vasael.ir

کد خبر: ۱۳۴۱۰
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۲ - 02 June 2019
عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی:

ظرفیت فقه الاولویات در بیانیه گام دوم انقلاب بررسی شود

وسائل ـ حجت الاسلام اسلامی بیانیه گام دوم انقلاب و شعارهای سال را حاوی نکاتی دقیق دانست و بر ضرورت کار در این حوزه با نگاه فقه الاولویات و فقه فرضی تأکید کرد.

به گزارش خبرنگار وسائل، حجت الاسلام رضا اسلامی عضو ظرفیت فقه الاولویات در بیانیه گام دوم انقلاب بررسی شودهیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در آیین افتتاحیه و رونمایی از سایت جدید پایگاه تخصصی فقه حکومتی وسائل که در سالن همایش های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد، با بیان این که فقه مسائل مستحدثه و فقه حکومتی و فقه سیاسی با هم مرتبط هستند، اظهار داشت: نباید فقط سراغ این که رویکرد حکومتی به فقه سؤالش چیست و حلش چیست برویم، چراکه خود فقه سیاسی هم مباحث زیادی دارد.

وی با بیان این که بخش عمده ای از مسائل فقه مسائل مستحدثه حکومتی است، گفت: مباحثی از جمله فقه الاولویات و فقه المقاصد همگی از جمله مباحثی هستند که باید در فقه حکومتی بررسی شود، یا فرض کنید سند چشم انداز بیست ساله که در کشور مطرح است یک نوع فقه فرضی است، در گذشته ما اصطلاح فقه فرضی داشتیم که برخی فقها قبول نداشتند ولی وقتی به این نقطه رسیده ایم متوجه شدند که گریزی از آن نیست.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: فقه فرضی دو شاخه دارد یک قسم از فرضیات در اولویت و نزدیک به وقوع نیستند که ممکن است بگوییم با آنها کاری نداریم ولی برخی  فرضیات، مترقب الوقوع است و  اگر الان سراغش نرویم چند سال دیگر می‌ مانیم.

وی با تأکید بر این که باید در بیانیه گام دوم انقلاب ظرفیت فقه الاولویات دیده شود، خاطرنشان کرد: اولویت بخشی در فقه یعنی فقه اهم و مهم که به نظر می‌ رسد هم از نظر فقهی و هم اصولی جای کار دارد.

حجت الاسلام اسلامی در ادامه عنوان کرد: دفتر تبلیغات و پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی نیز چند سال پیش بحث های جدیدی که نیاز به سؤال پردازی و جستار گشایی داشت را مورد بررسی قرار داد که ما در این طرح برای مسائل جدید، نظام مسائل درست می‌ کردیم و از پژوهشگران می‌ خواستیم در این باره نظر بدهند که ازجمله آنها اصول فقه حکومتی بود که سعی کردیم آن را به زبان ساده مطرح کنیم و اتفاقا مجموعه خوبی هم از کار درآمد.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به این که شعارهای سال نیز جای بحث فقهی دارد، گفت: بنده خودم در سه چهار مورد از شعارهای سال مقاله نوشته ام که به نکات خوبی در این بین رسیدم و همچنین در کارگاه های مشق اجتهاد در مورد مشکلات فقه در جهان معاصر بحث کردیم از جمله این که حوزویان باید اهتمام کنند و بحث های تخصصی در فضای عمومی از بین برود.

حجت الاسلام اسلامی در پایان تصریح کرد: این مسأله به این معنا است که نباید پژوهشگران و فرهیختگان حوزوی اجازه بدهند یا با کم توجهی زمینه را برای افراد غیر متخصص در امور مختلف فراهم کنند تا در مسائل تخصصی اظهار نظر کنند که این سایه افکندن فضای عمومی بر فضای تخصصی مسأله ای خطرآفرین برای فقه است./241/241/ح

انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
11:41 - 1398/03/19
برای توسعه و تقویت ارتباط بین حوزه و مسوولان امر نیازمند تحکیم روابط رسانه های تخصصی از نوع سایت تخصصی وسائل هستیم.
تنوع مطالب و به روز بودن در عین لحاظ تخصص دانشگاهی و عمق حوزوی از مزایای این پایگاه است که ان را تقویت می کنید.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
11:46 - 1398/03/19
سند گام دوم بهترین راهها را برای زیست مومنانه دستجمعی ارائه کرده است.
قرآن ایمان را در عمل صالح می داند که اگر این دو با هم جمع شوند جامعه مومنانه داریم.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
12:05 - 1398/03/19
برای توسعه فقه حکومتی باید از تمام ظرفیت فقه اکبر و فقه اصغر استفاده کنیم یعنی از احکام، اخلاق و حکمت و عرفان در این عرصه بهره ببریم.
طلبه
Iran, Islamic Republic of
12:26 - 1398/03/19
در فقه اولویات چند پرسش اصلی وجود دارد:
چه کسی متولی شناسایی اولویات است؟
مکانیسم شناسایی چیست؟
نهاد پاسخگو در اولویات جدامست؟
اهداف شمناسایی چیست؟
نتایج و پیامهای آن کدامست؟
مناقبی
Iran, Islamic Republic of
14:05 - 1398/03/23
فقه اولویت به معنای تقدم حق مکلف الف بر مکلف ب می باشد که در ابوابی از فقه از آن سخن گفته اند. برخی نیز فقه افضلیت نام نهاده اند.
هم چنین اولویت در اصول فقه نیز یک قاعده اصولی است که مناط حکم دارای اولویت در مواردی مانند تزاحم بر مناط حکم دیگر ترجیح دارد.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
13:58 - 1398/03/27
درباره موضوع معضلات روز مانند حاشیه نشینی، فقر، بیکاری جوانها و فساد و اعتیاد مطالب تحلیلی و علمی و نقدهای عالمانه بیشتری در سایت منتشر نمایید.
جوان ایرانی
Iran, Islamic Republic of
10:39 - 1398/04/01
چندین استاد در بحث فقه حکومتی نوآوری داشتند.
مباحث ایشان را بیشتر منتشر نمایید.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۳۱ / ۰۱ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۵۹:۲۸
طلوع افتاب
۰۶:۲۹:۱۰
اذان ظهر
۱۳:۰۶:۰۰
غروب آفتاب
۱۹:۴۲:۱۰
اذان مغرب
۱۹:۵۹:۴۳