vasael.ir

کد خبر: ۱۳۶۶۸
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۷ - 26 June 2019
با حضور فقها و قضات برگزار شد؛

نشست تخصصی حقوق کودک در آیینه فقه

وسائل ـ هفتمین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی حقوق کودک با عنوان «حقوق کودک در آیینه فقه» برگزار شد.
به گزارش وسائل، هفتمین نشست از سلسله نشست‌هاینشست تخصصی حقوق کودک در آیینه فقه تخصصی حقوق کودک با عنوان «حقوق کودک در آیینه فقه» در مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) برگزار شد.

محمد عباسی دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک در این نشست با تأکید بر این نکته که مسایل حوزه کودکان، مسائلی چند وجهی هستند، از اندیشمندان حوزه‌های فقه، حقوق و اخلاق پزشکی؛ فلسفه و علوم اجتماعی دعوت کرد تا ضمن هم‌اندیشی، برای این حوزه راهکار‌هایی ارایه دهند.

عباسی با اشاره به اینکه در حوزه حقوق کودک با چالش‌های جدی مواجهه هستیم، ابراز کرد: اعتقاد داریم نقش رهبران دینی در این موضوع به ویژه در جامعه بسیار برجسته، کارساز و راهگشا است.

دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک گفت: در سال ۹۴ و پس از ارائه سومین گزارش پنج ساله جمهوری اسلامی ایران، به سازمان ملل با صد‌ها سؤال فقهی، حقوقی و اخلاقی به کشور بازگشتیم و به این نتیجه رسیدیم که اگر فقه عظام کشور به عرصه مسایل کودکان وارد نشوند بسیاری از فعالیت‌های ما در این حوزه بر زمین می‌ماند.

عباسی با اشاره به معضلات و مشکلات خاص حوزه کودکان به خصوص در موضع مجازات‌های سالب آزادی و قصاص، ابراز داشت: در یکی از موارد، کودکی در ۱۵ سالکی مرتکب قتل شده است، هم اکنون به سن ۲۸ سالگی رسیده و هنوز در زندان به سر برد، زیرا شکات وی که به دلیل جرایمی در زندان به سر می‌برند؛ برای صرف نظر از قصاص، مبلغ سه میلیارد تومان طلب کرده‌اند که با توجه به حساسیت جامعه نسبت به مجازات‌های سالب حیات کودکان؛ بیشتر نوعی اخاذی شباهت دارد.

معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزیر دادگستری گفت: در حوزه مجازات‌های سالب حیات کودکان باید حوزه‌های علمیه، فق‌های عظام، حقوقدانان، قضات و قانون گذاران با هم‌فکری و هم‌اندیشی راهبردی برای برون رفت از مشکلات موجود بیابند و بدون تردید ظرفیت‌های بسیاری در فقه امامیه نهفته است که متناسب با زمان و مکان می‌تواند راهگشای مسایل باشد.

گفتنی است صاحب نظران، متخصصان حوزه فقه، حقوقدانان؛ قضات متخصصان پزشکی قانونی در هفتمین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی حقوق کودک با عنوان حقوق کودک در آیینه فقه، به بحث و تبادل نظر در خصوص راهکار‌های فقهی حقوقی منع اعدام و قصاص افراد زیر ۱۸ سال پرداختند./908/241/ح
 
منبع: رسا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۰۱ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۵۷:۵۸
طلوع افتاب
۰۶:۲۷:۵۸
اذان ظهر
۱۳:۰۵:۴۷
غروب آفتاب
۱۹:۴۲:۵۸
اذان مغرب
۲۰:۰۰:۳۳