vasael.ir

کد خبر: ۱۳۱۹۷
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۰ - 09 May 2019

معرفی کتاب | جریان شناسی ضد فرهنگ‌ها

وسائل ـ بیشتر گروه‌های غیر متداول مذهبی که در دهه ۱۹۷۰ میلادی در ایالات متحده آمریکا و انگلستان ظهور و پیشرفت نمودند، با مرگ بنیان گذاران خود کاملا منقرض گردیدند و باقیمانده آن‌ها نیز تأثیر خود را در این کشور‌ها از دست دادند، ولی در دو دهه گذشته، این گروه‌ها در کشور‌های تحت نفوذ ایالات متحده آمریکا پیشرفت کرده اند. بهترین نمونه آن، پیشرفت این گروه‌ها در کشور‌های ژاپن و کره جنوبی می‌باشد؛ در این مدت، نزدیک به دویست گروه در ژاپن ظهور نموده و فعالیت می‌نمایند. مرکز تمامی این گروه‌ها در ایالات متحده آمریکا و انگلستان می‌باشد.

به گزارش خبرنگار وسائل، چرایی و ضرورت جریان شناسی فرهنگیجریان شناسی ضد فرهنگ‌ها برای مدیریت فکری و مهندسی فرهنگی کشور بدیهی تر از آن است که نیاز به توضیح داشته باشد. جریان شناسی یک ضرورت اساسی روزگار معاصر ایران و کشورهای اسلامی است. مسؤولان فرهنگی و فکری کشور بدون شناخت و آسیب شناسی جریان های گوناگون نمی توانند وضعیت فکری و فرهنگی کشور را مدیریت کنند.

 

انواع فرقه‌های فرهنگی

حکومت دینی نیز که تولیت فرهنگ دینی مردم را به عهده دارد، بر اساس تعریف علم کلام نقش مؤثری در توسعه باورهای دینی مردم دارد. علم کلام، علاوه بر عهده داری تنظیم، تبیین و اثبات گزاره های اعتقادی، موظف است به شبهات کلامی فرقه های منحرف بپردازد. متکلمان در گذشته به نقد فرقه هایی مانند مرجئه، خوارج، مشبهه، مجسمه و غیره می پرداختند و امروزه نیز مرزداران اندیشه اسلامی باید فرقه های فرهنگی و معنویت های نوظهوری مانند: صوفیه، اکنکار، اشو، رام الله، بهائیت، وهابیت را به چالش انداخته و با جدیت و به کارگیری نظام مند به تحلیل و نقد و بررسی آنها بپردازند.

 

غرب و خرده فرهنگ‌ها

بیشتر گروه‌های غیر متداول مذهبی که در دهه ۱۹۷۰ میلادی در ایالات متحده آمریکا و انگلستان ظهور و پیشرفت نمودند، با مرگ بنیان گذاران خود کاملا منقرض گردیدند و باقیمانده آن ها نیز تأثیر خود را در این کشورها از دست دادند، ولی در دو دهه گذشته، این گروه ها در کشورهای تحت نفوذ ایالات متحده آمریکا پیشرفت کرده اند. بهترین نمونه آن، پیشرفت این گروه ها در کشورهای ژاپن و کره جنوبی می باشد؛ در این مدت، نزدیک به دویست گروه در ژاپن ظهور نموده و فعالیت می نمایند.

مرکز تمامی این گروه ها در ایالات متحده آمریکا و انگلستان می باشد. اکثر کشورهای اروپایی مخصوصا فرانسه، آلمان، روسیه و بلژیک این گروه ها را امتداد توسعه نفوذ فرهنگی آمریکا در این کشورها قلمداد کرده و برای جلوگیری از نفوذ آن ها در کشورشان اقداماتی ویژه اعمال می کنند. دولت فرانسه در سال ۱۹۹۸ میلادی برای بررسی آثار مخرب گروه‌های غیر متداول مذهبی که ریشه و مرکز آن ها در ایالات متحده آمریکا و انگلستان می باشد. کمیسیون تفحص تشکیل داد.

کمیسیون مزبور، پس از بررسی های گسترده، فعالیتهای تبلیغاتی ۱۷۳ گروه از این گروه ها را بر خلاف مصالح ملی فرانسه تشخیص داد و تمامی فعالیت های آن ها را کاملا تحت کنترل دولت در آورد. مطابق قانون مصوب پارلمان فرانسه این گروه ها حق ندارند در مدارس، بیمارستان ها و خانه های سالمندان، تبلیغات خود را انجام دهند. آنها حتی اجازه ندارند در نزدیک مراکز یاد شده، دفاتر خود را دایر نمایند و نیروهای اطلاعاتی فرانسه فعالیت های این گروه ها را کاملا تحت نظارت دارند و متخلفان از مقررات، مورد پیگرد قانونی قرار می گیرند.

پارلمان فرانسه در سال ۱۹۹۶ م، پارلمان بلژیک در سال ۱۹۹۷ م و پارلمان آلمان در سال ۱۹۹۸ م قوانینی برای محدود نمودن فعالیت های این گروه ها تصویب کردند.در این قوانین آمده است که گروه های غیرمتداول مذهبی ظاهرا رنگ دینی دارند، ولی در حقیقت دینی نمی باشند و نمی توانند حقوق پیروان سنتی را تامین کنند؛ چرا که این گروه ها با روش های شست و شوی مغزی و کنترل اعتقادات اعضای خود، آن ها را در گروه های خود حفظ می کنند.

 

روش شناسی

پیرامون انواع جریان های فکری و فرهنگی معاصر ایران و طبقه بندی آنها، نگرش های مختلفی مطرح است. نگارنده در کتاب «جریان شناسی فکری ایران معاصر» به معرفی نگرش های گوناگون در باب گونه شناسی جریان های معاصر ایران پرداخته و تحلیل نهایی خود را ارایه کرده است. دیدگاه برگزیده بر اساس رویکرد جامعه شناختی و مطالعه و کشف جریانهای ضدفرهنگی معاصر ایران است.

پس روش شناسایی جریان های ضدفرهنگی ایران معاصر، استقرایی بوده است و با ظهور جریان های جدید، می توان گروه ها و جریان های دیگری را به این مجموعه افزود. نگارنده در جریان شناسی ضدفرهنگها تلاش می کند تا با معرفی مهم ترین جریان های ضدفرهنگی معاصر ایران و بیان مؤلفه های تاریخی (مانند: بنیانگذار، سال تأسیس، چگونگی شکل گیری، اساسنامه و غیره)، اصول و مبانی اندیشه، شخصیت های اصلی و تأثیرگذار، محتوای جریان و نقد آسیب شناسی آنها، گامی اندک برای مهندسی فرهنگی کشور بردارد.

طبقه بندی جریان های ضد فرهنگی در این کتاب، بر اساس معیار دشمنی و رویکرد ستیز جویانه با اسلام و هویت انسانی انجام گرفته است. این کتاب بعد از بیان کلیات به مهمترین جریانهای ضد فرهنگ به شرح ذیل پرداخته است:

1- فراماسونری، ریشه ضدفرهنگ ها 2- ابتذال فرهنگی، رویکردی هویت ستیزانه 3-  موسیقی گرایی، رویکردی معنویت ستیزانه 4- شیطان پرستی، رویکردی دین ستیزانه 5- معنویت های سکولار، رویکردی عقل ستیزانه 6- فمینیسم، رویکردی اخلاق ستیزانه 7- کثرت گرایی دینی، رویکردی ایمان گریزانه 8- بهائیت، رویکردی اسلام ستیزانه 9-ناسیونالیسم، رویکردی ملت ستیزانه 10- وهابیت، رویکردی شیعه ستیزانه 11- تصوف فرقه ای، رویکردی شریعت یا مرجعیت ستیزانه.

 

توصیف و تحلیل جریان‌های فرهنگی

گفتار پایانی کتاب، در بردارنده سه بحث پیوستی است. نخست: تهاجم فرهنگی از نگاه امام و رهبری. دوم: آسیب شناسی فرهنگی توده مردم. سوم: انجمن حجتیه، خرده فرهنگی سیاست گریز. نگارنده در این اثر، در فعالیت علمی یعنی توصیف و تحلیل جریان های فرهنگی را انجام داده است. تحلیل این جریان ها به معنای آسیب شناسی آنها است. آسیب شناسی در اصطلاح علوم طبیعی به معنای مطالعه و شناخت عوامل بی نظمی در ارگانیسم انسانی جهت درمان بیماری های جسمانی است.

دانشمندان علوم اجتماعی در اثر مشابهت سازی در قرن نوزدهم، میان کالبد انسانی و کالبد جامعه و بیماری های عضوی و بحران های اجتماعی، دانش نوینی را به نام آسیب شناسی اجتماعی به منظور مطالعه عوامل و ریشه های بی نظمی و بیماری های اجتماعی پدید آورند. جریان شناسی خرده فرهنگ ها، در صدد کشف آسیب ها، دردها و رنج های اندیشه ای و رفتاری جریان های فرهنگی رایج و شایع در جامعه معاصر ایران است.

اندیشمندان و متفکران اسلامی معاصر از جمله: سیدجمال الدین اسد آبادی، آیت الله مطهری، علامه طباطبایی و همچنین بسیاری از محققان پیشین، همچون: شیخ مفید، سید مرتضی، شیخ طوسی، ابن سینا، فارابی، خواجه نصیر طوسی، علامه حلی، و.... در این مسیر گام برداشته اند و از انحرافات فکر و فرهنگی جلوگیری کرده و به دفاع از اندیشه اصیل دینی پرداخته اند.  

برای نمونه مرحوم مطهری، اعتقاد غلط نسبت به مفاهیمی همچون معاد، شفاعت، تقیه، انتظار فرج، صبر، سیستم اخلاقی اسلام، حکومت اسلامی، اقتصاد اسلامی، قوانین جزایی اسلام، حقوق زن در اسلام، قوانین بین المللی اسلام را منشا انحطاط مسلمین معرفی می کرد و آسیب شناسی در این قلمرو را ضروری می‌دانست./601/241/ح

 

مشخصات کتاب:

عنوان کتاب: جریان شناسی ضدفرهنگ ها

مولف: عبدالحسین خسروپناه

ناشر: تعلیم و تربیت اسلامی

چاپ: 1389

نوع چاپ: رقعی

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدها
پر بحث ها
آخرین اخبار
پرطرفدارها
اوقات شرعی
۰۳ / ۰۳ /۱۳۹۸
قم
اذان صبح
۰۴:۱۷:۱۲
طلوع افتاب
۰۵:۵۸:۰۸
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۵۰
غروب آفتاب
۲۰:۰۸:۴۲
اذان مغرب
۲۰:۲۷:۴۴