vasael.ir

کد خبر: ۱۳۶۸۳
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۸ - 26 June 2019
منتشر شد؛

گزارشی علمی با عنوان «چالش اعتیاد و ظرفیت‌های قانونی»

وسائل ـ حوزه ارتباطات علمی پژوهشی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس اقدام به انتشار گزارشی علمی با عنوان «چالش اعتیاد و ظرفیت‌های قانونی» کرده و این معضل بزرگ اجتماعی را در قالب یک کار علمی مورد واکاوی قرار داده است.
به گزارش وسائل، حوزه ارتباطات علمی پژوهشی مرکز گزارشی علمی با عنوان «چالش اعتیاد و ظرفیت‌های قانونی»تحقیقات اسلامی مجلس اقدام به انتشار گزارشی علمی با عنوان «چالش اعتیاد و ظرفیت‌های قانونی» کرده و این معضل بزرگ اجتماعی را در قالب یک کار علمی مورد واکاوی قرار داده است.
 
در مقدمه این گزارش علمی آمده است: معضل اعتیاد در جامعۀ امروز ایران فراتر از واقعیتی اجتماعی رفته و به بحران اجتماعی تبدیل شده است. آمار‌های رسمی تعداد معتادان کشور به مواد مخدر غیر از معتادان به سیگار را بیشتر از دو ملیون نفر ذکر کرده اند. گزارش حاضر نظر به اهمیت موضوع سعی و در پنج محور «درمان محور» و اجتماعی «جرم محور» کرده است ذیل دو حوزۀ حقوقی اطلاعاتی را ارائه نماید.
 
محور اول به پیشینۀ مصرف مواد مخدر در تاریخ پانصد سال اخیر ایران می‌پردازد یعنی زمانی که مواد مخدر توسط کمپانی هند شرقی وارد ایران شد. این یشینه نشان می‌دهد مصرف مواد مخدر به تدریج از داروی تسکین بخش به مخدری مهلک و زیانبار بدل می‌شود.

محور دوم به قوانین و اسناد بالادستی ناظر بر قاچاق و مصرف مواد مخدر می‌پردازد. محتوای قوانین جمهوری اسلامی بیشتر جرم محور بوده و راهکار‌های سخت افزاری در مقابله با این بحران پیشنهاد می‌کند.
 
درمان محور سوم که محتوای اصلی گزارش را تشکیل می‌دهد، چکیده‌ای از کتاب هفت نکته  تریاک در عصر رضاشاه و مقالات اعتیاد: علم و خط مشی قرن بیست و یکم است. نکتۀ مهم در این محور نادرست دانستن دیدگاه جرم» پیرامون توزیع دولتی مواد مخدر محور نسبت به مواد مخدر است که عملاً موجبات گسترش آن را فراهم کرده است.

محور چهارم مختص مطالعات تطبیقی از منابع لاتین است که شیوه‌ها و ابزار‌های نوین کشور‌های غربی در مبارزه با اعتیاد را بررسی می‌کند. از این نگاه کشور پرتغال دارای مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی  تجربه‌ای مفید در مبارزه با اعتیاد است. پرتغال با به حداقل رساندن رویکرد جرم محور و درعین حال تکیه بر راهکار‌های درمانی، آزادی مواد مخدر و تکیه بر نهاد‌های مردمی قدم‌های استواری در کنترل مواد مخدر برداشته است.

محور پنجم به مصاحبه‌ها اختصاص یافته است. در این راستا دو شخصیت انتخاب شد. دکتر عباس دیلمی زاده رئیس جمعیت خیریۀ تولدی دوباره که آمار امیدوار کننده‌ای از روند ترک اعتیاد به کمک نهاد‌های مردمی ارائه کردند و سرهنگ بلفکه، رئیس دایرۀ مبارزه با مواد مخدر استان قم که مشکلاتی را مطرح نمود که نیروی انتظامی در مبارزه با قاچاق و مصرف مواد مخدر با آن‌ها روبروست.
 
گفتنی است، فایل pdf آن در بخش بسته‌های ناظر به طرح و لوایح قابل دانلود می‌باشد./908/241/ح
 
 
منبع: مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۱۰ / ۰۱ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۵:۳۱:۳۹
طلوع افتاب
۰۶:۵۶:۵۱
اذان ظهر
۱۳:۱۱:۳۵
غروب آفتاب
۱۹:۲۵:۴۱
اذان مغرب
۱۹:۴۲:۳۹