vasael.ir

کد خبر: ۱۳۸۷۰
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۶ - 09 July 2019
رئیس اتحادیه سراسری تعاونی‌های تولیدی:

کارمندان قربانیان اصلی سیستم مالیاتی کنونی هستند

وسائل ـ رئیس اتحادیه سراسری تعاونی‌های تولیدی اظهار کرد: افراد حقوق‌بگیر در کشور ما راهی غیر از پرداخت مالیات ندارند و گرنه حقوق آن‌ها پرداخت نخواهد شد و این بسیار مایه تأثر است، چراکه در سراسر دنیا مالیات بر حقوق از کم‌ترین مالیات‌هاست.
به گزارش وسائل، هادی غنیمی‌فر، رئیس اتحادیه کارمندان قربانیان اصلی سیستم مالیاتی کنونی هستندسراسری تعاونی‌های تولیدی، در گفتگویی، با اشاره به فرارسیدن هفته «فرهنگ‌سازی مالیاتی» به بیان نکاتی درباره نقش مالیات در کشور‌های پیشرفته و مقایسه آن با وضعیت کنونی درآمد‌های مالیاتی در کشور پرداخت و گفت: برای توضیح روشن‌تر اهمیت پرداخت مالیات از سوی شهروندان به ذکر مثالی می‌پردازم. فرض کنید اگر می‌خواهید در یک منزل با آرامش زندگی کنید، آن منزل نیازمند، آب، برق، گاز، تلفن، کولر، ماشین لباس‌شویی و بسیاری از وسایل دیگر است. اغلب این وسایل هم با برق کار می‌کنند و از سوی دیگر نیازمند لوله‌کشی آب برای این ساختمان هستیم؛ لذا همه این موارد هزینه‌برند و باید مخارج آن را تأمین کنیم و گرنه این خانه بی‌مصرف و بی‌ارزشی خواهد شد.
 

اهمیت پرداخت مالیات از سوی شهروندان

وی با بیان اینکه استفاده از خدمات عمومی و دولتی نیازمند پرداخت مالیات است، ادامه داد: خانه‌ای که بتوان در آن زندگی کرد باید وسایل لازم در آن فراهم باشد. اگر به صورت دائمی در حال مصرف برق هستیم، باید هزینه آن را هم پرداخت کنیم و همچنین استفاده از سایر خدمات نیازمند پرداخت مالیات است.

غنیمی‌فر با اشاره به اهمیت پرداخت مالیات از سوی همه شهروندان، افزود: با این اوصاف اگر این مملکت را به خانه خودمان تشبیه کنیم، برای اداره کردن این مملکت، مخارجی لازم است و ما به عنوان ساکن آن، باید این مخارج را تأمین کنیم. فرض کنید که اگر در خانه شما چند خانوار وجود دارد، برای اینکه این خانوار‌ها با یکدیگر درگیر نشوند و در وضعیتی زندگی کنند که دزد به منزل آن‌ها نزند باید شرایطی فراهم کنیم که فرد یا افرادی این امنیت را تأمین کنند و این وظیفه پلیس است و ما هم موظف به پرداخت هزینه‌های آن هستیم تا جامعه با صلح و صفا اداره شود.
 

نهاد‌های مختلف در کشور دکور نیستند

رئیس اتحادیه سراسری تعاونی‌های تولیدی گفت: همه این اقدامات هزینه دارد. حتی اگر یک نفر را استخدام کنیم که نه با اسلحه بلکه با یک چوب‌دستی قصد تأمین امنیت محله شما را داشته باشد، باید مبلغی به عنوان دستمزد برای وی در نظر گرفته شود.

این کارشناس مسائل اقتصادی درباره دلایل و ضرورت پرداخت مالیات در اقتصاد کشور‌ها بیان کرد: علاوه بر این موارد، یک کشور نیازمند بهداری، دادگستری، وزارتخانه و... است. نهاد‌های مختلفی که در کشور وجود دارند برای دکور نیستند، بلکه این نهاد‌ها به ناچار ایجاد شده‌اند. برای مثال وزارت بازرگانی با این هدف ایجاد شده تا بررسی کند که کشور به چه چیز‌هایی نیاز دارد و باید این کالا‌های مورد نیاز به نحوی از داخل یا خارج تهیه شود و با رویه‌های درستی، خرید و فروش، انبار و حمل و نقل شوند. از سوی دیگر اقداماتی همانند استخراج طلا از یک معدن و دستمزد کارگر و حمل و نقل و بسیاری دیگر از موارد مرتبط با آن نیازمند هزینه است.
 

مفهوم مالیات و دلایل پرداخت آن

وی با اشاره به وظایف متقابل دولت و شهروندان یادآور شد: دولت بابت همه این موارد هزینه‌هایی را پرداخت می‌کند و ما هم به عنوان شهروند باید آن را جبران کنیم. این پرداخت‌ها همان مالیات است؛ یعنی وظایفی که به موجب داشتن مال برای شما ایجاد شده است. چگونگی وضع، جمع‌آوری و خرج مالیات هم از مسائل اساسی یک مملکت است.

غنیمی‌فر به مالیات بر ارزش افزوده اشاره کرد و گفت: البته باید اشاره کنم که بنده با موضوعی به نام «مالیات بر ارزش افزوده» که اساساً اسم آن هم به اشتباه انتخاب شده مخالف بودم و هستم و خیلی هم برای مقابله با آن اقدام کردم، اما گوش شنوایی وجود نداشت. ارزش افزوده بدین معنی است که شما کالایی دارید و آن کالا قیمتی دارد و وقتی قیمت مواد اولیه آن با قیمت فروش مقایسه می‌شود، به تفاوت آن‌ها ارزش افزوده گفته می‌شود.
 

دریافت مالیات بابت ارزش افزوده اشتباه است

رئیس اتحادیه سراسری تعاونی‌های تولیدی گفت: کشوری خوشبخت است که در آن ارزش افزوده کالا وجود داشته باشد؛ یعنی اگر من در باغ خودم تعدادی درخت دارم و از سوی دیگر در کشورمان نیازمند تولید کاغذ هستیم، تولید این کاغذ از درخت باعث ایجاد ارزش افزوده می‌شود. این درخت ممکن است به عنوان مواد اولیه خیلی هم ارزان یا گران باشد.

این کارشناس مسائل اقتصادی اظهار کرد: کجای دنیا از یک اقدام خوب مالیات می‌گیرند؟ این در حالی است که تفاوت بین مواد اولیه و قیمت فروش به عنوان مالیات بر درآمد مطرح می‌شود. برای مثال شغل شخصی خرید و فروش کاغذ است و تفاوتی که باقی می‌ماند، به عنوان یک درآمد مشمول مالیات می‌شود که این همان مالیات بر درآمد است.
 

مالیات را با باج گرفتن اشتباه نگیریم

وی یادآور شد: همچنین ممکن است شخصی اقدام به تولید کالا یا خدماتی کند. وی باید مزد کارگر، هزینه ماشین‌آلات، استهلاک ماشین‌آلات و ... را در نظر بگیرد. در این میان تفاوت قیمتی که برای مواد اولیه وجود دارد با کلیه مخارجی که انجام شده با هم جمع و با قیمت فروش مقایسه می‌شود و تفاوت آن هم سودی است که نصیب آن تولیدکننده می‌شود؛ لذا مالیات به آن تعلق خواهد گرفت.

غنیمی‌فر به تبعات دریافت غیرعلمی و غیرمنطقی مالیات اشاره کرد و گفت:، اما وقتی مالیات به صورت نامتعارف و غیرعلمی دریافت می‌شود، عواقب خوبی در اقتصاد کشور در پی ندارد. نباید به دنبال باج گفتن از مردم باشیم، بلکه مسئولان باید بررسی کنند که چه خدماتی را ارائه داده‌اند تا در قبال ارائه خدمات به شهروندان کشور، به فکر دریافت مالیات از آنان هم باشند.
 

دولت باید به فکر افزایش درآمد مردم باشد

رئیس اتحادیه سراسری تعاونی‌های تولیدی تصریح کرد: دولت باید اقداماتی کند که منجر به درآمد بیشتر مردم شود تا مالیات بیشتری هم از آنان دریافت کند، اما اگر وضعیت برعکس باشد، فرار مالیاتی پدید خواهد آمد و مردم مالیات حقه را نخواهند پرداخت و با پارتی‌بازی، پرداخت رشوه و سایر روش‌هایی که وجود دارد از مالیات فرار خواهند کرد؛ لذا عموم مردم ضرر خواهند کرد.

این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به ضرورت آموزش فرهنگ مالیاتی به دانش‌آموزان بیان کرد: بنده از دوران قبل از انقلاب مرتباً گوشزد کرده‌ام که در یک کشور پیشرفته یا کشوری که رو به توسعه است، اولین چیزی که باید به دانش‌آموزان مدارس آموزش داده شود راه کسب درآمد و راه پرداخت مالیات برای حفظ آن درآمد است.
 

درآمد‌های مالیاتی در ایران سنخیتی با استاندارد‌های جهانی ندارد

وی با اشاره به وضعیت درآمد‌های مالیاتی در کشور یادآور شد: وضعیت در این زمینه اصلاً مناسب نیست. در واقع درآمد‌های مالیاتی در ایران هیچ سنخیتی با استاندارد‌های جهانی ندارد. متأسفانه موقع مالیات گرفتن، مردم را به چوب می‌بندیم. از سوی دیگر برای اینکه مأموران دارایی خیالشان راحت باشد، مالیات علی‌الرأس، بیشترین مالیاتی است که در کشور ما دریافت می‌شود.

غنیمی‌فر افزود: نکته مهم دیگری که باید به آن اشاره کنم این است که افراد حقوق‌بگیر در کشور ما راهی غیر از پرداخت مالیات ندارند و گرنه حقوق آن‌ها پرداخت نخواهد شد. وقتی چنین مواردی را می‌بینیم بسیار متأثر می‌شویم و این در حالی است که مردم مملکت ما به راحتی می‌توانند همانند مردم انگلستان، آلمان و سوئد زندگی کنند.
 

کارمندان قربانیان اصلی سیستم مالیاتی کنونی هستند

رئیس اتحادیه سراسری تعاونی‌های تولیدی با بیان اینکه مردم نباید بخش زیادی از درآمد خود را به عنوان مالیات به دولت پرداخت کنند، گفت: مردم ما می‌فهمند که اگر شخصی درآمد دارد، درآمد وی از هوا نیامده است، بلکه آن شخص یک فعالیت اقتصادی و در نتیجه درآمد دارد، اما نباید بخش اعظم این درآمد را به عنوان مالیات از وی دریافت کرد.

این کارشناس مسائل اقتصادی درباره اهمیت فرهنگسازی مالیاتی در کشور بیان کرد: وقتی از فرهنگ مالیاتی سخن گفته می‌شود عده‌ای گمان می‌کنند که ما فقط چند نوع مالیات در دنیا داریم که از جمله آن‌ها مالیات بر ثروت، مالیات بر درآمد و ... است؛ لذا باید یاد بگیریم که زندگی خرج دارد و اگر قرار است از خدمات عمومی استفاده کنیم، باید هزینه‌های آن را هم پرداخت کنیم.
 

ظلمی به نام مالیات بر حقوق کارمندان

وی با بیان اینکه در کشور‌های پیشرفته به دانش‌آموزان فرهنگ مالیاتی را آموزش می‌دهند، یادآور شد: در کشور ما حتی برخی افراد تحصیل‌کرده و فهمیده هم به دنبال این هستند که مالیات خود را پرداخت نکنند و فرار مالیاتی داشته باشند. این در حالی است که در کشوری همانند فرانسه در مدرسه ابتدایی به کودکان یاد می‌دهند که فلان روز از سال باید اظهارنامه مالیاتی را تحویل دهید و حتی در سؤالات امتحانی هم به چنین مواردی رجوع می‌کنند؛ بنابراین چنین کودکانی در آینده با افتخار اظهارنامه مالیاتی را پر خواهند کرد.

غنیمی‌فر به معضل دریافت مالیات بر درآمد کارمندان اشاره کرد و افزود: حدود سی سال است که این موضوعات را مرتب تکرار می‌کنم، اما گوش شنوایی هم برای آن وجود ندارد. در این شرایط بدبخت‌ترین قشر، کارمندان و حقوق بگیران هستند و مالیات هم از حقوق آن‌ها کم می‌شود و این در حالی است که در همه جای دنیا، برعکس وضعیت اخذ مالیات از حقوق‎بگیران در ایران، مالیات بر حقوق از کم‌ترین مالیات‌هاست.

رئیس اتحادیه سراسری تعاونی‌های تولیدی در پایان گفت: باید فرهنگ مالیاتی را در کشور اشاعه دهیم و با این فرهنگ‌سازی همه مردم به اهمیت پرداخت مالیات پی ببرند و با پرداخت مالیات شاد و خوشحال شوند./823/241/ح
 
 
منبع: ایکنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۱۰ / ۰۱ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۵:۳۱:۳۹
طلوع افتاب
۰۶:۵۶:۵۱
اذان ظهر
۱۳:۱۱:۳۵
غروب آفتاب
۱۹:۲۵:۴۱
اذان مغرب
۱۹:۴۲:۳۹