vasael.ir

کد خبر: ۱۳۵۹۵
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۳ - 20 June 2019
یک استاد دانشگاه تهران:

باید برای تمدن‌سازی استماع اقوال، جدال احسن و حلم داشته باشیم

وسائل ـ اسحاقی با بیان اینکه برای تمدن‌سازی باید استماع اقوال، جدال احسن و حلم داشته باشیم، گفت: ما نیازمند جهاد علمی و فناوری و مهم‌تر از آن نیازمند باور به «لَيْسَ لِلْإِنْسانِ إِلاَّ ما سَعي» در این مسیر هستیم.

به گزارش وسائل، نشست علمی «تمدن نوین اسلامی دگزارش نشست| باید برای تمدن‌سازی استماع اقوال، جدال احسن و حلم داشته باشیمر آینه تقریب» با تاکید بر اندیشه های مقام معظم رهبری صبح امروز (چهارشنبه، 29 خرداد) در دانشگاه مذاهب اسلامی برگزار شد.

در این نشست، «محمد اسحاقی» با بیان اینکه هدف نهایی از تقریب و هم اندیشی ها رسیدن به تمدن نوین اسلامی است، گفت: با وقوع انقلاب اسلامی روش های تقریبی و تلاش های روشمندی شکل گرفت که شامل چند مرحله است، مرحله اول عدم تنازع و اختلاف و مرحله دوم شناخت و گفت و گو بود. باید استماع اقوال، جدال احسن و حلم داشته باشیم و ارزیابی کنیم که چقدر حرف های ما با این شاخصه ها همخوانی دارد.

معاون آموزشی و پژوهشی موسسه انقلاب اسلامی (دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری) ادامه داد: مرحله دیگر در رسیدن به تمدن نوین اسلامی آن است که وحدت اسلامی و تشکیل امت واحده اسلامی را مد نظر قرار دهیم. اکنون مداخلاتی که در بین امت اسلام دیده می شود، فاجعه هایی را به بار آورده است. از سوی دیگر تمدن نوین اسلامی باید در بعد اجتماعی، خانواده و جامعه بروز و ظهور داشته باشد و به بیان رهبری تمدن دو بعد دارد، یک بعد ظاهر و دیگری بعد باطنی که همان حیات طیبه است؛ ما باید به دنبال این ابعاد باشیم.

اسحاقی در مورد مراحل تحقق تمدن نوین اسلامی تصریح کرد: قبل از هر چیز باید به مفهوم امت بپردازیم، همه تعاریف ارایه شده در مورد این مولفه آن است که جمعی یک مقصد و هدف دارند و این مهم در امت اسلامی همان حیات طیبه و معارف الهی است و اساسا امت اسلامی اصطلاحی برآمده از قرآن و سنت است.

وی در بخش دیگری از مباحث خود در مورد اصول و روش بنیادین حاکم بر اندیشه و عمل تقریبی تمدن ساز، اظهار کرد: این امر در گروی اسلام ناب محمدی، عقلانیت، ایمان، اخلاق و علم است که محقق می شود. قرآن، دعوت به تفکر و تدبر و تعقل می کند و نه تنها اهل ایمان که انسان ها را به این مباحث فرا می خواند اما امروز از مشکلات جهان اسلام عدم خردورزی است. ما باید تعلق و مهارت فکر کردن را یاد بگیریم.

این استاد دانشگاه تهران ابراز کرد: بعد دیگر در تحقق تمدن نوین اسلامی داشتن ایمان مبتنی بر تعلق و تفکر است که در صورت تحقق محبت را به همراه می آورد. حال با این مقدمه سوال آن است که آیا دین اسلام می تواند عنصر تمدن سازی داشته باشد یا این مسئله شعاری بیش نیست؟ ما می بینیم که مکتب اسلامی جامعه است و ابعاد عقلی، اعتقادی و اخلاقی دارد و این در حالی است که اکنون نظام های مختلف حقوقی و سیاسی داریم که صرفا مبتنی بر ابعاد مادی هستند، حتی برخی کشورهای اسلامی گرفتار سکولاریسم شده اند و وجهی برای دین قایل نیستند.

وی ادامه کرد: گرفتاری بشر امروز از آن جهت است که درگیر مادیات شده است. اندیشه و عمل تقریبی نیازمند مجاهدت و تلاش است. در این بین تقریب اصل و هدف ویژه ما است، مجاهدت و علم فناوری نیاز است تا به تمدن نوین اسلامی برسیم. سرگذشت چهل ساله انقلاب اسلامی تجربه پیش روی ملت های مسلمان برای تحقق تمدن نوین اسلامی است.

اسحاقی در پایان خاطرنشان کرد: از جمله زیرساخت ها و ارکان مورد نیاز برای تحقق آن نیروی انسانی، دانش، فناوری، مواد اولیه، انرژی، بازار و مصرف و سرمایه ملی است. ما نیازمند جهاد علمی و فناوری و مهم تر از آن نیازمند باور به «لَيْسَ لِلْإِنْسانِ إِلاَّ ما سَعي» است./908/422/ح

 

منبع: شبستان

 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۰۱ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۵۷:۵۸
طلوع افتاب
۰۶:۲۷:۵۸
اذان ظهر
۱۳:۰۵:۴۷
غروب آفتاب
۱۹:۴۲:۵۸
اذان مغرب
۲۰:۰۰:۳۳