vasael.ir

کد خبر: ۱۳۲۹۹
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۵ - 19 May 2019
مسؤول مرکز تحقیقات زن و خانواد مطرح کرد؛

خانواده؛ مؤلفه قدرت نظام اسلامی

وسائل ـ حجت الاسلام والمسلمین زیبایی نژاد خانواده را مؤلفه قدرت نظام اسلامی دانست و ورود غیر هوشمندانه به بحث خانواده را زیان بار عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار وسائل، حجت الاسلام والمسلمین زیبایی نژادخانواده مؤلفه قدرت نظام اسلامی است مسؤول مرکز تحقيقات زن و خانواده پیش از ظهر امروز در چهارمین جلسه فقه زنان و خانواده از سلسله درس گفتارهای رمضانی پایگاه فقه حکومتی وسائل با اشاره به الگوهای موجود در زمینه جمعیت و خانواده گفت: نخستین الگو، الگوی سنتی و دینی است که مرد، مدیر خانواده است و پس از آن زن قرار دارد اما جهان مدرن تلاش می کند این الگوی اقتدار گرایانه را دیکتاتوری نشان دهد.

مسؤول مرکز تحقیقات زن و خانواده ادامه داد: الگوی دوم نیز الگوی جهان مدرن است که مدیریت خانواده را اشتراکی می کند در حالی که میان مشارکت و اشتراک تفاوت وجود دارد؛ اگر مرد سرپرست خانواده باشد اما مشارکت سایر اعضای خانواده را نیز در برگیرد مشکلی ندارد اما در این الگو، مدیریت میان زن و مرد تقسیم شده است و هر دو مدیریت خانواده را در اختیار دارند.

 

بیشتر بخوانید: زنگ خطر انقلاب جنسی به صدا در آمده است

 

الگوی پست مدرن در زمینه خانواده

وی با اشاره به الگوی پست مدرن و متأخر گفت: در این الگو مدیریت خانواده معنایی ندارد و گفته می شود پدر و مادر حق ندارند ارزش های خود را به فرزندان منتقل کنند؛ ویلیام گارتنر می گوید اگر چنین الگویی جریان پیدا کند سراسر جامعه را جنگ و نزاع فرا خواهد گرفت.

حجت الاسلام والمسلمین زیبایی نژاد با طرح سؤالی مبنی بر ارتباط کوچک شدن خانواده و الگوهای مطرح شده گفت: در خانواده هنگامی که میان فرزندان نزاعی صورت گیرد پدر و مادر به میدان خواهند آمد و در چنین زمان هایی جایگاه آنها مشخص می شود؛ در حوزه سیاست نیز گفته می شود در مرحله نخست، دموکراسی در خانواده ایجاد می شود و سپس به جامعه می آید.

وی ادامه داد: همچنین ولایت در مرحله نخست، در خانواده اجرا می شود و سپس ولایت اجتماعی خارج می شود بنابراین اگر می خواهید امامت در جامعه به درستی معنا شود باید در مرحله نخست امامت در خانواده به خوبی پیاده شود به عبارت دیگر هر زمانی که اقتدار گرایی در خانواده شکل گیرد نظام اقتدار گرایی در جامعه نیز صورت خواهد گرفت.

استاد حوزه علمیه قم با تصریح بر این که مشکل امروزی جامعه ما این است که میدان را به افرادی سپرده اند که صلاحیت میدان داری ندارند، تبیین کرد: بحث جمعیت را به بهداشت سپرده اند در نتیجه از نگاه بهداشتی به جمعیت رسیدگی خواهد کرد به عنوان مثال اگر مدیریت دفاع مقدس به بهداشت سپرده شده بود اجازه نمی داد فردی به جبهه رود و بیان می کرد برای همه ضرر دارد در حالی که وظیفه بهداشت فقط ایجاد امکانات بهداشتی است نه مدیریت.

وی با اشاره به الزامات مورد نیاز فقیه در زمینه جامعه اظهار کرد: نخستین مورد شناخت تحولات جامعه است بلکه فقیه باید بداند جامعه چگونه مسائل را درک می کند و چه افرادی برای جامعه معنا سازی می کنند به عبارتی اگر در موردی به مصلحت دست پیدا شد این مصلحت بدوی است پس باید بررسی شود وضعیت جامعه در این زمینه چگونه است و شاید در برخی موارد مجبور شوند آن را کنار بگذارند زیرا امکان دارد اگر در جامعه مطرح شود، جامعه آن را پس بزند؛ حاکمیت در برخی موارد باید عقب نشینی کند و عقب نشینی نیز بخشی از وظایف حاکمیت است.

 

ضرورت شناخت فضای تخاطب

حجت الاسلام والمسلمین زیبایی نژاد اضافه کرد: شناخت فضای تخاطب نیز از دیگر الزامات مورد نیاز فقیه در زمینه جامعه است به عبارت دیگر فقیه باید بداند چه کسانی جامعه را مدیریت می کنند، معانی چگونه منتشر می شود و چگونه باید معنا را تولید کرد و شکل داد؛ متأسفانه ما امروزه می خواهیم با استفاده از الگوهای پوسیده، فرهنگ دین را به جامعه ارائه دهیم که چنین موردی امکان ندارد.

وی شناخت وضع نمادین موجودات را از دیگر الزامات مورد نیاز فقیه در زمینه جامعه دانست و گفت: به عنوان مثال حجاب، با آن گونه که درک می شود متفاوت است بلکه حجاب به نماد زن مسلمان انقلابی تبدیل شده است به گونه ای که برخی بیان می کنند برای اینکه نظام را بتوانیم بزنیم باید حجاب را تخریب کنیم.

مسؤول مرکز تحقیقات زن و خانواده گفت: زمانی که حجاب به وضع نمادین تبدیل شود واقعیت خود را از دست خواهد داد در نیتجه زمانی که حکومت از حجاب عقب نشینی کند، نظام اسلامی نیز از بین خواهد رفت در مقابل دشمنان نیز جرأت بیشتری پیدا خواهند کرد؛ بنابراین باید بررسی شود جمعیت نیز باید وضع نمادین داد یا نباید آن را سیاسی کرد؟ حساسیت فقه حکومتی در چنین مواردی است زیرا در برخی موارد استفاده از روش مداخله حرام و گاهی نیز جایز یا لازم دانسته می شود.

وی با توجه به اهمیت بحث حجاب و سرمایه گذاری دشمنان و جریان های معاند و مغرض هر گونه تسامح و تساهل در این عرصه را زیان بار توصیف و تصریح کرد: اگر در خاکریز حجاب شکست بخوریم خاک ریزهای دیگری را نیز از دست خواهیم داد و دشمنان مسائل دیگری را پیش خواهند کشید؛ برای اینکه در زمینه حجاب و جمعیت بدانیم چگونه نظر دهیم ابتدا باید به رساله عملیه مراجعه کرد و بعد به موضوع شناسی مسائل پردازیم.

 

بیشتر بخوانید: کاهش فرزندآوری؛ پیامد مهم اشتغال بانوان

 

خانواده مؤلفه قدرت نظام اسلامی است

حجت الاسلام والمسلمین زیبایی نژاد با بیان اینکه جامعه اسلامی، جامعه ای است که نهاد خانواده در آن قوی و مقتدر باشد بر لزوم پرهیز از مداخلات بی جا در وظایف و رسالت خانواده ها تأکید کرد و گفت: مداخلات غیر هوشمندانه ظرفیت خانواده را غیر فعال خواهد کرد، حاکمیت و دولت نباید خانواده را به نهادی بی مسأله تبدیل کنند چراکه مؤلفه قدرت نظام اسلامی خانواده و اجتماع است.

وی با تأکید بر اینکه در موضوع شناسی باید بررسی کرد که آن موضوع با چه رشته‌هایی ارتباط دارد، ابراز داشت: گاهی ماهیت موضوع میان رشته ای است؛ در این شرایط باید برای فهم بهتر موضوع اصحاب رشته‌های مختلف در کنار هم روی مسأله کار کنند.

مسؤول مرکز تحقيقات زن و خانواده ضمن تبیین نظریه گیدنز درباره دموكراتيزه کردن خانواده گفت: دموکراسی یعنی شهوت عمومی و این با ادبیات فقهی ما کارآیی ندارد.

وی با اشاره به آمان زدگی ایرانی ها و طرح آن از سوی هانتینگتون، گفت: وقتی نگاه واقع بینانه در مسائل جای خود را به نگاه آرمانی بدهد موجب می‌شود که سطح انتظارات مردم در همه امور بالا برود؛ از سوی دیگر با توجه به اینکه ظرفیت‌های ما نسبت به آرمان‌های‌مان محدود است، این امر منجر به افزایش نارضایتی در جامعه می‌شود./1324/1324/ح

 

 

 

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
نقی حسنی راد
Iran, Islamic Republic of
11:21 - 1398/02/30
درباره شیوه های کاهش طلاق در جامعه راهکارهای اسلام را بیان نمایید.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
11:25 - 1398/02/30
با ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی مشکلات قشر سنتی حل می شود. اما درباره قشر متمایل به تمدن نوین فکر اساسی نمایید.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۳۰ / ۰۱ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۵:۰۰:۵۸
طلوع افتاب
۰۶:۳۰:۲۴
اذان ظهر
۱۳:۰۶:۱۳
غروب آفتاب
۱۹:۴۱:۲۳
اذان مغرب
۱۹:۵۸:۵۳