vasael.ir

کد خبر: ۱۳۴۶۴
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۲ - 10 June 2019

تجربه فراگیری سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی در بازی «محله باصفا»

وسائل ـ خانواده‌های ایرانی در بازی رایانه‌ای محله باصفا، تجربه یک بازی دسته جمعی را خواهند داشت و علاوه بر سرگرمی و هیجان، صد‌ها نکته آموزشی و کاربردی سبک زندگی را در قالب بازی‌ها و سوالات ابتدایی‌ آن و رجوع به کتابخانه بزرگ موضوعی موجود در بازی می‌آموزند.
به گزارش وسائل، با نزدیک شدن به فصل تابستان و شروع تجربه فراگیری سبک زندگی ایرانی ــ اسلامی در بازی «محله باصفا»اوقات فراغت، برای جمع زیادی از جوانان و نوجوانان دانش‌آموز، مقوله سرگرمی و چگونگی گذراندن این ایام یکی از دغدغه‌های خانواده‌ها به شمار می‌رود. در این میان تفریح سالم در اوقات فراغت از مهمترین مقوله‌هایی است که به ایفای نقش بهتر افراد در جامعه و افزایش بهره‌وری کمک شایانی می‌کند و این امر نه تنها سبب نشاط بخشیدن به همگان می‌شود، بلکه شاخصه‌های سلامت روانی و اجتماعی مردم را بالا می‌برد.

چگونگی بهره‌برداری از اوقات فراغت نوجوانان و جوانان درست مثل راه رفتن روی لبه تیغ است؛ کوچک‌ترین اشتباهی ممکن است حتی بهترین برنامه‌ها را با نتیجه معکوس مواجه کند؛ تحمیل یا اجبار برنامه‌هایی که ما آن‌ها را دوست داریم یا می‌پسندیم با عنوان برنامه‌های اوقات فراغت به فرزندان، شاگردان یا مجموعه تحت تعلیم و تربیت، گام اشتباهی است که در مسیری غلط گذاشته می‌شود.

در این جریان میلیون‌ها نفر در سراسر دنیا اوقات فراغت خود را با بازی‌های کامپیوتری می‌گذرانند. طبق تحقیقات منتشر شده، حدود ۴۰ درصد مردم دنیا به ویژه قشر جوان و نوجوان در اوقات فراغت خود به بازی‌های کامپیوتری می‌پردازند و حدود ۴۵ درصد این اشخاص از بازی‌های آنلاین استفاده می‌کنند. بازی‌های ساده کامپیوتری بیشترین طرفدار را در میان سایر بازی‌ها دارند. بعد از این بازی‌ها، بازی‌های تاکتیکی و استراتژیکی، بازی‌های ورزشی و بازی‌های مخاطره‌آمیز بیشترین میزان فروش را در بازار بازی‌ها به خود اختصاص داده‌اند. این تحقیق نشان می‌دهد، میزان استفاده از بازی‌های کامپیوتری در حال رشد چشمگیر است.

بازی‌های رایانه‌ای داخلی نیز چندسالی است که رشد قابل توجهی داشته و توانسته‌اند در عرصه‌های داخلی و بین‌المللی خودی نشان دهند. یکی از بازی‌هایی که به سبک زندگی خانواده‌های ایرانی بسیار نزدیک و آموزش‌هایی را در خصوص سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی به کاربر ارائه می‌دهد، بازی «محله با صفا» است. این بازی گامی نو در تولیدات فرهنگی و رسانه‌ای ایران اسلامی است که قصد دارد یک سرگرمی سالم و سازنده را به مخاطبین خود ارائه دهد.

خانواده‌های ایرانی در محله باصفا، تجربه یک بازی دسته جمعی را خواهند داشت و علاوه بر سرگرمی و هیجان، صد‌ها نکته آموزشی و کاربردی سبک زندگی را در قالب خود بازی‌ها و سوالات ابتدای هر بازی و رجوع به «کتابخانه بزرگ موضوعی موجود در بازی» فرا خواهند گرفت. این بازی، شامل بخش‌های بسیار متنوع محتوایی، مشاوره‌ای، آموزشی و پرسش و پاسخ در کنار خود بازی‌ها است.
 
تجربه فراگیری سبک زندگی اسلامی-ایرانی در بازی «محله باصفا»
 

طراحی بازی‌ها به گونه‌ایست که کاربران آماتور اعم از پدران و مادران در کنار فرزندان خود می‌توانند بخش‌هایی از بازی‌ها را با کمک فرزندان خود انجام دهند. با این حال براساس بررسی ایکنا بهتر بود طراحی‌ها به شکلی باشد که پیام‌ها به صورت غیرمستقیم‌تر به کاربر ارائه می‌شد و از انتقال مفاهیم به شکل کاملا مستقیم پرهیز می‌شد. علاوه بر این موضوع، بازی‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که مخاطبین برای انجام بازی‌ها و پاسخ به سوالات ابتدای هر بازی علاقه‌مند به مشورت با سایر اعضای خانواده و شرکت دادن آن‌ها در بازی شوند که خود زمینه‌ای برای انجام یک بازی خانوادگی و همراهی والدین در کنار فرزندان نیز باشد.

بخش «کتابخانه» این بازی با در اختیارگذاشتن بیش از هزار و ۵۰۰ نکته کاربردی، به عنوان منبع اطلاعاتی بازی در نظر گرفته شده که کاربر در هر مرحله از بازی با استفاده از این منابع می‌تواند به سوالات و معما‌های آن مرحله پاسخ داده و به مرحله بعد برود. درعین حالی که اصل وجود کتابخانه در این بازی، به عنوان یک منبع مورد مطالعه خوب برای والدین و یا کاربران می‌تواند به صورت همیشگی مورد استفاده قرار گیرد، اما محتوا‌ها نیز می‌توانست به مفاهیم و مبانی اسلامی نزدیک‌تر شود.
 
تجربه فراگیری سبک زندگی اسلامی-ایرانی در بازی «محله باصفا»

در محله باصفا، شما با پنج خانواده آشنا می‌شوید که با یکدیگر نسبت خویشاوندی دارند. هر خانواده ویژگی‌های شخصیتی و دغدغه‌های خاص خودش را دارد که شاید دغدغه شما هم باشد. پاسخ دادن به سوالات و دغدغه‌های هر خانواده، یکی از اهداف بازی محله باصفاست. در محله باصفا هشت دسته بازی برای شما طراحی شده است که شامل پنج دسته بازی‌های مربوط به خانواده‌ها، یک دسته بازی‌های مسجد، یک دسته بازی‌های سفر و یک دسته بازی‌های کتابخانه‌ای است. انجام صحیح این بازی‌ها، کلید گشایش قفل بازی نهایی با موضوع معرفی دستاورد‌های علمی، هسته‌ای و نظامی جمهوری اسلامی ایران طراحی شده است.
 
 
تجربه فراگیری سبک زندگی اسلامی-ایرانی در بازی «محله باصفا»
 
بازی محله باصفا به موضوعاتی همچون تغذیه و سلامت، فرهنگ شهروندی، روابط اجتماعی، اقتصاد خانواده، ورزش و تندرستی، آشنایی با وجوهات شرعی، تربیت فرزند، حمایت از تولید ملی، اصلاح الگوی مصرف، کارکرد‌های مسجد شامل مشاوره، کارگروهی و دانستنی‌های سفر می‌پردازد.

محله باصفا، یک بازی مسابقه‌ای است و شما می‌توانید علاوه بر بازی، در مسابقه ملی آن که با شمارش امتیازات و ستاره‌های به دست آمده و ثبت آن در جدول رکورد خانواده‌ها که با انجام ثبت‌نام در منوی اصلی بازی انجام می‌شود، نیز شرکت کنید. این بازی توسط «استودیوی بازی‌سازی و سرگرمی‌های ایرانی اسلامی مهاد» و با حمایت‌های مادی و معنوی سازمان فضای مجازی سراج تولید شده است./908/241/ح


منبع: ایکنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۰۹ / ۰۱ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۵:۳۳:۱۱
طلوع افتاب
۰۶:۵۸:۱۴
اذان ظهر
۱۳:۱۱:۵۳
غروب آفتاب
۱۹:۲۴:۵۴
اذان مغرب
۱۹:۴۱:۵۲