vasael.ir

کد خبر: ۱۲۹۳۰
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۰ - 13 April 2019

معرفی کتاب | آتی‌های اسلامی و بازارهای آنها

وسائل ـ با توجه به این واقعیت که تقریباً تمامی اقتصادهای جوامع اسلامی معاصر به طور عمده وابستگی شدیدی به کالاهای اولیه دارند که با نااطمینانی های بالا در قیمت و نرخ مبادله نامطلوب مواجه هستند، به کارگیری مفاهیم اسلامی مبادلات سلف و توسعه بازارهای آتی‌ها بر این اساس می تواند نقش ابزاری در ترقی و پیشرفت بخش های کالاهای اولیه و در نتیجه در اقتصادشان ایفا کنند.

به گزارش خبرنگار وسائل، کتاب «آتی های اسلامی و بازارهای آنها» معرفی کتاب | آتی‌های اسلامی و بازارهای آنهادر این کتاب تأکید شده است که تمسّک کامل به اصول و قوانین اسلامی در مبادلات منجر به توسعه این بازارها برای ارائه کمک های مفید به اقتصاد می شود. همچنین این کتاب تأکید می کند که توسعه بازار آتی ها با رویکرد اسلامی می تواند به عنوان سازوکار تأمین مالی قوی به کار آید و در نتیجه مشکل تأمین اعتبار روستایی را تا حدّ زیادی تسهیل می کند. 

یکی از اهداف موسسه آموزش و تحقیقات اسلامی (irti ) هدایت پژوهش های مبنایی با نظر به توسعه الگو و روشها جهت بکارگیری شریعت در زمینه های اقتصادی، مالی و بانکداری است. به عنوان اجرایی کردن یک هدف irit فعالیت های پژوهشی را در زمینه های گوناگون انجام می دهد.

طبق یک زمینه تعریف شده، طرح های تخقیقاتی هر سال معطوف به هر فعالیت کاربردی ویژه یک اقتصاد معاصر اسلامی نمونه که معمولا چندان در مسیر اصول اسلامی قرار ندارد تعریف گردیده و تلاش ها صرف مطالعه این شده که چگونه این فعالیت ها می تواند سازماندهی یا باطسازی گردد تا نیازها و الزامات اسلامی را برآورده سازد.

خروجی طرح های تحقیقاتی چاپ و منتشر گردبده است تا پیام بانک توسعه اسلامی یعنی اصول اقتصاد اسلامی است را منعکس نمایند. این امر نتنها یک نتیجه کاربردی امکان پذیر برای بکارگیری در جهان معاصر باشد بلکه به توسعه اقتصادی کشورهای در حال توسعه نیز کمک می کند.

مبادله آتی ها و بازار آتی ها به عنوان یکی از این فعالیتها شناسایی شده است و مطالعه کنونی، نوعی درک اسلامی در جهت این موضوع است که آیا یک چنین فعالیتی برای یک جامعه اقتصادی مسلمان لازم است؟ و اگر پاسخ مثبت است، چگونه این فعالیت در چارچوب اسلامی سازماندهی می شود.

این مطالعه به طور اساسی به سؤالات زیر توجه کرده است:

الف) جنبه غیراسلامی تجارت آتی های معاصر چیست؟

ب) آیا تجارت آتی ها و بازار آتی ها می توانند بر مبنای اصول اسلامی مبادله سازماندهی شوند؟

ج) آیا برای یک اقتصاد مفید است که تجارت بازارهای آتی های آن ارتقاء یافته باشد و طبق اصول اسلامی سازماندهی شده باشد؟

 

کتاب "آتی های اسلامی و بازارهای آنها" از چهار فصل تشکیل شده است.

فصل اول مقدمه کتاب را در بر می گیرد.

فصل دوم با عنوان؛ مروری بر بازار آتی های معاصر از دیدگاه اسلامی، در مورد توسعه آتی ها و بازار آتی، فعالیت های بورس بازی در بازار آتی ها، بازارهای آتی و پوشش ریسک، رشد و پیامدهای بازار آتی ها، بررسی شده است.

در فصل سوم با عنوان «شناخت بازارهای آتی اسلامی»، در مورد الزامات اسلامی برای بازار آتی ها، اصول توسعه آتی های اسلامی و بازارهای آنها، اصول پیوسته با قوانین شریعت مرتبط با مبادله سلف‏، اصل بورس بازی غیرقمار‏ اصل تجمیع بازار آتی ها با بازار کالا‏ اصل استانداردسازی، اصل نقدینگی، اصل هماهنگ کردن توانایی در عرضه قرارداد آتی ها با فروش آن و اصل عدم جایگزینی، بحث شده است.

فصل چهارم نیز با عنوان «انواع ممکن از بازارهای آتی های اسلامی»، به بررسی بازار اتی های مبتنی بر سلم برای کالاها‏‏ بازار آتی های مبتنی بر استصناع و بازارهای آتی های مبتنی بر جعاله‏ پرداخته شده است.

آتی های نرخ بهره آتی های ارز و آتی های شاخص های سهام اساسا مفهوم اقتصاد اسلامی و اصول مبادلات را نقض می کند و در نتیجه ارزشی ندارد که بخواهیم به جزئیات بیشتری درباره بازار آتی های موارد مذکور بپردازیم. بازارهای آتی های کالاها از نقطه نظر اسلامی یک مبنای معمول و رایجی دارند و آن هم توسعه بیشتر است.

بازار آتی نهادی است که به توسعه مبادله کالاها کمک می کند. از آنجا که این نهاد با توزیع مجدد ریسکهای تجاری از افراد یا گروه هایی که در شرایط بدتری هستند به افرادی که در وضعیت مناسبتری می باشند می توانند کارآیی و بهره وری در تولید و مبادله را بالا ببرد، ماهیت این نهاد ذاتا نمی تواند در مقابل شریعت باشد.

اگرچه این روش شناسی، می تواند خدشه دار باشد، اما مفاهیم زیر بنایی آن با مقاصد شریعت ناسازگار نیست. بنابراین نیاز به بررسی می باشد تا ببینیم که آیا امکان سازماندهی این نهاد به گونه ای وجود دارد تا مطابق با اصول اسلامی عمل کند. توسعه بازار آتی های سازگار با شریعت به منظور توسعه مبادله که اسلام آن را به عنوان یک فعالیت اقتصادی جایز شمرده و اصولی برای توسعه آن آورده شده است.

بازار به معرفی آتی های اسلامی و بازراهایشان برای جوامع اقتصادی معاصر مسلمانان منطقی بود، برجسته ساختن اصول مبنایی که بر معرفی چنین نهادی تاثیرگزار بود برای شروع می تواند آموزنده باشد. اصولی که در زیر می آید نیاز به توجه ویژه در ارتباط با این مسئله بیان می دارند:

1- اصل شریعت در ارتباط با مبادلات سلف

2- اصل ممنوعیت قماربازی و در نتیجه بورس بازی (باهدف کسب درآمد، صرفا با حدس زدن تغییرات قیمت)

3- اصل بازار آتی ها به عنوان جزء لازم و لاینفک بازار کالا

4- معیارهایی برای انتخاب کالاها برای مبادله آتی ها

5- اصل استاندارد سازی

6- اصل هماهنگی فروش با ظرفیت تولیدی

7- اصل پوشش ریسک تولیدی

مفهوم آتی های اسلامی از مفاهیم قراردهای بیع سلم، استصناع و جعاله در شریعت گرفته شده است.

 

گفتنی است، کتاب "آتی های اسلامی و بازارهای آنها"  توسط م. فهیم خان نوشته و از سوی سازمان انتشارات دانشگاه امام صادق (ع) ، در 109 صفحه منتشر شده است./602/241/ح

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۰۶ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۵۰:۳۹
طلوع افتاب
۰۶:۲۲:۰۷
اذان ظهر
۱۳:۰۴:۵۲
غروب آفتاب
۱۹:۴۶:۵۸
اذان مغرب
۲۰:۰۴:۴۵