vasael.ir

کد خبر: ۱۲۸۹۳
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۴ - 07 March 2019
به همت موسسه فرهنگی تحقیقاتی صدف عفاف نور برگزار شد؛

نشست «فمینیسم، فمینیسم اسلامی و اسناد بین‌المللی مرتبط با زنان»

وسائل ـ نشست تخصصی «فمینیسم، فمینیسم اسلامی و اسناد بین‎المللی مرتبط با زنان» از سلسله نشست‌های به رنگ یاس با موضوع «بازیابی هویت زن براساس نگرش اسلام» با حضور فریبا علاسوند، عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده در مشهد برگزار شد.
به گزارش خبرنگار وسائل، نشست تخصصی «فمینیسم، فمینیسمنشست «فمینیسم، فمینیسم اسلامی و اسناد بین‌المللی مرتبط با زنان» اسلامی و اسناد بین المللی مرتبط با زنان» از سلسله نشست‌های به رنگ یاس با موضوع «بازیابی هویت زن براساس نگرش اسلام» با حضور فریبا علاسوند، عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده به همت موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلامی، موسسه فرهنگی تحقیقاتی صدف عفاف نور و معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان پنجشنبه ۱۶ اسفند در دو نشست جداگانه صبح و بعد از ظهر در محل حسینیه امام جواد (ع) برگزار شد.

علاسوند، عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده در ابتدا به تعریف فمینیسم، تاریخچه، امواج، رهیافت و نقد‌های مربوط به آن پرداخت و گفت: در حال حاضر فمینیسم به عنوان یک رشته آموزشی و پژوهشی گسترده نه به عنوان یک جنبنش اجتماعی مطرح می‌شود.


تعاریف چندگانه فمینیسم

وی با اشاره به این مطلب که فمینیسم در بدو تشکیل به عنوان یک گروه و جنبش زنانه مطرح بوده است، تصریح کرد: در واقع این جنبش برای ایفای حقوق زنان تلاش کرده است، اما در شرایط فعلی فمنیزم است چراکه متنوع و متکثر شده است و فقط منجر به دفاع از حقوق زنان نیست و در عین حال محتوا‌های موازی به وجود آمده است که فقط به دنبال حقوق زنان نیستند.

این نویسنده کتاب با بیان اینکه یک تعریف واحد از فمینیست وجود ندارد، خاطرنشان کرد: برخی فمینیست را اینگونه تعریف می‌کنند که نظام مردسالار یک‌سری جذابیت‌ها را به زن تحمیل کرده است که برای خوشایند مرد است؛ هنر، مد، آرایش و زیبائی‌ها براساس این جذابیت به وجود آمده اند و به همین دلیل برخی مخالف اند که از این جذابیت‌های زنانه که نظام مردسالار آن‌ها را می‌سازد، تعبیر به فمینیست شود.


کاردکرد‌های موج‌های اول، دوم و سوم فمینیسم درجریانات اجتماعی و سیاسی

محقق و پژوهشگر حوزوی درباره تعریف فمینیسم گفت: در واقع فمینسیت جنبش یا تفکری است که معتقد است که زنان براساس جنسیت خودشان مورد ظلم قرار می گیرند و همه افرادی که در دفاع از حقوق زنان صحبت کنند فمینیست هستند و تنها مارکی که در حال حاضر برای دفاع از حقوق زنان وجود دارد همین جنبش است.

وی در ادامه با اشاره به کاردکرد‌های موج‌های اول، دوم و سوم فمینیسم درجریانات اجتماعی و سیاسی گفت: از آنجا که رابطه‌های زن و مرد متقارن نیست و مرد‌ها به طور تاریخی عادت کرده اند که حیث مساوی را برای زن‌ها قائل نیستند در واقع این جنبش به صورت افراطی این موضوع را بیان کردند.

گفتنی است، مشروح این نشست به زودی در پایگاه تخصصی فقه حکومتی وسائل منتشر می‌شود./202/241/ح
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدها
پر بحث ها
آخرین اخبار
پرطرفدارها
اوقات شرعی
۰۱ / ۰۱ /۱۳۹۸
قم
اذان صبح
۰۵:۴۵:۱۲
طلوع افتاب
۰۷:۰۹:۲۰
اذان ظهر
۱۳:۱۴:۱۸
غروب آفتاب
۱۹:۱۸:۳۶
اذان مغرب
۱۹:۳۵:۲۹