به گزارش وسائل، کتاب «فقه هستهای» عنوان کتاب گروه فقه و حقوق اسلامی پژوهشگاه که شامل مجموعه مقالات همایشی با همین عنوان درباره حرمت استفاده از سلاحهای کشتار جمعی میباشد و برای اولین بار توسط سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و به کوشش آیتالله ابوالقاسم علیدوست منتشر شد.
بیشتر بخوانید: بخش اول و دوم مقاله «ممنوعیت تولید سلاح کشتار جمعی در فقه اسلامی»
در پیشگفتار کتاب «فقه هستهای» میخوانیم:
کتاب پیش رو مجموعهای از مقالات ارائهشده به همایش ملی «فقه هستهای» میباشد که توسط گروه فقه و حقوق اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در تاریخهای 1392/11/30 (تهران) و 1392/12/01 (قم) برگزار شده است.
مجموعه حاضر که به کوشش آیتالله ابوالقاسم علیدوست ـ عضو هیأت علمی گروه فقه و حقوق اسلامی ـ تدوین شده و مزین به پیام حضرت آیتالله جوادی آملی (مدّظله) ـ در همایش بهصورت تصویری ارائه شده است ـ و پیام کتبی حضرت آیتالله سبحانی (مدّظله) میباشد، نتیجه تلاش علمی اساتید و محققان ارجمند آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی، آیت الله ابوالقاسم علیدوست، دکتر محمود حکمتنیا، شهید بزرگوار دکتر حاج ناصر قرباننیا، جناب آقای حسین علی یزدانی، جناب آقای علیرضا داودی لیمونی و بهنام خسروی بوده و در گروه فقه و حقوق اسلامی پژوهشکده نظامهای اسلامی تهیه شده که به موضوع فقه هستهای میپردازد.
ممنوعیت تولید، انباشت و بکارگیری سلاحهای غیرمتعارف، اعم از هستهای، شیمیایی و میکروبی، از مسائل مهم جهانی و مطرح در دوران معاصر است. به دنبال هجمههای تبلیغاتی از سوی رسانههای بیگانه، مبنی بر تلاش ایران برای دستیابی به سلاحهای غیرمتعارف و کشتارجمعی، رهبر معظم انقلاب اسلامی، حضرت آیتالله خامنهای (مدّظلهالعالی) موضع فقهی خویش را در مواضعی چند اعلان کردند.
به تعبیر ایشان: به اعتقاد ما افزون بر سلاح هستهای، دیگر انواع سلاحهای کشتارجمعی نظیر سلاح شیمیایی و سلاح میکروبی نیز تهدید جدی علیه بشریت تلقی میشوند. ما کاربرد این سلاح را حرام و تلاش برای مصونیتبخشیدن ابنای بشر از این بلای بزرگ را وظیفهی همگان میدانیم (پیام به نخستین کنفرانس بینالمللی خلع سلاح هستهای و عدم اشاعه؛ 1389/01/27).
همچنین در مقطع دیگر فرمودند: ما اعتقاد به بمب اتم و سلاح هستهای نداریم؛ دنبالش هم نخواهیم رفت. برطبق مبانی اعتقادی و دینی ما بکاربردن اینگونه وسایل کشتارجمعی اصلاً ممنوع است، حرام است. این ضایعکردن نسل و حرث است که قرآن آن را ممنوع کرده است (بیانات در دیدار دستاندرکاران ساخت ناوشکن جماران؛ 1388/11/30).
پوشیده نیست که گستره یک فتوا تابع دلالت ادله و مستنداتی است که فتوا به آن مستند است. فتوا به تحریم تولید و کاربست سلاحهای غیرمتعارف هم از این قاعده مستثنا نیست. فتوای مقام معظم رهبری نیزی مستند به ادله متقنی است که مقالات این مجموعه به تفصیل مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.
دلالت این اسناد به گونهای است که نه اختصاص به مسلمانان و دارالاسلام دارد و نه موقت و مختص به زمان خاصی است. فتوای مزبور به ادلهای که بر حرمت و قبح ظلم، فتنه و افساد در زمین دلالت داشت مستند بود و پرواضح است که حرمت و قبح این امور، هیچ قیدی را نمیشناسد.
همچنین با جستجو در منابع نمیتوان نصّی پیدا کرد که هادی به جواز تولید، انباشت، خرید و فروش و کاربرد سلاحهای کشتارجمعی باشد و اگر دلیلی یا نهادی پیدا شود که برای برخی این ایده را ایجاد کند، یا از سند معتبر برخوردار نیست و یا قابل توجیه و سازگاری با نصوص دالّ بر منع و حرمت امور مورد اشاره است.
«ممنوعیت تولید سلاح کشتار جمعی در فقه اسلامی» عنوان مقاله دکتر علیرضا داودی سردبیر پایگاه فقه حکومتی وسائل است که در کتاب فقه هستهای از آن استفاده شده است.
قدرت مطلوب از نظر اسلام، نظر مفسرین در مورد تفسیر آیه 60 سوره انفال، سلاح هستهای و بازدارندگی، اثرات دستیابی ایران به سلاح هستهای، خطر تروریسم هستهای، تولید، نگاهداری و استفاده از سلاح هسته ای از منظر اسلام، تاثیرات سلاح هسته ایی، حکم فقهی تولید، نگاهداری و استفاده از سلاح هسته ای، از جمله عناوینی است که در این مقاله به آن پرداخته شده است./241/241/ح
منبع: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با تصحیح