vasael.ir

کد خبر: ۱۳۴۰۱
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۸ - 02 June 2019
حجت الاسلام والمسلمین مهاجرنیا مطرح کرد؛

ضرورت ورود پایگاه تخصصی وسائل به مسائل کلامی و فلسفی

وسائل ـ استاد علوم سیاسی با بیان این که ریشه انقلاب اسلامی کلامی بود نه فقهی تأکید کرد: این اعتقادات وباورها بود که انقلاب را رقم زد و بعد از آن فقه در حکومت جای خود را پیدا کرد.

به گزارش خبرنگار وسائل، حجت الاسلام والمسلمین محسنضرورت ورود پایگاه تخصصی وسائل به مسائل کلامی و فلسفیمهاجرنیا عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در آیین افتتاحیه و رونمایی از سایت جدید پایگاه تخصصی فقه حکومتی وسائل که در سالن همایش های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد، با اشاره به این که در مورد فقه حکومتی باید تنظیم قاعده مند از دانش از فقه حکومت یا فقه حکومتی ارائه بدهیم، گفت: برخی عقیده دارند که فقه حکومتی پسا تمکینی است یعنی باید ابتدا تمکنی ایجاد شود و از منظر حکومت به رفتارهایی فردی و اجتماعی دیده می‌ شود.

وی بیان داشت: در ادامه برخی معتقدند که فقه حکومتی منحصر به فقه سنتی نیست و همین طور منحصر به مواردی که ذاتا سیاسی هستند نیست بلکه هرآنچه در اقتصاد و فرهنگ و سیاست وارد می‌ شود می تواند موضوع فقه حکومتی قرار بگیرد.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان این که این مباحث نشان می دهد که هنوز به یک فقه قاعده مند نرسیده ایم، گفت: به عقیده من پایگاه تخصصی فقه حکومتی وسائل می‌ تواند متصدی دانش سازی در فقه حکومتی و تفاوت های آن با فقه های مضاف دیگر شده و این بحث را  ابتدا به خوبی تبیین کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که انقلاب اسلامی با فقه شروع نشده است، گفت: برخی می گویند انقلاب ما با حضور امام خمینی(ره) با فقه شروع شد در حالی که این طور نیست بلکه با کلام و اعتقاد آغاز شد، یعنی وقتی جامعه ما دیدند که طاغوت کشور را فرا گرفته و خدا و دین رنگی در زندگی ندارد برای انقلاب کردن مصمم شدند.

حجت الاسلام والمسلمین مهاجرنیا اضافه کرد: بنابراین امام راحل نیز با رویکرد کلامی و اعتقادی انقلاب اسلامی را بنیان گذاری کرد و به مرور زمان به رویکردهای فقهی روی آوردند؛ بنابراین کلام بر فقه حکومتی مقدم است که باید در این پایگاه این گونه مسائل نیز دیده شود.

وی افزود: جای مباحثی از جمله فلسفه سیاسی، فقه سیاسی، جامعه شناسی سیاسی هنوز در این پایگاه خالی است یعنی پایگاه وسائل در عین حالی که در ارتباط با نقش حکومت در فقه کار می کند باید در این مسائل هم وارد شود تا فعالیت هایش جامع تر و کامل تر بشود.

این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه سخنان خود به بخش دیگری از عرصه های فقه حکومتی پرداخت و گفت: یک حکومت هم وقتی مطرح می‌ شود یک اصول ثابت دارد ولی بخش عظیمی از آن ساز و کارهای متغیر است و اقتضائات جدید، حکومت را آن چنان زمان به زمان متغیر می‌ کند که نمی شود آن را ثابت تصور کرد.

استاد و پژوهشگر علوم سیاسی در ادامه بیان داشت: حتی فقه حکومتی دوره امام راحل با رهبر معظم انقلاب مطالبش متنوع و متکثر و متفاوت است که نیاز به تأمل دارد و باید در این زمینه هم کارهای جدی صورت بگیرد و خوب است پایگاه فقه حکومتی وسائل در این زمینه نیز دست به کار شده و اقدامات جدیدی داشته باشد./241/241/ح

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
13:01 - 1398/03/13
باید نقدها و آسیبهای موجود در عرصه فقه سیاسی را قبول کرد و نسبت به رفع آنها تلاش کرد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نظرسنجی
مهمترین راهکار تقویت فقه حکومتی در حوزه علمیه چیست؟
سیاست گذاری کلان مسئولان حوزه علمیه
راه اندازی کرسی های درس و بحث از سوی اساتید و فضلا
تقویت پژوهشگاه ها و مراکز علمی
آموزش مبانی و اصول فقه حکومتی در سطوح مختلف حوزه
اوقات شرعی
۰۹ / ۰۱ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۵:۳۳:۱۱
طلوع افتاب
۰۶:۵۸:۱۴
اذان ظهر
۱۳:۱۱:۵۳
غروب آفتاب
۱۹:۲۴:۵۴
اذان مغرب
۱۹:۴۱:۵۲