vasael.ir

کد خبر: ۱۳۳۴۴
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۷ - 25 May 2019

فتح خرمشهر؛ غلبه قلوب رحمانی بر نفوس شیطانی

وسائل ـ فتح خرمشهر، تنها فتح آب و خاک، چند پل، پاسگاه، پایگاه، فرودگاه، بندر و اسکله نبود، فتح اخلاق بر بی‌اخلاقی‌ها، پیروزی عقل و علم بر جهل و سفاهت، غلبه صداقت و یک روئی بر دروغ و ریاکاری، چیرگی متانت و ادب بر هتاکی و درنده خوئی و در یک کلام، فتح خرمشهر، غلبه «قلوب رحمانی» بر «نفوس شیطانی» بود.

به گزارش خبرنگار وسائل، سوم خرداد سال 1361 یاد آور حماسهسفارشات امام در فتح خرمشهر یادآور فرمایشات رسول الله بود تاریخی آزاد سازی شهرخرمشهر است. این رخداد ماندگار در ادامه مرحله چهارم عملیات بیت المقدس انجام گرفت که با رمز «یا علی بن ابی طالب» آغاز شده بود.

آزادی «خونین شهر» (نامی که در جریان جنگ به خرمشهر اطلاق می شد) یک حادثه شگفت انگیز بود، خیلی راحت امدادهای غیبی را می شد در آن شب و روزهای بعد مشاهده و لمس کرد.

رعب و وحشت و سردرگمی سراپای وجود سربازان و فرماندهان عراقی را تسخیر کرده بود. لحظات اولیه شکست و فرار دشمن و آغاز ورود رزمندگان به خرمشهر بعد از 575 روز اشغال، بسیار دیدنی بود و سرانجام اسارت دسته جمعی، گروهانی و گردانی نیروهای صدامی، به غنیمت گرفته شدن صدها توپ و تانک، نفربر، انواع خودروها و سایر تجهیزات نظامی هر کدام صحنه‌های ماندگاری بودند که شیرینی و شادی این پیروزی را در کام رزمندگان و ملت ایران مضاعف می‌کرد.

امام خمینی(ره) طی پیام مهمی این پیروزی بزرگ را به ملت ایران و رزمندگان تبریک گفتند و در آن به یک نکته حیاتی و اساسی اشاره و تاکید کرده و چنین نوشتند:

«و هان ای فرزندان قرآن کریم و نیروهای ارتش و سپاهی و بسیج و ژاندارمری و شهربانی و کمیته‌ها و عشایر و نیروهای مردمی داوطلب و ملت عزیز! هوشیار باشید که پیروزی‌ها هر چند عظیم وحیرت‌انگیز است، شما را از یاد خداوند که نصر و فتح در دست اوست غافل نکند و غرور و فتح شما را به خود جلب نکند که این آفتی بزرگ و دامی خطرناک است که با وسوسه شیطان به سراغ آدم می آید و برای اولاد آدم تباهی می آورد». (صحیفه امام، ج16، ص 258)

امام با این هشدار حکیمانه در واقع می خواست به همه ملت و به خصوص نیروهای نظامی گوشزد نماید که حضور در «جهاد اصغر» و غلبه بر دشمن در سنگرهای خاکی اگرچه مهم است اما مهم تر از آن، «جهاد اکبر» و مبارزه با نفس شیطانی است که انسان اگر حواسش نباشد او را به افراط و تفریط و سایر رذائل اخلاقی سوق می دهد.

چنانکه در صدر اسلام وقتی جماعتی از میدان جنگ بر می گشتند، پیامبر اسلام خطاب به آنان فرمود: «مرحبا بقوم قضوا الجهاد الاصغر وبقی الجهادالاکبر» مرحبا به قومی که جهاد اصغر را انجام دادند و هنوز جهاد اکبر برای آنها باقی مانده است. عرض کردند: یا رسول الله جهاد اکبر چیست؟ فرمود: جهاد با نفس. در برابر هوا و هوس های نفسانی ایستادن.(کافی ،ج 5 ،ص12، باب وجوه الجهاد)

امام به خوبی می دانست که هدف اصلی از بعثت پیامبر(ص)، رشد مکارم اخلاقی و دست یافتن به مراتب عالی انسانی بود و همه این جنگ و گریز ها و جهادها وسیله رسیدن به جهاد اکبر و تهذیب نفس است، از سوی دیگر چون در یکی دو سال قبل از آن،‌ شاهد افراط و تفریط و تندروی برخی در عرصه‌های مختلف بود، لذا مرتب در فرصت های مقتضی این تذکرات را تکرار و تاکید می کرد.

سه روز بعد از فتح خرمشهر، ششم خرداد، مصادف با سوم شعبان 1403 و روز پاسدار، امام به همین مناسبت پیام دیگری دادند و در آن ضمن توصیه به دلجویی و رفتار اسلامی و انسانی با اسرای عراقی دوباره نوشتند:

«برادران دلاور و نور چشمان عزیز! مبادا آفت‌های پیروزی که در راس آن غرور است، خدای ناخواسته شما را به دام کشد و از صاحب اصلی نصر که خداوند قادر است اغفالتان نماید، که این حیله ای است شیطانی که دنبال آن علاوه بر از دست رفتن معنویت که اساس پیروزی شما عزیزان است موجب غفلت از حیله‌های دشمنان نیز می باشد که شکست را همراه دارد... .

یکی دیگر از اموری که باید تمام قوای مسلح و خصوصا آنان که در شهرها سروکارشان با مردم بیشتر است مثل سپاه پاسداران و بسیج و کمیته‌ها و شهربانی توجه کنند، رفتار نیکو و انسانی است با مردم، به ویژه مستضعفان. مردمی که جمهوری اسلامی و رزمندگان جبهه را با تمام توان پشتیبانی می کنند. سپاه و سایرین باید قلوب آنان را جلب و رضای خداوند را به دست آورند. (همان،ج 16 ،ص267 و 268)

در مکتب اخلاقی و عرفانی امام خمینی پیروزی بر رژیم دو هزار و پانصد ساله شاهنشامی، آمریکا و اسرائیل و غلبه بر نیروهای متجاوز صدامی و شکست حزب کومله و دمکرات و آزادی خرمشهر در صورتی جای جشن و سرور و شادمانی و تبریک دارد که در کنار آن اخلاق اسلامی نیز رعایت شود و از هر گونه افراط و تفریط و غرور و تندروی اجتناب گردد.

همین هشدارها و گاهی تشرهای پدرانه امام، نیروهای انقلاب را از آفت‌ها مصون نگه داشت. موجب رشد و شکوفایی و بالندگی آنها شد. چنانکه بعد از اتمام جنگ و در دوران سازندگی و سایر مراحل به خصوص در عرصه‌های نوآوری، فن آوری و ساخت انواع و اقسام تجهیزات نظامی، موشک های دوربرد، زیر‌دریایی و حتی صنعت هوا و فضا خوش درخشیدند و بحق افتخار آفریدند.

امروز توده مردم ایران از هر قوم و قبیله و از هر خط و جناح و دارای هر گرایشی به وجود نیروهای انقلابی به خصوص بسیج و سپاه افتخار می کنند و آنها را بازوان پرتوان انقلاب، نظام در برابر هرگونه تجاوزگری می داند.

اخیرا بعضی حرکت های نسنجیده و دور از شان و منزلت از برخی افراد و رسانه‌ها دیده و شنیده شد که موجب نگرانی شخصیت های دلسوز انقلاب گردید. رسانه‌هایی که متاسفانه به جای خبرگزاری، «خبرگذاری» و «خبر‌سازی» می کردند و می کنند. گاهی تهمت و دروغ و نسبت های ناروا در مطالب شان به چشم می خورد.

آنچه مسلم است، این است که در راستای رسیدن به اهداف والای نظام اسلامی که همچون یک پیکره انسانی علاوه بر جسم، یه روح بلند نیز دارد باید مراقبت از تک‌تک اجزا و افراد صورت بگیرد و جزء و عضو مشکل‌دار را مداوا کرد و یا اگر مشکل به حدی رسیده که قابل مداوا نیست آن را  از بدن جدا کرد و یا به تعبیری مرزها مشخص شود و اعلام شود.

به فرمایش بنیانگذار کبیر انقلاب، یکی، دوتا و دوتا، ده تا می‌شود و آنگاه قابل کنترل نیست. امام در بیان دیگری، اینها را به «کرم های فاسد» تشبیه کردند که در داخل، میوه را به فساد کشیده و خراب می کنند. و اگر به حال خود رها شوند نهضت را از باطن خراب خواهند کرد. (صحیفه امام، ج11 ،ص 313)

بنابراین جا دارد به صرف انتقاد و اظهار تاسف بسنده نشود و برخوردهای جدی و چاره اندیشی اساسی در این باره صورت گیرد. ملت بزرگ ایران، هنگامی به سعادت و پیروزی واقعی دست خواهند یافت که فرزندان‌شان در کنار «جهاد اصغر» به «جهاد اکبر» نیز توفیق یابند. این ملت انقلابی و مکتبی، وقتی می تواند روز فتح خرمشهر را جشن بگیرد که مسئولان‌شان در همه رده‌های بالا و پایین در فضائل و مناقب اخلاقی به اوج برسند.

چنانکه انتظار شهدای این فتح عظیم همچون: شهید «محمد جهان آرا» نیز همین است. آنان دوست دارند، وقتی شب‌های جمعه به سراغمان می آیند، ببینند، نه تنها شهر خرمشهر آزاد گشته، بلکه سیره و سنت اهل بیت (ع) و معارف ناب تشیع در دل و جان مردم تنیده شده است، چراکه فتح خرمشهر، تنها فتح آب و خاک، چند پل، پاسگاه، پایگاه، فرودگاه، بندر و اسکله نبود، فتح اخلاق بر بی‌اخلاقی‌ها، پیروزی عقل و علم بر جهل و سفاهت، غلبه صداقت و یک روئی بر دروغ و ریاکاری، چیرگی متانت و ادب بر هتاکی و درنده خوئی و در یک کلام، فتح خرمشهر، فتح «قلوب رحمانی» بر «نفوس شیطانی» بود./704/241/ح

 

کاظم محدثی

 

 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۳۱ / ۰۱ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۵۹:۲۸
طلوع افتاب
۰۶:۲۹:۱۰
اذان ظهر
۱۳:۰۶:۰۰
غروب آفتاب
۱۹:۴۲:۱۰
اذان مغرب
۱۹:۵۹:۴۳