vasael.ir

کد خبر: ۱۲۹۲۸
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۶ - 13 April 2019

معرفی کتاب | خودباوری، از مفاهیم کلیدی و بنیادین سبک زندگی اسلامی

وسائل ـ در حال حاضر بشر با بیماری های سبک زندگی جدید مواجه است که خودناباوری علت مستقیم یا غیرمستقیم تعداد بیشماری از آنها محسوب می شود.اگر فردی مبتلا به کمبود عزت نفس و اعتماد به خود بود، در او ویژگی ها و نشانه هایی قابل مشاهده است.وی از ترس رنج می برد فردی کم رو و خجالتی است،گوشه گیری او را آزار می دهد،توان امید بستن به چیزی ندارد، بدبینی و افسردگی رویه اوست، و...

به گزارش خبرنگار وسائل، مفهوم سبک زندگی از جمله مفاهیم جدیدیمعرفی کتاب | خوباوری، از مفاهیم کلیدی و بنیادین سبک زندگی اسلامی است که در حوزه مطالعات اجتماعی و فرهنگی به کار می رود. بی شک مهمترین کارکرد پدیده سبک زندگی، تغییر نگرش و مدیریت احساسات و رفتار می باشد.

بیماری های سبک زندگی جدید، بشریت را با آلام بی شماری نظیر خودکم بینی های کشنده درگیر کرده است.آخرین کتاب آسمانی این حقیقت والا را برای بشر برملا کرده است که تنها راه نیل به خود باوری راستین، پیوند با خالق هستی و آفریننده خودباوری است.

در حال حاضر بشر با بیماری های سبک زندگی جدید مواجه است که خودناباوری علت مستقیم یا غیرمستقیم تعداد بیشماری از آنها محسوب می شود.اگر فردی مبتلا به کمبود عزت نفس و اعتماد به خود بود، در او ویژگی ها و نشانه هایی قابل مشاهده است.

 

10 ویژگی و نشانه کمبود اعتماد بنفس

وی از ترس رنج می برد فردی کم رو و خجالتی است،گوشه گیری او را آزار می دهد،توان امید بستن به چیزی ندارد، بدبینی و افسردگی رویه اوست، به ناتوانی در امور مختلف گرفتار می شود و در مواجهه با ناملایمات عصبی و پرخاشگر است.خود را به دیگران ناسازگار و سرکش می نمایاند و فردی دروغگو و دو روست. همراه باد بوده و از این و آن پیروی کورکورانه می کند و همواره به آخرین مدها اعتنا می نماید.این ویژگی های دهگانه نشان از حقارت نفس و خودناباوری دارد.

برشی از کتاب خود باوری، دومین کتاب از مجموعه کتاب های سبک زندگی توحیدی و موفقیت الهی اثری از حجت الاسلام والمسلمین دکترمحمدتقی فعالی خدمتتان تقدیم شد. این اثر ارزشمند در دو فصل نگاشته شده است.فصل اول که درباره معناشناسی و چیستی خودباوری بوده و دیدگاه ها و رهیافت های رایج را مطرح می نماید.از دیدگاه های راجرز و مزلو تا نظریه ویلیام جیمز و کوپر اسمیت که اعتقاد دارد پایه های خودپنداره عمدتا در دوران طفولیت استوار می شود و در انتهای نظریات در زمینه اعتمادبنفس نیز نظریه آلپورت را مطرح می کند که قائل است: انگیزه های نفسانی مختص فرد،یگانه و کاملا ملازم نفس هستند و تعیین می کنند کدام انگیزه ها حفظ و کدام یک مطرود باشند.

در ادامه فصل نیز به پاسخگویی به این پرسش می پردازد که آیا اعتماد بنفس خاستگاه اسلامی دارد یا نه؟ و دیدگاه موافقان و مخالفان را در این رابطه طرح و نقئ و ارزیابی می نماید.

در فصل دوم نیز به نشانه ها و راهکارها و پیامدهای موضوع اعتماد بنفس می پردازد و در ابتدا بعد از ارائه چند اصل مربوط به اعتمادبنفس، از ترس و کمرویی و گوشه گیری و ناامیدی و بدبینی و چند مورد دیگر بعنوان ده نشانه اصلی کمبود اعتماد بنفس یاد می کند. 

 

عوامل کمبود خودباوری

ایشان در بحث عوامل کمبود خودباوری از تحقیرشدن و مقایسه شدن و حمایت بیش از حد و شش مورد دیگر سخن به میان می آورد و در مهمترین و کاربردی ترین بخش کتاب، راهکارها و مولفه های اعتمادبنفس را از خودآگاهی گرفته تا کرامت نفس و خویشتن داری بطور مفصل تبیین و توضیح می دهد.انتهای کتاب نیز شیوه های تقویت اعتمادبنفس در کودکان را مطرح می نمایند که حاوی نکات مهمی بوده که امیدواریم با مطالعه کتاب معرفی شده، استفاده و بهره لازم را ببرید.

کودکان می توانند یاد بگیرند که از زندگی لذت ببرند.کودکانی که در محیطی مثبت و شاداب و با نشاط زندگی می کنند،از عزت نفس بالایی برخوردارند.والدین باید در خانه و محیط های مشابه شرایطی را فراهم آورند تا فرزندان شاد شئند و احساس لذت از زندگی را دریافت نمایند....(بخشی از کتاب خودباوری_قسمت آموزش اعتماد بنفس به کودکان)./602/241/ح

 

خودباوری

مولف: محمدتقی فعالی

ناشر: دار الصادقین
تاریخ نشر: 22 اردیبهشت، 1392
تعداد صفحه: 296
شابک: 978-600-5926-26-2
قطع کتاب: رقعی
نوع جلد: شومیز
وزن: 332 گرم

  

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۰۱ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۵۷:۵۸
طلوع افتاب
۰۶:۲۷:۵۸
اذان ظهر
۱۳:۰۵:۴۷
غروب آفتاب
۱۹:۴۲:۵۸
اذان مغرب
۲۰:۰۰:۳۳