vasael.ir

کد خبر: ۱۳۵۳۸
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۱ - 24 June 2019
حجت الاسلام والمسلمین رفعتی نائینی / ۱۱

فقه رسانه | ایمان و اخلاص؛ دو فاکتور مهم در پیام‌رسان‌های دینی

وسائل ـ حجت الاسلام والمسلمین رفعتی نائینی در  این جلسه درس خارج فقه رسانه گفت: ایمان شرط الزامی پیام رسان دینی است اما درجه اعلای آن که اخلاص باشد جزو شرایط استحبابی پیام رسان دینی است.

به گزارش خبرنگار وسائل، حجت الاسلام والمسلمین عباس فقه رسانه| ایمان و اخلاص؛ دو فاکتور مهم در پیام‌رسان‌های دینیرفعتی، در جلسه درس خارج فقه رسانه که در مورخه 11 آذر سال 1397 برگزار گردید، به بیان شرایط استحبابی پیام رسانان دینی پرداخت و اظهار داشت: ایمان شرط الزامی پیام رسان دینی است اما درجه اعلای آن که اخلاص باشد جزو شرایط استحبابی پیام رسان دینی است.

این استاد حوزه در مقام استدلال برای شرط مذکور گفت: بنابر روایتی از امیر المومنین علی (ع) صاحب دلان رقابت های شان در اخلاص است، در کیفیت با هم رقابت دارند نه در کمیت.

در پایان جلسه امروز حجت الاسلام والمسلمین رفعتی گفت: نسبت بین اخلاص و تقوا  عموم و خصوص من وجه است اگر کسی در کارهایش اخلاص دارد اما کاری مرتکب می شود که از گناهان کبیره است به این متقی نمی گوییم.

 

تفصیل مطالب مطرح شده در این جلسه، بدین شرح است:

اعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم و الحمد لله رب العالمين و به نستعين وهو خير ناصر و معين و صلي الله علي محمد و آله الطاهرين

 

خلاصه جلسه گذشته

در جلسه گذشته به بررسی شرایط اولویتی و استحبابی پیام رسان در رسانه دینی اشاره کردیم. و در باره شرط اخلاص صحبت کردیم . و در این جلسه روایات مرتبت با این بحث را بررسی می کنیم.

 

بررسی روایات اخلاص

امیر المومنین علی (ع) غایت عبادت را اخلاص معرفی می کند همچنین می فرماید اَلْإِخْلاَصُ أَعْلَى اَلْإِيمَانِ(1)  اخلاص اعلی مراتب ایمان است. عرض کردیم که ایمان از شرایط الزامی است اما حالا درجه اعلای آن الزامی نیست می‌شود مستحب لذا این دال بر استحباب است.

باز حضرت می فرماید اَلْإِخْلاَصُ شِيمَةُ أَفَاضِلِ اَلنَّاسِ (2) اخلاص روش و خوی افاضل مردم است. افاضل روششان اخلاص است اگر کسی اخلاص ندارد از روش افاضل و فضلا دور شده است. پیام رسان باید جزء افاضل باشد. پس روش پیام رسان رسانه دینی این باید باشد که اخلاص داشته باشد.

فرمایش دیگری از ایشان در غررالحکم فِي الْإِخْلاَصِ تَنَافُسُ أُولِي اَلنُّهَى وَ اَلْأَلْبَابِ(3) در بحث رقابت عرض کردیم که کسی که اخلاص دارد باید آن را گزینش کرد. صاحب دلان رقابت های شان در اخلاص است در کیفیت با هم رقابت دارند نه در کمیت. رقابت افراد خردمند و صاحبان مغز رقابت شان در خالص کردن  است.

از رسول خدا ص بِالْإِخْلاَصِ تَتَفَاضَلُ مَرَاتِبُ اَلْمُؤْمِنِينَ (4)  حضرت می فرماید که تفاوت و برتری درجه مومنین بر یکدیگر با اخلاص است که می شود جزو اولویت های گزینشی.

 

نسب اخلاص با عدالت و تقوا

اخلاص مرتبه بسیار بالاتری از عدالت است.  مراتب عملی ایمان تقواست ولی مراتب فکری ایمان اخلاص است بین اخلاص و تقوا  خصوص من وجه است  اگر کسی در کارهایش اخلاص دارد اما کاری مرتکب می شود که از گناهان کبیره است به این نمی گوییم متقی اما در آن اعمل اخلاص دارد ماده اجتماع این دو خیلی زیاد است دوتا ماده افتراق نیز دارد.

 

بررسی برخی روایات دیگر

روایت دیگر از رسول خدا در بحار جلد 74 ص 92 إِذَا عَمِلْتَ عَمَلاً فَاعْمَلْ لِلَّهِ خَالِصاً هر عملی که انجام می دهید آن را فقط برای خدا انجام دهید لِأَنَّهُ لاَ يَقْبَلُ مِنْ عِبَادِهِ اَلْأَعْمَالَ إِلاَّ مَا كَانَ خَالِصاً زیرا خدا این گونه است که فقط آن کاری که خالصانه انجام شده است آن را از بندگانش می پذیرد.

مَا أَخْلَصَ عَبْدٌ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَرْبَعِينَ صَبَاحاً إِلاَّ جَرَتْ يَنَابِيعُ اَلْحِكْمَةِ مِنْ قَلْبِهِ عَلَى لِسَانِهِ(5) حدیث دیگری از رسول خدا اگر کسی اخلاص داشت خداوند این اثر را در لستانش می گذارد، حکمت را بر لسانش جاری می کند.

اما روایت دیگر که حدیث قدسی است لاَ أَطَّلِعُ عَلَى قَلْبِ عَبْدٍ فَأَعْلَمَ مِنْهُ حُبَّ اَلْإِخْلاَصِ لِطَاعَتِي لِوَجْهِي وَ اِبْتِغَاءِ مَرْضَاتِي إِلاَّ تَوَلَّيْتُ تَقْوِيمَهُ وَ سِيَاسَتَهُ(6) این همان نکته پنجمی است که ابتدا عرض کردم از روایات این استفاده می شود که اگر ما اخلاص داشتیم خدا تدبیر کار ما را خودش به دست می‌گیرد تا کار درست انجام شود. رسانه دینی، اصحاب رسانه، عوامل رسانه دینی باید دچار انحراف نشوند دچار خطا نشوند خدا باید تدبیر کند لذا خداوند فرموده است اگر من دیدم اخلاص دارد به خاطر من کار را انجام می دهد این جا تدبیر کار او را خودم بر عهده می‌گیرم.

این شرط برای پیام رسانی در رسانه های دینی از شرایط بسیار مهم است ولی به هر حال از این ادله لزوم اشتراط را نمی توانیم استفاده کنیم./905/241/ح

 

منابع:

  • غرر الحکم و درر الکلم , جلد 1 , صفحه 49
  • غرر الحکم و درر الکلم , جلد 1 , صفحه 39
  • غرر الحکم و درر الکلم , جلد 1 , صفحه 478
  • تنبيه الخواطر و نزهة النواظر (مجموعة ورّام) , جلد 2 , صفحه 119
  • عيون أخبار الرضا عليه السلام , جلد 2 , صفحه 69
  • بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار علیهم السلام , جلد 82 , صفحه 136
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۰۵ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۵۲:۰۶
طلوع افتاب
۰۶:۲۳:۱۵
اذان ظهر
۱۳:۰۵:۰۲
غروب آفتاب
۱۹:۴۶:۱۰
اذان مغرب
۲۰:۰۳:۵۴