vasael.ir

کد خبر: ۱۳۴۰۲
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۷ - 02 June 2019
حجت الاسلام والمسلمین بهمنی:

وسائل سعی کند به لوازم ادعای صاحب‌نظران عرصه فقه حکومتی دست یابد

وسائل ـ استاد حوزه علمیه قم با بیان این که پایگاه وسائل نباید صرفا شاهد ادعا و طرح مباحث فقهی باشد، گفت: اگر جمعی که در آنجا هستند به این سمت بروند که هرکسی در حوزه یا دانشگاه در ارتباط با فقه حکومتی چیزی را ادعا کرد بتوانند سؤالاتی را مطرح کنند و به لوازم نظرات او برسند ارزش دارد.

به گزارش خبرنگار وسائل، حجت الاسلام والمسلمین سعید بهمنی عضو وسائل سعی کند به لوازم ادعای صاحب‌نظران عرصه فقه حکومتی دست یابدهیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در آیین افتتاحیه و رونمایی از سایت جدید پایگاه تخصصی فقه حکومتی وسائل که در سالن همایش های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد، گفت: در مجامع علمی حتی در بحث های جا افتاده گاهی احساس می‌ شود که استناد آنها به قرآن و متون دینی صورت نمی گیرد.

وی افزود: به نظر می‌ رسد یکی از عواملی که موجب می شود بحث های ما میدانی شود و نمی تواند موج علمی در میدان عمل ایجاد کند این است که استنادی که به قرآن و دین می‌ دهیم تمام نیست و نظر های رقیب خودش را نمی تواند از میدان به در کند یا اساسا به نظریات رقیب بی اعتنا است.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در ادامه بیان داشت: مسأله دیگری که به تناسب رسانه ها با آن درگیر هستند و می خواهند دانش را گزارش کنند  پدیده شبه علم است.

وی با تأکید بر این که فقه حکومتی از مسائل بسیار دقیق و حساس است، گفت: در یک خبرگزاری با وجود افراد هرچند تحصیل کرده حوزوی و دانشگاهی چقدر ظرفیت وجود دارد که تمام مباحث دقیق علمی مطرح شده را منعکس کنند؟ آنچه که دیده می‌ شود همین شبه علم است، در حقیقت مراد ما این است که علم همراه دلیل است.

حجت الاسلام والمسلمین بهمنی خاطرنشان کرد: یعنی گاهی پیش می آید که شما به عنوان یک فقیه یا یک پژوهشگر بزرگ اگر وارد استدلال شدید اصلا حوصله خبرنگار و تیم منعکس کننده خبر خارج می‌ شوید، شاید بشود به این بحث برسیم که اگر جایی قرار است روایتگر دانش باشد باید بتواند شبه علم را از علم مستدل جدا کند.

وی یادآور شد: مثلا من می توانم نظریات شهید صدر را به شکل براق برجسته کنم ولی الزاما به این معنا نیست که من با دلایلی که شهید صدر مطرح کرده موافق باشم این همان شبه علم است.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در بخش پایانی سخنان خود با بیان این که پایگاه وسائل نباید صرفا شاهد ادعا و طرح مباحث فقهی باشد، گفت: اگر جمعی که در آنجا هستند به این سمت بروند که هرکسی در حوزه یا دانشگاه در ارتباط با فقه حکومتی چیزی را ادعا کرد بتوانند سؤالاتی را مطرح کنند و به لوازم نظرات او برسند ارزش دارد./241/241/ح

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
13:00 - 1398/03/13
طلاب و مراکز فقه حکومتی از جایگاه راهبری و حرکت آفرینی در عرصه ترویج و تبلیغ و تولید فکر و اندیشه فاصله دارند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نظرسنجی
مهمترین راهکار تقویت فقه حکومتی در حوزه علمیه چیست؟
سیاست گذاری کلان مسئولان حوزه علمیه
راه اندازی کرسی های درس و بحث از سوی اساتید و فضلا
تقویت پژوهشگاه ها و مراکز علمی
آموزش مبانی و اصول فقه حکومتی در سطوح مختلف حوزه
اوقات شرعی
۱۰ / ۰۱ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۵:۳۱:۳۹
طلوع افتاب
۰۶:۵۶:۵۱
اذان ظهر
۱۳:۱۱:۳۵
غروب آفتاب
۱۹:۲۵:۴۱
اذان مغرب
۱۹:۴۲:۳۹