vasael.ir

کد خبر: ۱۳۵۲۶
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۵ - 16 June 2019
معرفی نشریات تخصصی حوزه / ۱

مجله پژوهش‌های اجتماعی اسلامی

وسائل ـ این مجله از سال 1374 با عنوان مجله اندیشه حوزه شروع به کار نموده که از شماره 89 با عنوان پژوهش های اجتماعی اسلامی و با رتبه علمی ترویجی به کار خود ادامه می دهد.

به گزارش خبرنگار وسائل، مجله پژوهش های مجله پژوهش های اجتماعی اسلامیاجتماعی اسلامی از سال 1374 با عنوان مجله اندیشه حوزه شروع به کار نموده که از شماره 89 با عنوان پژوهش های اجتماعی اسلامی و با رتبه علمی ترویجی به کار خود ادامه می دهد.

 

تاریخچه مجله

این مجله از سال 1374 با عنوان مجله اندیشه حوزه شروع به کار نموده که از شماره 89 با عنوان پژوهش های اجتماعی اسلامی و با رتبه علمی ترویجی به کار خود ادامه می دهد.

 

کانون و حوزه

پژوهش های اجتماعی اسلامی

 

سیاست دسترسی آزاد

این مجله دستیابی فوری به محتوی خود بصورت آزاد دارا می باشد به این امید که پژوهشی که بصورت عمومی در دسترس باشد موجب تبادل بیشتر دانش در مقیاس جهانی می شود.

 

هیات تحریریه

حجت الاسلام دکترمحمدسلطانیه- حجت الاسلام دکترعلی خیاط- حجت الاسلام دکترسید مرتضی حسینی شاهرودی- حجت الاسلام دکترابراهیمی پورنعمت الله- دکتر یحیی بوذری نژاد- دکتر عبدالحسین کلانتری- دکتر علیرضا روحی

 

اخلاق انتشار

نشریات باید درصدد انتشار مقالات علمی – پژوهشی، مسئله‌محور و نوآورانه باشند. نویسنده و افراد فعال در نشریه (سردبیر مجله، اعضای هیئت تحریریه، مدیرداخلی ویراستار و ناشر) باید قوانین و منشور اخلاقی نشریه را قبول کرده و در آن به توافق رسیده باشند.

 

منشور اخلاقی در COPE، راهنمای نویسندگان و عوامل فعال در نشریه است

منشور اخلاقی در COPE، راهنمای نویسندگان و عوامل فعال در نشریه است: 1) تصمیم‌گیری‌های نشر و چاپ: قوانین کپی رایت می بایست توسط نشریه رعایت شده و حق افراد در هنگام انتشار محفوظ باشد. 2) تصمیم‌گیری منصفانه درباره مقالات:‌ تصمیم گیری درباره مقالات در هر مرحله ای بدون توجه به نژاد، جنسیت، گرایش جنسی، باورهای مذهبی، قومی، شهروندی و یا فلسفه سیاسی نویسندگان انجام شود. 3) محرمانه بودن اطلاعات: اطلاعات شخصی نویسندگان مقالات برای تمامی افرادی که به آن دسترسی دارند مانند سردبیر، اعضای هیات تحریریه و مدیر داخلی و اجرایی نشریه و سایر عوامل فعال (غیر از نویسنده مربوطه) مانند داوران، مشاوران، ویراستار و ناشر امانتدار باید کاملاً محرمانه بوده و در هر زمانی از آن محافظت شود. 4) رعایت منافع اشخاص: امکان استفاده از نتایج سایر تحقیقات باید با ارجاع دهی و اجازه کتبی و صریح از نویسنده انجام شود.

 

مسؤلیت اخلاقی داوران

مسؤلیت اخلاقی داوران: 1-کمک به تصمیم گیری هیأت تحریریه مجله در بررسی کیفی، محتوایی و علمی مقالات؛ 2- سرعت عمل در ارزیابی مقالات ارجاع شده به آن‌ها؛ 3- محرمانه بودن اطلاعات مقالات ارجاع شده از سوی نشریه؛ 4- داوری با ارائه مستندات و استدلال‌های علمی و شفاف؛ 5- توجه به منابع استفاده شده در مقاله؛ 6- عدم داوری مقالات با مقاصد شخصی. مسؤولیت اخلاقی نویسندگان: 1- ارائه مقالات به صورت علمی و منسجم، مطابق با استاندارد نشریه؛ 2- ارائه داده های خام مورد استفاده در مقاله در صورت نیاز؛ 3- اصالت مقاله ارائه شده؛ 4- عدم انتشارهمزمان یک مقاله و یا مقاله پذیرش و چاپ شده؛ 5- ذکر ارجاع‌دهی مناسب در متن مقاله و کتابنامه؛ 6- ذکر پشتیبان‌های مالی؛ 7- اعلام وجود خطاهای اساسی در مقاله توسط نویسندگان در صورت مشاهده در هر مرحله از فرایند بررسی آن.

 

اطلاعات دیگر

نوع نشریه: علمی ترویجی

صاحب امتیاز: دانشگاه علوم اسلامی رضوی

مدیر مسئول: دکتر سیدحسن وحدتی شبیری

سردبیر: حجت الاسلام دکتر محمدسلطانیه

مدیر اجرائی: امیرحسین فرامرزی

کارشناس اجرائی: امیرحسین فرامرزی

 

آدرس

این مجله از شماره 89 دارای رتبه علمی ترویجی از شورای اعطای مجوزها و امتیازهای علمی وابسته به شورای عالی حوزه های علمیه گردید. مقالات دانشجویان کارشناسی و ارشد بدون همراهی استاد راهنما پذیرش و ارزیابی نمی گردد. 2. ایمیل های ارسالی از سوی سامانه نشریات ممکن است به (spam) هرزنامه ایمیل نویسندگان وارد شود لذا نویسندگان از چک کردن این بخش غافل نشوند. این فصلنامه در وبگاه‌های زیر قابل دسترسی است: www.magiran.com/razavi و www.noormags.ir و www.sid.ir www.civilica.com و www.isc.gov.ir

مشهد حرم مطهر دانشگاه علوم اسلامی رضوی کدپستی 9134843333 صندوق پستی 461-91735

           

برخی از پژوهش های انجام گرفته

بررسي عوامل موثر بر مشاركت زنان در فعاليت هاي داوطلبانه خيرخواهانه

نويسنده(گان):

محمدصالح طيب نيا، حوريه رباني اصفهاني *،

پست الکترونيک: rabbany6168 (a) yahoo.com

چکيده:

سازمان هاي غير دولتي (NGO) ، پديده اي جديد در حيات اجتماعي جوامع غربي محسوب مي شوند كه رشد شتابان آن ها، از نيمه دوم قرن بيستم و در پي مسائل ناشي از جهاني شدن آغاز شده است. اين سازمان ها، به دنبال بسيج نيروي مردمي و داوطلب براي بهبود وضعيت جامعه، رفع كاستي ها، بروز و ظهور ديدگاه ها و دستيابي به توسعه پايدار هستند. در اين بين، زنان نيز از اين وضعيت مستثني نبوده و فرصت حضور در سازمان هاي غير دولتي، به عنوان نمادي از مشاركت را خواهند داشت. تشويق زنان و فراهم آوردن امكان حضور آنان در سازمان هاي غير دولتي، آنان را به نيرويي سازنده تبديل كرده و مشاركت اجتماعي آنان را بهبود مي بخشد. با توجه به اين كه فعاليت در چنين سازمان هايي، داوطلبانه و غالبا بدون نفع اقتصادي مي باشد، بررسي و تبيين عواملي كه سبب مشاركت زنان به عنوان قشر عظيمي از جامعه، در اين نهادها و امور خير مي گردد، ضروري به نظر مي رسد. اين مقاله، با روش توصيفي تحليلي و ابزار كتابخانه اي، به بررسي و تبيين اين عوامل، متناسب با پتانسيل هاي زنان در پنج حوزه فردي، خانوادگي، اقتصادي، اجتماعي و مذهبي پرداخته و عواملي همچون عواطف، خانواده، تربيت، آموزش، سن، سواد، حقوق اقتصادي زن مسلمان، فاكتورهاي مذهبي و ديگر موارد بيان گرديده است.

 

جايگاه استقلال فرهنگي در سبك زندگي، از نگره قرآن و مقام معظم رهبري

نويسنده(گان):

سيد مهدي موسوي نيا، سعيد جليليان *،

پست الکترونيک: sjalilian55 (a) gmail.com

چکيده:

استقلال كامل هر ملتي، در گرو استقلال سياسي، اقتصادي و فرهنگي است. در اين ميان، استقلال فرهنگي به لحاظ بستر بودن براي ساير مسائل، از اهميت فراواني برخوردار است و يكي از راه هاي رسيدن به استقلال فرهنگي، شكل دهي و اصلاح سبك زندگي است. از طرفي، حضرت آيت الله خامنه اي از جمله شخصيت هايي هستند كه نقش قرآن را در تمام شئونات زندگي ضروري مي دانند و همواره، از قرآن گرايي و توسل به آموزه هاي قرآن در حل مشكلات جامعه، سخن به ميان مي آورند. يكي از اين جنبه ها، سبك زندگي است. از منظر ايشان، براي رسيدن به استقلال فرهنگي، نيازمند اصلاح سبك زندگي هستيم. بدين جهت، بر لزوم مراجعه به آموزه هاي قرآني براي اصلاح آن تاكيد دارند، لذا اين نوشتار درصدد است با استفاده از روش داده بنياد و تحليل محتوا، نقش آموزه هاي قرآني در جهت دهي به سبك زندگي را مورد بررسي قرار دهد. به همين دليل، موضوعاتي مانند كار و وجدان كاري در فرهنگ كار، ادب در فرهنگ اجتماعي، تجمل گرايي در فرهنگ مصرف و طلاق در فرهنگ خانواده، از منظر آيت الله خامنه اي مورد بررسي قرار گرفت. در نهايت، آموزه هاي قرآن كريم، به عنوان بخش عظيم از ميراث فرهنگي، با شكل دهي و يا اصلاح سبك زندگي، به استقلال فرهنگي كمك مي كند./601/422/ح

 

تهیه و تنظیم: محرم آتش افروز

 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۰۱ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۵۷:۵۸
طلوع افتاب
۰۶:۲۷:۵۸
اذان ظهر
۱۳:۰۵:۴۷
غروب آفتاب
۱۹:۴۲:۵۸
اذان مغرب
۲۰:۰۰:۳۳