vasael.ir

کد خبر: ۱۳۰۳۴
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۷ - 18 April 2019
آیت الله رشاد:

تمرکز بیانیه گام دوم بر نسل جوان است / باید با جوانان مشورت کرد

وسائل ـ آیت الله رشاد در مراسم بیستمین سالگرد تأسیس کانون اندیشه جوان با تأکید بر اینکه تمرکز بیانیه گام دوم انقلاب بر نسل جوان است، گفت: راویات توصیه کرده اند که جوانان باید طرف مشورت قرار گیرند.

به گزارش وسائل، مراسم بیستمین سالگرد تأسیس تمرکز بیانیه گام دوم بر نسل جوان است / باید با جوانان مشورت کردکانون اندیشه جوان صبح امروز در این کانون برگزار شد.آیت‌الله رشاد، رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در این مراسم با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب تصریح کرد: این بیانیه را باید آغازی دوباره برای فرآیند انقلاب قلمداد کرد. کوله‌باری از وظایف انقلاب بر دوش ماست، در عین حال اکنون آغاز مرحله دیگری است که مرحله متنی است. آنچه تاکنون رخ داد، بدون نظریه، جامعه‌سازی و نظام‌سازی بود. در آن دوران امام خمینی (ره) فردسازی کردند که افراد بتوانند حاکمیت مردمی را طرد کنند و حاکمیت جدیدی را بطلبند.

 

نظام سازی انقلاب

انقلاب در مفهوم لغوی و اصطلاحی در انقلاب اسلامی رخ می‌دهد که مقام معظم رهبری این مرحله را به نظام‌سازی تعبیر فرموده‌اند. به معنای اینکه نظام یا رژیمی جایگزین نظام یا رژیم دیگر می‌شود. بعد نوبت دولت‌سازی است که این به معنای ساختن دولت به معنای اَقلی آن نیست یا استقرار اجرایی دولت به معنای نهادها نیست، بلکه نظام‌ها برای دولت باید طراحی شوند و ما نظام اقتصادی را باید طراحی کنیم و آنچه خرده نظام‌های اقتصادی است، فاقد یک مجموعه نظام‌مند به معنای فنی و دقیق است. نظام صرفاً به معنای نظم نیست و تعریف فنی خاص خود را دارد و باید چنین مفهومی را از آن تلقی و برای آن طراحی کنیم. انقلاب به مفهوم واقعه، حیث سلبی آن غلبه دارد، ولی در این مرحله، حیث ایجابی غلبه می‌کند و ایجاب و ساختن بسیار دشوارتر است. به این مفهوم که باید دولت‌سازی، انجام و دولت اسلامی مستقر شود و پس از آن جامعه‌سازی شده و اگر جامعه ساخته شد، زمینه برای پیشرفت فراهم می‌شود که زمینه‌ای برای ایجاد تمدن پدید می‌آورد.

وی با تأکید بر اینکه تمرکز مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب بر نسل جوان بوده، ادامه داد: انقلاب دیگری بر عهده جوانان است که این مرحله از انقلاب را باید مدیریت کنند. این رسالت سنگینی است که جوانان و دستگاه‌هایی که متولی امور جوانان هستند را در بر می‌گیرد که یکی از این نهادها، سازمان تبلیغات اسلامی است و پیشنهادم این است که این سازمان بر نسل جوان متمرکز شود. عمدتاً بخش جوان در عمل چندان موفق نبوده است و باید همه دستگاه‌ها بر روی این امر متمرکز شوند تا آینده از آنِ ما باشد.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در ادامه سخنان خود به روایاتی با موضوع جوان از نگاه معصومین (ع) پرداخت و گفت: در مطالعه این روایت به نکات عجیبی برخورد کردم و دلایل اینکه واگذاری انقلاب را باید به نسل جوان سپرد، نکات بسیاری در آنها وجود دارد. چنانچه پیامبر اکرم (ص) فرموده‌اند «به شدت به شما توصیه می‌کنم که جوان‌ها را نشانه بروید چون دل‌های آنها بسیار پاک‌تر و به فطرت نزدیک‌تر هستند». در روایتی دیگر از پیامبر (ص) آمده است «کسی که از جوانی چیزی بیاموزد، گویی روی سنگ نقش بسته ولی در سنین بالاتر گویی نقشی بر آب است». همچنین در روایتی دیگر توصیه می‌شود که برای مشورت، اول با جوانان مشورت شود.

آیت‌الله رشاد در پایان سخنان خود با بیان اینکه به گفته مقام معظم رهبری، کشور و آینده کشور متعلق به جوانان است، اظهار کرد: ما تجربه تاریخی در این خصوص داریم و آن اینکه مثل بسیاری از حوزه‌ها و موضوعات مورد نیاز، به این منابع کم توجهی می‌کنیم و به اخبار و قرآن مراجعه نمی‌کنیم، یعنی باید اعتراف به تقصیر کنیم که کار جدی و مناسبی در این بخش انجام نشده و علومی که در این خصوص وجود دارد، آموخته‌هایی از مکاتب دیگر است و عمدتاً از علوم انسانی بازآمده از ورای مرزهاست و نمی‌تواند مورد تائید باشد اما سخن اولیای الهی از غنای بیشتری برخوردار است و باید بیشتر به آنها بپردازیم. باید دستگاه‌های ذیربط مرتبط با جوانان و مسائل فرهنگی را مورد توجه قرار دهیم و بسیاری از کارها را به جوانان بسپاریم و تأکید در گام دوم انقلاب بر جوانان به این دلیل است که بگویند محور اصلی گام دوم انقلاب، جوانان هستند. روی این مسئله باید فکر کرد و دستگاه‌ها و نهادهای مرتبط با امر جوان باید رایزنی و مشورت کنند و در حقیقت مبانی و لوازم پیروی و تحقق این نگاه و رهنمود را ایجاد کنند./909/422/ح

 

منبع: مهر با تصحیح

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۳۱ / ۰۱ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۵۹:۲۸
طلوع افتاب
۰۶:۲۹:۱۰
اذان ظهر
۱۳:۰۶:۰۰
غروب آفتاب
۱۹:۴۲:۱۰
اذان مغرب
۱۹:۵۹:۴۳