامعه برنامه ریزی کرده و اقدامات لازم را صورت دهند.

وی خطاب به دکتر بهادری جهرمی گفت: آموزش و ارتقاء سطح علمی برای وکلا و کارشناسان آیتم بسیار مهمی است که باید آن را در سطح استان به طور جدی مورد توجه قرار گیرد و در این راستا برنامه‌های منسجم آموزشی را در دستور کار داشته باشید.

وی همچنین در ادامه گفت: مردم زمانی به وکیل مراجعه می‌کنند می‌خواهند یک دانش حقوقی مناسب را در فرایند دادرسی در اختیار داشته باشند که انتظار به حقی است بنابراین باید این انتظار را پاسخگو بود.

موحد افزود: ظرف چند سال گذشته هر روز تحولات جدی را در حوزه‌های قانون گذاری در مباحث کیفری و حقوقی داریم که اگر بخواهیم این تحولات صورت گیرد باید متناسب با نیاز مردم دانش قضایی را تکمیل و به روز باشیم./908/241/ح
 
 
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۱۰ / ۰۱ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۵:۳۱:۳۹
طلوع افتاب
۰۶:۵۶:۵۱
اذان ظهر
۱۳:۱۱:۳۵
غروب آفتاب
۱۹:۲۵:۴۱
اذان مغرب
۱۹:۴۲:۳۹