vasael.ir

کد خبر: ۱۳۹۲۵
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۷ - 13 July 2019
در حوزه علمیه مشهد بررسی و دفاع شد؛

بررسی فقهی تعامل حکومت اسلامی با مخالفان حکومت

وسائل ـ پایان نامه سطح سه حوزه علمیه خراسان با عنوان «بررسی فقهی تعامل حکومت اسلامی با مخالفان حکومت» دفاع شد.
به گزارش وسائل، جلسه دفاع پایان نامه سجاد بوژمهرانی،بررسی فقهی تعامل حکومت اسلامی با مخالفان حکومت طلبه سطح سه این حوزه با موضوع «بررسی فقهی تعامل حکومت اسلامی با مخالفان حکومت» با داوری حجت الاسلام و المسلمین جعفر زنگنه شهرکی برگزارشد.

تدوینگر این پایان نامه با بیان اینکه همه حکومت‌ها در طول تاریخ دارای مخالفانی بوده اند که با حکومت در تقابل و در تضاد رفتار می‌کرده اند، گفت: اساسا مخالف اینچنین نیست که برای حکومت همیشه بد باشد بلکه از جهاتی مخالف برای حکومت مفید به نظر می رسد و اگر حکومت بخواهد دارای بنیادی محکم و استوار باشد باید برای مخالفان خود برنامه‌ای مدون ارائه نماید تا بتواند به وسیله آن از نقشه‌های مخالفان و دشمنان خود آگاهی پیدا کرده و درصدد مبارزه دائمی با مخالفان برآید.

وی افزود: از آنجا که اسلام دینی است طراحی شده برای تمام شئونات انسان از اعمال و رفتار فردی گرفته تا اداره جامعه و سیاست‌گذاری کلان برای اجتماع، باید برای مخالفان حکومت و نظام اسلامی دارای برنامه‌ای باشد که بتواند ابتدا از نقشه‌ها و حیله‌های مخالفان آگاه شده و در مرحله بعد برای مقابله‌های مختلف با آن‌ها تلاش کند تا از جانب آن‌ها به حکومت، آسیب و گزندی وارد نشود.

بوژمهرانی با بیان اینکه مخالفان حکومت انواع گسترده‌ای دارند، گفت: از مخالفان داخلی و خارجی گرفته تا منافقانی که نقاب دوستی بر چهره زده اند، همه به نحوی مخالف حکومت هستند، ولی خیلی اوقات انگیزه‌های آن‌ها با هم متفاوت است.

وی ادامه داد: یک دسته از مخالفان حکومت اسلامی منافقانی هستند که همیشه دنبال دسیسه و نفاق بر علیه حکومت اسلامی می‌باشند که فقه اسلامی در رابطه با این افراد می فرماید «الْحَجَرَ مِنْ حَیْثُ جَاءَ».

این طلبه سطح سه حوزه علمیه خراسان با اشاره به برخی از انگیزه‌های مخالفان حکومت اسلامی، نیز گفت: جهالت و عدم اطلاع، تعصب و انگیزه هاى قومى و نژادی، عنصر دینى و مذهبى، تأثر و انفعال از قدرت‌های استکباری و بیگانه، عدم وصول به منافع سیاسی و اجتماعی و موارد دیگری از این قبیل، از جمله انگیزه‌ها و عواملی هستند که موجب مخالفت و دشمنی برخی افراد با حکومت اسلامی می‌شوند.

وی، ایجاد جنگ‌های گسترده روانی علیه حکومت با بهره گیری از سازمان‌های رسانه ای، به پا کردن جنگ‌های نظامی، ترور‌های شخص و شخصیت، استفاده از ابزار نفوذ در ارکان مختلف حکومت برای ضربه زدن و ناکارآمد کردن حکومت، برپایی آشوب‌های خیابانی و ایجاد ناامنی در جامعه اسلامی، استفاده کرده از حربه جاسوسی و خیانت را از روش‌های مخالفان برشمرد و در ادامه ابراز کرد: فقه اسلامی برای مقابله و مواجهه با همه مخالفان خود با هر انگیزه‌ای که هستند روش‌ها و راهکار‌های مختلفی را ارائه نموده است که حاکم حکومت با بهره گیری از آن‌ها می‌تواند مخالفان و حتی دشمنان حکومت را مدیریت کرده و با آن‌ها مقابله نماید.

بوژمهرانی با بیان اینکه مدارا با مخالفان برای مدیریت آن‌ها است، گفت: فقه اسلامی این روش را به عنوان اولین روش در مواجهه با مخالفان حکومت اسلامی مطرح نموده است و شاید بتوان پا را فراتر نهاد و اینگونه گفت که رفق و مدارا با مخالفان در فقه اسلامی به عنوان پرکاربردترین روش و راهکار برای مقابله با مخالفان مطرح شده است، به این روش در آیات و روایات فراوانی تاکید شده است و در سیره پیامبر و ائمه نیز این راهکار به عنوان پرچم و نماد رفتاری این بزرگواران در کتاب‌های تاریخ ثبت و ضبط شده است.

وی با اشاره به اینکه فقه اسلامی در سلسله مباحث دشمن شناسی خود به مبحث نفوذ توجه ویژه‌ای کرده است، در پایان تصریح کرد: اگر مخالفان حکومتی بتوانند در ارکان حکومتی یا ارکان اجتماعی یک کشور نفوذ پیدا کنند به راحتی می‌توانند زمینه براندازی آن حکومت را فراهم آورند لذا تمام ارکان حکومت و جامعه اسلامی برای اینکه مورد نفوذ مخالفان و دشمنان واقع نشوند، مشمول آیه نفی سبیل قرار می‌گیرند که البته گستره این بحث بسیار وسیع است که در حد وسع و مجال مورد بررسی واقع شده است، این بحث در این تحقیق تحت عنوان عدم انفعال، سلطه و تاثیرپذیری از قدرت‌های استکباری و بیگانه مطرح شده است.

گفتنی است، تدوینگر این پایان نامه از هدایت حجت الاسلام و المسلمین محمد نوروزی در مقام استاد راهنما و حجت الاسلام و المسلمین مرتضی نوروزی در مقام استاد مشاور، بهره برده است./908/241/ح
 
 
منبع: روابط عمومی حوزه علمیه خراسان
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدها
آخرین اخبار
پرطرفدارها
اوقات شرعی
۲۵ / ۰۷ /۱۳۹۸
قم
اذان صبح
۰۴:۴۹:۲۶
طلوع افتاب
۰۶:۱۳:۲۲
اذان ظهر
۱۱:۵۲:۲۷
غروب آفتاب
۱۷:۲۹:۵۱
اذان مغرب
۱۷:۴۶:۵۶