vasael.ir

کد خبر: ۱۳۰۴۳
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۹ - 22 April 2019

بایدها و نبایدهای امنیت زنان در جامعه

وسائل ـ مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری خراسان رضوی امنیت زنان در محیط کار به این دلیل مهم است که باید ضمانت شغلی داشته و از مزایایی، چون بیمه برخوردار باشند و هم حرمت و شأن آن‌ها حفظ شود. معمولا زنان آزار و خشونت‌های جنسی محیط کار را گزارش نمی‌کنند.
به گزارش وسائل، نشست «امنیت زنان در جامعه» با حضور فرشته بایدها و نبایدهای امنیت زنان در جامعهسلجوقی، مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری خراسان رضوی در ساختمان بنیاد امید ایرانیان خراسان رضوی برگزار شد.

سلجوقی در پاسخ به این پرسش که آیا حجاب می تواند در امنیت زنان موثر باشد؟ گفت: امنیت عبارت است از احساس فراقت از حمله و تهدید. همچنین برخورداری از ظرفیت و پتانسیل دفاع در زمانی که در مقابل هجوم قرار گرفته ایم.

وی ادامه داد: با وجود اینکه هر سه کشور ایران و افغانستان و پاکستان جمهوری اسلامی دارند اما تفاوت ماهوی دارند. تفاوت بارز در ایران وجود دارد که در دو کشور دیگر وجود ندارد و اولین تفاوت بحث حجاب است.

سلجوقی با بیان اینکه حجاب جز احکام فرعی اسلام است و حجاب را به اختیار خودم انتخاب کردم. زمانی که حجاب را انتخاب کردم برای من به معنای اقتدار بود. سال ۶۰ حجاب اجباری بود و قبل از آن اجباری نبود، تصریح کرد: اعتقاد شخصی من این است که حجاب به منزله یکی از شعائر اسلامی است. کسی که افطاری می دهد یعنی روزه است. وقتی عاشورا مشکی می پوشیم یعنی به آرمان های امام حسین پایبند هستیم.

وی بیان داشت: حجاب کاری فاخر است. من خودم حجاب را انتخاب کردم و اینگونه نبود که توسط خانواده و اجتماع مجبور شده باشم و در دبیرستانی که کسی حجاب نداشت، من حجاب را انتخاب کردم و این باعث می شد در جمع سرآمد باشم و این احساس خوبی به من می داد.

مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری خراسان رضوی خاطرنشان کرد: آیه حجاب سال پنجم هجری نازل شد. حجاب جز اصول دین نیست، اما جز یکی از شعائر التزام ما به یک آئین و مکتب و تفکر است. به بدحجابی اعتقاد ندارم یا حجاب هست یا نیست. اسلام به ذات خود ندارد هیچ عیب، هر عیب که هست در مسلمانی ماست.

وی ادامه داد: سال 67 در یک برهه خاص تاریخی بودیم و زمان جنگ بود . در آن دوره، هر زنی را که دستگیر می کردند و معتاد، زن خیابانی یا جز گروه های مخالف جمهوری اسلامی بود چادر مشکی سر او می کردند و حرمت چادر را از بین بردند. در حالی که اگر من مسئولیتی در این زمینه داشتم و زنی خطا می کرد می گفتم حق ندارد حجاب داشته باشد و از حجاب محروم می کردم. هر چند حجاب یک مقوله اختیاری است اما اجازه نمی دادم چادر سر کنند.

سلجوقی اظهارکرد: باید این مساله مهم را یادآوری کنم که نه حجاب و نه بی حجابی هیچ کدام عاملی برای توجیه خشونت علیه زنان و خدشه دار شدن امنیت زنان نیست.

مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری خراسان رضوی به مساله مهم امنیت زنان در محیط کاری اشاره کرد و گفت: کمیته امنیت زنان را در سال 93 تشکیل دادم. زنان در غرب در محیط های عمومی و غیر دولتی اشتغال به کار دارند و آخرین آمار ها نشان می دهد که کمتر از ۸ درصد زنان شاغل بیمه هستند. زنان در تمام دنیا کارمندان یا کارگرانی با حقوق نابرابر و دستمزد نابرابر هستند به همین دلیل بخش غیر دولتی بیشتر از خانم ها استفاده می کنند.

وی افزود: به این دلیل کمیته امنیت زنان را تشکیل دادم که فکر کردم زنان در محیط های شغلی خودشان دچار ناامنی بسیار هستند. زنان هم از لحاظ دستمزد از حقوق نابرابر برخوردارند و هم در معرض آزار و خشونت های جنسی قرارمی گیرند.

سلجوقی ادامه داد: اگر زنان در محیط کاری مورد آزار و خشونت جنسی واقع شوند و ترس از بیان داشته باشند دچار نوعی آسیب روانی می شوند و مشکل پیدا می کنند، به همین دلیل به این قضیه ورود پیدا کردیم.


زنان در محیط کاری از امنیت جسمی و روانی برخوردار نیستند

وی با اشاره به اینکه زنان در محیط کاری از امنیت جسمی و روانی برخوردار نیستند، گفت: امنیت زنان در محیط کار به این دلیل مهم است که باید ضمانت شغلی داشته و از مزایایی چون بیمه برخوردار باشند و هم حرمت و شأن آنها حفظ شود. معمولا زنان آزار و خشونت های جنسی محیط کار را گزارش نمی کنند. کسی از من پرسید چرا خشونت آزاری علیه زنان و کودکان زیاد شده است؟ من پاسخ دادم به نظر من زیاد نشده است چرا که در گذشته این آزارها بوده است، اما گزارش نمی دادند و حرف نمی زدند. شکایت نمی کردند چون احساس می کردند برچسب می خورند.

سلجوقی با بیان اینکه جامعه ما به سمت بلوغ حرکت می کند و این خوب است، اظهارکرد: بحث امنیت زنان مساله جدی است و در تمام دنیا از هر سه زن یک زن در معرض خشونت، حداقل خشونت کلامی قرار گرفته است.

سلجوقی خطاب به جوان ها گفت: چرا خشونت علیه زنان مهم است؟ چون شما جوان ها محصول تربیت و دامن پر مهر یک زن هستید. اگر مادر شما زن خشونت دیده باشد زنی نرمال نیست که بتواند نرمال تربیت کند. مگر می شود از این زن توقع داشته باشیم بچه های با اعتماد به نفس و رشید تحویل جامعه تحویل دهد؟ خیر. غیر ممکن است.


حجاب چه برای خانم ها و چه برای آقایان مجوز ورود به اجتماع است

وی با تأکید بر این مطلب که جامعه به مادران توانمند نیاز دارد، بیان داشت: امام خمینی معمار انقلاب درباره زنان چه می گوید؟ می فرمایند سعادت و شقاوت ملت ها وابسته به سعادت و شقاوت زن ها است. قرآن کریم انسان ساز است و زن نیز انسان ساز است. امام خمینی در جایی می فرماید «زنان باید در مقدرات اساسی مملکت دخالت کنند». این سخن امام افاضه وجوب است، یعنی واجب است و این حق خواهی میسر نمی شود مگر اینکه شما خانم ها و آقایان نسبت به بازخوانی و احیای مانیفست انقلاب اسلامی ورود پیدا کنید.

سلجوقی افزود: ما معتقد هستیم، اسلام دین اجتماعی است نه فردی. حجاب را هم که مطرح کردیم بعد اجتماعی است. حجاب چه برای خانم ها و چه برای آقایان مجوز ورود به اجتماع است.

وی ادامه داد: متاسفانه تاب آوری در جامعه ما کمرنگ شده است، در حالیکه باید آنچه نمی توانیم تغییر بدهیم را بپذیریم. زود ببخشیم و دیر قضاوت کنیم و مسئولیت و تعهد را بپذیریم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به اقدامات معاونت بانوان استانداری در زمینه خانه امن زنان بی سرپرست و بد سرپرست اشاره کرد و گفت: در ارتباط با بحث امنیت زنان باید گفت در دوره اصلاحات به بحث امینت زنان توجه شد و در همین راستا مراکز مداخله در بحران های اجتماعی، اورژانس های اجتماعی و مداخله در طلاق تاسیس شد. 17 سال پیش اولین مرکز مداخله در طلاق آغاز به کار کرد و فعالیت آن ادامه پیدا کرده است.

وی افزود: در حال حاضر مراکز مداخله در بحران اجتماعی در سراسر کشور فعالیت می کنند. این حق شماست که از مراکز پرسش گری کنید و کار ما در دولت این است که این روشنگری اتفاق بیفتد./909/241/ح


منبع: خبرگزاری رضوی
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۰۱ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۵۷:۵۸
طلوع افتاب
۰۶:۲۷:۵۸
اذان ظهر
۱۳:۰۵:۴۷
غروب آفتاب
۱۹:۴۲:۵۸
اذان مغرب
۲۰:۰۰:۳۳