vasael.ir

کد خبر: ۱۳۴۰۳
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۵ - 02 June 2019
حجت الاسلام حاج سید جوادی:

تلاش پایگاه وسائل برای تضارب آراء در حوزه فقه حکومتی ستودنی است

وسائل ـ عضو شورای سیاست‌گذاری پایگاه تخصصی فقه حکومتی وسائل با اشاره به تلاش‌های گسترده پایگاه وسائل برای فرا رفتن از شیوه‌های متداول خبری، فعالیت این رسانه در حوزه تضارب آراء را ستود.

به گزارش خبرنگار وسائل، آیین افتتاحیه و رونمایی از سایت تلاش پایگاه وسائل برای تضارب آراء در حوزه فقه حکومتی ستودنی استجدید پایگاه تخصصی فقه حکومتی وسائل عصر امروز در سالن همایش های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد.

حجت الاسلام حاج سیدجوادی عضو گروه فقه معاصر حوزه علمیه قم در این مراسم با بیان این که تا چند سال پیش حوزه علمیه جایگاه خود را در فضای رسانه ای پیدا نکرده بود، گفت: در دوران پرشتاب و تلاطم راه اندازی یک پایگاه خبری در حد خبرگزاری رسا برای حوزه های علمیه از سوی چندین طلبه جوان ناباورانه بود.

وی افزود: با توفیق خدا و اهتمام دوستان این خبرگزاری برپا شد و علاوه بر این که فعالیت های رسانه ای معمول را دارد توانسته وارد عرصه های تخصصی نیز بشود که دلیل بر این مدعا محصولات علمی آن از جمله پایگاه فقه حکومتی وسائل است.

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم با اشاره به هدف راه اندازی پایگاه فقه حکومتی وسائل خاطرنشان کرد: شاید در اوائل تصور این که این پایگاه یک مجموعه مولد باشد برای دوستان دست اندرکار  وجود داشت، ولی در نهایت به این نتیجه رسیدیم که باید کارکرد اصلی آن مبادله افکار و اندیشه ها باشد.

مشاور مدیر حوزه های علمیه در امور فقه معاصر اضافه کرد: فضایی که در سنت معرفتی خودمان در فقه و اصول داشتیم که اساتید و بزرگانی بر اساس دانش تولید شده در نسل های قبلی که معمولا در یک بازه زمانی به شکل مکتوب ثبت و ضبط می‌ شد وارد بحث و بررسی و نقض و ابرام می‌ شدند در این عرصه وارد شدیم.

وی با اشاره به این که این روند یک روند بسیار آرامی بوده است و همگام با بقیه تحولات زندگی اجتماعی بشری شکل گرفته است، گفت: به عنوان مثال برخی از مسائلی که در عصر صفویه به تبع حاکمیت شیعیان بر اراضی مختلف شکل گرفته است سابقه اش برای قرن های قبل بوده است، اما ما در شرایط جدیدی مواجه با نظام شکل گیری زندگی بشری شدیم که با سرعت بالایی به فضای زندگی ما وارد شد و به شدت مناسبات زندگی ما را تحت تأثیر قرار داد و حاکمیت اجتماعی هم به فقیه واگذار شد.

حجت الاسلام حاج سید جوادی تصریح کرد: جمع این دوتا یعنی تشکیل حکومت و وارد شدن یک نظام تمدنی به حوزه زندگی ما دامنه گسترده ای از مباحث را به ما تحمیل کرده که با سرعت بالایی وارد فضای فکری ما می‌ شود، در چنین فضایی روش قبلی برای فرایند تولید علم کافی نیست یعنی اگر منتظر باشیم یک استاد حوزوی یک دوره ای مباحثی را تدریس کند و تقریرات او تدوین شود و بعد استاد به طراز علمی برسد که برای دیگران حجت باشد، حدود دو نسل طول می‌ کشد.

عضو هیأت مؤسس خبرگزاری رسا یادآور شد: ناچاریم به روش های جدید تولید آثار و محصولات روی بیاوریم و حتی نشریات علمی هم به شکل خاص همزمان با مسائل نیستند از این رو پایگاه وسائل سعی و تلاشش بر این بوده که بحث را بین علاقه مندان و باورمندان به این که فقه باید مسائل حکومتی را حل کند وارد شده است.

عضو گروه فقه معاصر حوزه علمیه قم در ادامه با اشاره تلاش پایگاه وسائل برای تضارب آراء و جامعیت دادن به مباحث علمی خاطرنشان کرد: ما بیش از این که وارد تولید آثار و محصولات با نگاه متعارف رسانه ای اعم از انتشار یک خبر و گفتگوی ساده بشویم لازم است فضا را به سمت تضارب و گفتگوهای چندگانه ای ببریم که شکل شمول و جامعیت بحث تأمین شود و با بضاعت های محدودی که داشتیم توفیقات قابل توجهی پیدا کردیم.

وی افزود: در اوایل تصور این که پایگاهی تشکیل شود که هر روز مطالب تولیدی قابل استفاده داشته باشد وجود نداشت، ولی امروز گنجینه خوبی از دروس خارج مرتبط با مباحث فقه حکومتی جمع آوری شده است، علاوه بر آن پرونده های خوبی باز شده و نشست ها و مناظره ها و موضوعات علمی بین فضلای حوزه به بحث گذاشته شده است.

حجت الاسلام سید جوادی بیان داشت: این پایگاه برای اساتیدی که بخواهند در این عرصه ها وارد عرصه تدریس شوند و بخواهند که با فقدان متن پایه مواجه نشوند مفید واقع شده است، مثلا پول های دیجیتال یا رمز ارز و شناخت موضوع و تفریعات و ارتباط با آن با سوابق بحث فقهی کار مضاعفی می‌ برد که بدون این گام های مقدماتی و طرح بحث و زمینه پیدایش مسائل نمی توان در کلاس های درس مطرح کرد./241/241/ح

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نظرسنجی
مهمترین راهکار تقویت فقه حکومتی در حوزه علمیه چیست؟
سیاست گذاری کلان مسئولان حوزه علمیه
راه اندازی کرسی های درس و بحث از سوی اساتید و فضلا
تقویت پژوهشگاه ها و مراکز علمی
آموزش مبانی و اصول فقه حکومتی در سطوح مختلف حوزه
اوقات شرعی
۰۹ / ۰۱ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۵:۳۳:۱۱
طلوع افتاب
۰۶:۵۸:۱۴
اذان ظهر
۱۳:۱۱:۵۳
غروب آفتاب
۱۹:۲۴:۵۴
اذان مغرب
۱۹:۴۱:۵۲