vasael.ir

کد خبر: ۱۳۹۳۲
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۳ - 14 July 2019
آیت‌الله بهشتی:

مجلس خبرگان رهبری؛ حلقه واصل امت و امامت / شأن حکومت در عصر غیبت به فقیه منتقل می‌شود

وسائل ـ نماینده مردم فارس در استان مجلس خبرگان رهبری را حلقه واصل میان مردم و ولی‌فقیه دانست و تأکید کرد: مجلس خبرگان رهبری حلقه رابط میان مردم و ولی‌فقیه است. از طریق این مجلس مردم با ولی‌فقیه و ولی‌فقیه با مردم ارتباط پیدا می‌کند.

به گزارش وسائل، آیت‌الله احمد بهشتی، عضو مجلس خبرگان رهبری؛ حلقه واصل امت و امامت/ شأن حکومت در عصر غیبت به فقیه منتقل می‌شودمجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی مفتاح، مهم‌ترین‌ رسالت و وظیفه مجلس خبرگان رهبری را انتخاب فقیه جامع شرایط برای نظام اسلامی دانست و تصریح کرد: در رأس نظام ولایی باید فقیه جامع شرایط قرار گیرد.

وی افزود: در قانون اساسی سابق موضوع انتخاب فرد یا شورا مطرح بود ولی در اصلاح این قانون به فردی بودن ولی‌فقیه رأی داده شد، طبیعتاً اکنون وظیفه مجلس خبرگان رهبری نیز انتخاب فرد جامع شرایط است.

آیت‌الله بهشتی با تأکید بر این‌که ولی‌فقیه باید به صورت غیر مستقیم از سوی مردم انتخاب شود، بیان داشت: اصولاً فضای انتخابات مانند ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی، شورای شهر و… که رأی مردم مستقیماً تأثیرگذار است، افزون‌بر رقابت تنگاتنگ کاندیداها، دارای هیجان زیادی نیز است و به نظر می‌رسد ایجاد چنین فضایی برای انتخاب رهبر نظام و ولی‌فقیه وهن مقام ولایت باشد.

وی اضافه کرد: چه بسا شایسته نباشد دو یا چند فقیه در انتخابات رهبری شرکت کرده و به رقابت با یک‌دیگر بپردازند و احیاناً محیط پرهیجانی که در انتخابات‌های دیگر به وجود می‌آید در آنجا نیز به وجود بیاید. از این‌رو قانون اساسی موضوع انتخاب ولی‌فقیه به صورت غیر مستقیم از سوی مردم را مطرح می‌کند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با یادآوری این موضوع که ولی‌فقیه نیز توسط مردم انتخاب می‌شود، تأکید کرد: مردم می‌توانند به دو نوع مستقیم و غیر مستقیم در انتخابات نقش آفرینی کنند. انتخاب مستقیم مانند انتخاب رییس جمهور، نماینده مجلس، نماینده مجلس خبرگان رهبری و… است. انتخاب غیر مستقیم مانند انتخاب ولی‌فقیه و وزرا می‌باشد. وزرا از سوی نمایندگان مردم که به صورت مستقیم انتخاب شده‌اند، انتخاب می‌شوند.

وی درباره نقش مردم در انتخاب ولی‌فقیه نیز تصریح کرد: در این نوع انتخاب عده‌ای فقیه متعهد که به لحاظ علمی، اخلاقی و عدالت صلاحیت دارند از سوی مردم به صورت مستقیم انتخاب می‌شوند تا افزون‌بر نظارت بر ولی‌فقیه، در روز مبادا نیز ولی‌فقیه را انتخاب کنند.

آیت‌الله بهشتی، مجلس خبرگان رهبری را حلقه واصل میان مردم و ولی‌فقیه دانست و تأکید کرد: مجلس خبرگان رهبری حلقه رابط میان مردم و ولی‌فقیه است. از طریق این مجلس مردم با ولی‌فقیه و ولی‌فقیه با مردم ارتباط پیدا می‌کند.

وی همچنین انتخاب رهبری را یکی از وظایف مهم مجلس خبرگان رهبری دانست و تصریح کرد: اکنون نیز کمیسیون ویژه‌ای برای این کار وجود دارد که به شناسایی و بررسی افراد می‌پردازد تا در روز ضرورت گزینه‌های خود را معرفی کند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنان خود ولایت فقیه را موضوعی دانست که میان فقهای گذشته مطرح بوده، منتها امام راحل آن را بسیار شفاف بیان کردند.

وی گفت: مرحوم نائینی در کتاب «تنبیه الامه» تأکید می‌کند حاکمیت و ولایت با فقهای جامع شرایط است. موضوع ولایت فقیه ریشه در روایات دارد و در انقلاب اسلامی توسط امام(ره) بسیار شفاف و روشن مطرح شد.

آیت‌الله بهشتی با بیان این‌که حکومت ولی‌فقیه ناشی از حکومت معصوم(ع) است، بیان داشت: در هر حال حکومت برای معصوم(ع) است ولی در عصر غیبت کبری این شأن به فقهای جامع شرایط منتقل می‌شود و مردم باید از آن‌ها اطاعت کنند.

وی اضافه کرد: حتی زمانی که حکومت وجود نداشته باشد، فقها حاکمیت دارند. برای نمونه مرحوم میرزای شیرازی براساس ولایتی که داشتند فتوای منع استعمال تنباکو را صادر و مردم از ایشان پیروی کردند./908/241/ح

 

منبع: مفتاح

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۰۱ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۵۷:۵۸
طلوع افتاب
۰۶:۲۷:۵۸
اذان ظهر
۱۳:۰۵:۴۷
غروب آفتاب
۱۹:۴۲:۵۸
اذان مغرب
۲۰:۰۰:۳۳