vasael.ir

کد خبر: ۱۳۸۴۸
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۸ - 09 July 2019
حجت‌الاسلام تواب زاده تاکید کرد؛

گفت‌وگو | ضرورت بازخوانی زی طلبگی در راستای الگوبرداری از سیره نبوی

وسائل ـ مدرس حوزه، به بررسی ضرورت بازخوانی زی طلبگی در راستای الگوبرداری از سیره نبوی پرداخت و گفت: مطالعه زندگی پیامبر گرامی اسلام (ص) نشان می دهد که آن بزرگوار بهترین الگو برای کسانی است که می‌خواهند در راه خدا گام بردارند و به سعادت برسند. آن حضرت همه صفات خوبی را که یک انسان می‌تواند داشته باشد را در خود گرد آورده و از این‌رو برای همه انسان‌ها و در همه کمالات اخلاقی اسوه حسنه هستند و با بررسی سیره نبوی و ابعاد شخصیتی ائمه و حضرات معصوم می‌بینیم بهترین نمونه‌های ساده زیستی هستند.

به گزارش خبرنگار وسائل، در دنیای پر از رمز و راز و ارتباطات گفت‌وگو | ضرورت بازخوانی زی طلبگی در راستای الگوبرداری از سیره نبویپیچیده امروزی، طلبه در جامعه با مردم حضور و ظهور دارد و رفتار او زیر نظر کنجکاوانه مردم قرار گرفته و انتظارات زیادی را برای او رقم زده است. طلبه باید به درستی و منطقی رفتار نماید و رفتارهای او چه ظاهری و چه در باطن باید متصل به آموزه های دینی و اخلاقی باشد و در این مسیر گام های استواری را بردارد.

در گفت‌وگو با حجت الاسلام تواب زاده استاد حوزه علمیه به تعریف زی طلبگی و همچنین تعریف نیازهای ضروری انسان و بررسی سیره نبوی به عنوان شاه کلید در مسیر سبک زندگی پرداختیم که حضورتان ارائه می‌گردد.

 

وسائل ـ تعریف شما از زی طلبگی چیست؟

اگر بخواهیم زی طلبگی را تعریف کنیم، آیه شریفه «لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ» قطعا اسوه بودن پیامبر(ص) در تمام جهات فردی و اجتماعی، مسائل آداب و معاشرت با اهل و عیال و فرزندان خودشان بهترین اسوه بودند. به همین جهت تمام ابعاد شئونی را که یک انسان نیازمند است تماما در پیامبر(ص) ما هم وجود داشته است. یکی از جهات همین مسئله ساده زیستی است. به نظر من تعریف ساده زیستی، بهترین تعریف است.

پیامبر اکرم(ص) در عین حالی که اسوه اخلاقی و انسانی به این شئون بودند در عین حال انسانی بودند که ساده زندگی می کردند، غذای ساده ای تناول می کردند، روی زمین می نشستند و هنگام ورود به مجلسی از اینکه در صدر مجلس بنشینند اکراه می کردند. حتی در بین اصحاب خود دایره وار می نشستند، بطوری که شخصی که حضرت را نمی شناخت ایشان را تشخیص نمی داد. لذا زی طلبگی باید همین گونه باشد. یعنی در راستای الگوبرداری از سیره نبوی باشد.

در روایت آمده است که روزی هنگام ورود امام صادق(ع) به حمام، اطرافیان حضرت از مردم خواستند که حمام را خلوت کنند. ایشان فرمودند که مومن خفیف المؤونه است، بسیار ساده زیست باید باشد. این دقیقا همان سیره ای است که در پیامبر گرامی اسلام (ص) و ائمه مشاهده می کنیم.

در عین ساده زیستی به طهارت و نظافت هم می پرداختند. این اصول اخلاقی و اسلامی که ایشان داشتند و در عین حال وابسته به این قیود نبودند. هر چند که بعضی از عزیزان از این راستا خارج شده و ساعت ها وقت می گذارند. بسیار اهل معاشرت بودند و خفیف المؤونه و همچنین حسنه المعونه بودند که این دو از ویژگی های مومن است که این دو ویژگی را حتما باید دارا باشد.

هنگامی که سیره نبوی را در ابعاد شخصیتی ائمه و حضرات معصوم می‌بینیم. زی طلبگی ویژگی خاصی نیست که جدا از اهل بیت عصمت و طهارت باشد و همان ساده زیستی آنها را بیان می کند.

از طرفی نیازهای انسان به سه دسته تقسیم می شوند:

نیازهایی که مربوط به مسائل ضروری انسان است. مانند آب و غذا که برای حیات انسانی لازم است.

نیازهای رفاهی در سیره پیامبر(ص) و حضرت امیر می بینیم که به نیازهای مسلمین بسیار توجه می کردند. تا جامعه اسلامی از رفاه برخوردار باشد.

نیازهایی که مربوط به تجملات است، اینکه شخصی ساعت ها جلوی آینه می ایستد تا موهای خودش را اصلاح کند.

 

وسائل ـ محدوده رفاه تا کجاست؟ حد آن تا چقدر است؟

شخصی به درب منزل مرحوم حضرت آیت الله بهجت آمد و با اصرار زیاد خواست تا ایشان را بببینند. هنگامی که وارد شد و منتظر نشست تا ایشان تشریف بیاورند. بعد از دقایقی خواست که برود، وقتی از ایشان علت را جویا شدند ایشان گفتند من علاقه مند بودم تا زندگی مرجع تقلید خودم را ببینم، که چگونه زندگی می کند. دیدم ایشان از مردم عادی هم ساده تر زندگی می کنند. من جواب سوال خودم را گرفتم و دیگر سوالی ندارم.

حضرت امام(ره) بارها توصیه می کردند که طلبه باید زی طلبگی و سادگی طلبگی را داشته باشد. زندگی ایشان را بارها دیده و شنیده ایم. حضرت آیت الله بهجت می فرمودند: مراجعه به زندگی علما مراجعه به کتاب اخلاق است. مرحوم علامه طباطبایی تا پایان عمر مستاجر بودند. و یا حضرت امام بسیار ساده زندگی می کردند.

 

وسائل ـ برداشت من از صحبت های حضرتعالی که در مورد رفاه فرمودید این است که، از عرف جامعه نباید جلوتر بزنند باید حتما زندگی عرف جامعه را در نظر بگیرند تا عموم مردم تصور نکنند که زندگی طلبه از آنها بالاتر است و امکانات بیشتری دارند؟

باید در حد عرف عمومی جامعه حرکت کنند. در مسئله محدوده رفاه، به ساده زیستی برمی گردد. که یک بحث فقهی هم اینجا دارد که بعضی موضوعات مربوط به خود شخص است بعضی هم به خانواده ایشان برمی گردد. اینکه شخصی‌ می خواهد زاهد باشد، خانواده ایشان که گناه نکرده اند که در فشار و سختی باشند.

 

وسائل ـ خانواده هم باید حد عرف جامعه را در نظر بگیرد، اگر خانواده توقع زیادی داشته باشد، آیا درست است؟

اگر خانواده بخواهد وارد بخش تجملات بشود که مذموم است و دور از سیره نبوی است. لذا در سیره نبوی و آیات و روایات قرآن اینگونه وارد شده است، آیه ۲۸ سوره احزاب «إِنْ كُنْتُنَّ تُرِدْنَ الْحَياةَ الدُّنْيا وَ زينَتَها فَتَعالَيْنَ أُمَتِّعْكُنَّ وَ أُسَرِّحْكُنَّ سَراحاً جَميلاً».

شما اگر دنبال اینگونه دنیا طلبی و زیور آلات هستید من شما را به طرز نیکویی رها می سازم و شما به دنبال اینگونه تجملات بروید. این آیه در قرآن صریحا آمده که به ابعاد زندگی پیامبر(ص) پرداخته است. که نباید همسران پیامبر(ص)  اینگونه به دنبال مسائل مادی باشند.

باز هم در این راستا می بینیم که حضرت زهرا (س) در شب عقد ازدواج شان، لباس خود را به فقیری می بخشند. و همچنین همسرشان، که برای تشکیل زندگی، زره خود را فروختند و با آن وسایلی برای زندگی تهیه کردند لذا سادگی را در زندگی این دو بزرگوار می بینیم.

در صدر اسلام سطح زندگی مردم واقعا در سطح پایینی قرار داشت که هم در منابع شیعی وارد شده و هم منابع اهل تسنن وارد شده است. مردم آنقدر فقیر بودند که پیراهن های کوتاه بر تن می‌کردند، لذا دستور داده بودند که هنگام برخاستن از سجده، ابتدا آقایان سر از سجده بردارند و سپس بانوان، این مسئله ناشی از فقر شدیدی بود که بر مدینه حاکم بود.

 

وسائل ـ  چه کسی مسئول آموزش در رابطه با زی طلبگی می باشد؟ به نظر شما به ویژه برای طلاب جدیدالورود متصدی آموزش این امر چه کسانی هستند؟

سابقا این جریان به واسطه دروس اخلاقی که در حوزه وجود داشت، شکل می گرفت و طلاب از طریق شرکت در این کلاس ها و همچنین زندگی در فضای محدود حوزه ها، ساده زیستی را یاد می گرفتند. الان کلاس های درس اخلاق خیلی کمتر شده یا کلا از بین رفته است.

در زمان ما  حضرت آیت الله مشکینی هر پنج شنبه درس اخلاق داشتند، حضرت الله آیت الله مظاهری، حضرت آیت الله بهاالدینی در حسینیه خودشان درس اخلاق می گفتند و به هر حال فراوانی کلاس های درس اخلاق وجود داشت.

 

وسائل ـ  معنویت در زی طلبگی چه جایگاهی دارد؟

اگر معنویت نباشد قداست هم نیست و اعتماد مردم هم نسبت به روحانیت از بین می رودو در جامعه خسارت به وجود می آورد. و خطر بسیار بزرگی که در جامعه شیعی ما به وجود آمده است.

اهل تسنن در طی زمان به خاطر وابستگی به حکومت و سلاطین، شهریه را از حکومت تامین می کردند ولی حوزه های شیعی ما این قداست را داشتند و خودشان را حفظ کردند.

 

وسائل ـ امیر المومنین می فرمودند « کن ابن زمانه» طبیعتاً اقتضائات زمان هم خیلی در موضع گیری های مختلف نقش دارد. با توجه به اقتضائات زمان، یکسری طلاب در کنار تحصیلات حوزوی به سمت دانشگاه ها رفتند و معتقدند الان باید در آن صحنه هم ظاهر شد. نظر حضرت‌عالی در مورد ورود طلبه ها به دانشگاه هستید؟

طلبه در هرجایی که هست باید تحصیل علم و ایمان کند و نباید به جایی وارد شود که به بسیاری از مسائل معتقد نیستند. البته بستگی به خود اشخاص دارد اینکه بعضی از اشخاص روحیاتی دارند که می توانند اثر گذار باشند تا اثر پذیر. لذا اگر طلبه به مرحله ای برسد که بتواند دچار مسائل حاشیه ای نشود و با افراد فاقد صلاحیت همراهی نکند، ورود به دانشگاه هیچ مشکلی برایش ایجاد نمی کند./404/241/ح

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۰۹ / ۰۱ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۵:۳۳:۱۱
طلوع افتاب
۰۶:۵۸:۱۴
اذان ظهر
۱۳:۱۱:۵۳
غروب آفتاب
۱۹:۲۴:۵۴
اذان مغرب
۱۹:۴۱:۵۲