vasael.ir

کد خبر: ۱۲۸۹۰
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۶ - 09 April 2019

روش‌های پیشگیری از انحراف جنسی کودکان

وسائل ـ مسئله تربیت جنسی، از مسائل مهمی است که توجه والدین و دیگر متولیان امر تربیت را به خود مشغول ساخته است به گونه‌ای که کارشناسان امور تربیتی را بر آن داشته تا در زمینه مزبور به تحقیق بپردازند و دیدگاه‌های کاربردی مهمی ارائه دهند. کارشناس مشاوره اسلامی در این گفت‌وگو به تشیح وظیفه والدین در این زمینه پرداخته است.

به گزارش خبرنگار وسائل، صاحب نظران تربیتی معتقدند که تربیت روش‌های پیشگیری از انحراف جنسی کودکانانسان اهداف تربیت جنسی از دیدگاه اسلام در زمینه جنسی، بخشی از تربیت را تشکیل می‌دهد. این غریزه از جمله غرایز طبیعی است که خداوند در وجود حیوان و در انسان قرار داده است.

احساس نیاز جنسی در انسان مبتنی بر وجود این غریزه است که باید به صورتی صحیح ارضا شود. برخی از کارشناسان، مسئولیت تربیت جنسی را در درجه نخست برعهده پدران و مادران قرار داده اند.

با توجه به اهمیت این مسئله با حجت الاسلام سید محمد فاطمی نسب کارشناس مشاوره اسلامی به گفت‌وگو نشستیم بخش نخست آن قبلا منتشر شد و در بخش دوم روش های پیشگیری از انحراف جنسی کودکان به شرح ذیل تقدیم می‌شود:

 

وسائل ـ با توجه به پیامدهای نامناسب تحریک جنسی کودکان و بلوغ زودرس آنها، باید والدین یاد بگیرند تا از انحراف جنسی فرزندانشان جلوگیری شود؟

در این زمینه پدر و مادر باید مهارت هایی را یاد بگیرند که به آن ها با اختصار اشاره می کنم:

 

1 ـ خودداری از انجام دادن هر نوع رفتار جنسی در برابر فرزندان

یکی از شیوه های پیشگیری از تحریک جنسی خودداری والدین از انجام دادن عمل جنسی در برابر دیدگان فرزندان است، که از دوران نوزادی تا سنین نوجوانی و بعد از آن را شامل می شود. پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم می فرمایند: قسم به آنکه جانم در دست اوست، اگر مردی با همسرش هم آغوش شود و در خانه کودکی بیدار باشد و آنها را ببیند و صدای نفس آنها را بشنود هیچ گاه رستگار نمی شود، اگر پسر باشد یا دختر زناکار می شود. (کافی جلد ۵ صفحه ۵۰۰).

امام صادق علیه السلام نیز فرمودند: در برابر دیدگان کودکان با زنان خود نزدیکی نکنید که این کار موجب زناکاری می شود.(کافی جلد ۵ صفحه ۴۹۰).

زشتی و قبح این عمل (هم‌بستری والدین در حضور کودکان) و تاثیر روانی آن بر کودک، برای روانشناسان هم ثابت شده است. کوچتکف، در کتاب خود در این زمینه می‌گوید: مشاهده بوسه و در آغوش کشیدن والدین از سوی کودک، ابتدا سبب جلب توجه وی می شود و سپس به عکس العمل تمایل پیدا می کند و بعد خودش می‌خواهد شخصا در این باره چیزی بداند.

فقدان حیا در پدر و مادر و انجام دادن رفتارهای معمولی جنسی (مانند بوسیدن، در آغوش گرفتن و غیره در برابر دیدگان کودک، سبب تمایل جنسی پیش از وقت، در کودک شده، مزاحم و غالب بر او می شود. وقتی پدر و مادر با کودک در یک رختخواب می خوابند، نتیجه اش بلوغ جنسی پیش رس و تمایل جنسی فوق العاده زیاد است،که تغییرات تکامل روحی بدان مربوط می شود.

نکته مهم این است که این مسئله شامل شنیدن و دیدن هر صحنه تحریک کننده ای است، چه از سوی والدین باشد و یا آن را در فیلم ها و عکس های مبتذل در تلویزیون اینترنت و غیره  ببیند، یا در گفت‌وگوهای دوستانه، یا مطالعه داستان های جنسی و غیره، همه را شامل می شود. (روانشناسی و تربیت جنسی کودکان و نوجوانان ص۳۶)

آیت الله ابراهیم امینی در کتاب انتخاب همسر صفحه ۳۳۹ به بعد جملاتی چنین دارند: برخی از پدر و مادران چنین می پندارند که بدن های نیمه عریان و ران های برهنه و جذاب آنها هیچ تأثیری در فرزندان شان ندارد.

اینان چنین استدلال می‌کنند، که بچه ها اینگونه مسائل را درک نمی کنند؛ یا اینکه اگر خواهر و برادر بدن های یکدیگر را مشاهده کنند، در ادراکات آنان تاثیری نمی گذارد، در حالی که چنین نیست؛ هم کودکان چیزهایی از مسائل جنسی می فهمند؛ هم اینکه تاثیر پذیری کودک و نوجوان از این امور به نامحرم اختصاص ندارد، بلکه افراد از این جهت، مانند هم هستند و زمانی که محرک جنسی فراهم شود، تحریک پذیری جنسی هم رخ می دهد.

چه بسا که تحریکات زودرس برای کودکان و نوجوانان بی تجربه و نادان، عواقب بدی را در بر داشته باشد، و آنان را به آفات جنسی مبتلا کند. از این رو لازم است که افراد خانواده، برای حفظ مصلحت فردی و اجتماعی خود و فرزندان شان، به گونه ای در مقابل چشمان کودک و نوجوان ظاهر شوند، که زمینه تحریک به وجود نیاید. پسر از چهار سال به بالا صلاح نیست با مادرش به حمام (حمام های عمومی) برود.

همین طور دختر از چهار سالگی با پدرش به حمام نرود. کودکان و نوجوانان را تنها و بیکار نگذارید، مبادا که در صدد لذت جویی و استمنا برآیند. عورت بچه ها تا آنجا که ممکن است از نظر برادران و خواهران شان پوشیده باشد. هیچ گاه به بچه ها فحش جنسی ندهید. پدر و مادر در مقابل دیدگان بچه ها به رختخواب نروند و به شوخی و عشوه گری زناشویی نپردازند.

بیان این نکته در اینجا به نظر لازم می‌آید که با توجه به تاثیر زیاد بعضی از منظره ها در تحریک میل جنسی و زمینه سازی برای به وجود آمدن لغزش های جنسی، نگاه کردن به آنها، مذمت، بلکه تحریم شده است. مراجع تقلید نیز مسائل متعددی را به مسئله نگاه کردن اختصاص داده اند که در اینجا به برخی از مسائل طبق فتوای حضرت امام خمینی(ره) آن اشاره می‌کنیم.

مسئله ۱- نگاه کردن مرد به بدن زن نامحرم ـ چه با قصد لذت وچه بدون آن ـ حرام است. نگاه کردن به صورت و دست ها اگر به قصد لذت باشد، حرام است... و نیز نگاه کردن زن به بدن مرد نامحرم حرام می باشد.

مسئله ۲- زن باید بدن و موی خود را از مرد نامحرم بپوشاند، بلکه احتیاط واجب آن است که بدن و موی خود را از پسری که بالغ نشده ولی خوب و بد را می‌فهمد و به حدی رسیده که مورد نظر شهوانی است، بپوشاند.

مسئله ۳- مرد نباید با قصد لذت به بدن مرد دیگر نگاه کند و نگاه کردن زن هم به بدن زن دیگر با قصد لذت حرام است.

راستی چرا با اینکه گل زیباست و انسان از دیدن آن لذت می برد، میل به لمس آن در فرد به وجود نمی آید، اما مشاهده یک انسان زیبا چنین احساسی را در فرد به وجود می آورد؟ عاملی که می‌تواند توجیه‌گر این کشش انسان به انسان دیگر باشد، وجود غریزه جنسی در اوست. از آنجا که تمام بدن زن میل جنسی مرد را تحریک می کند، مرد حق ندارد به بدن زن چشم بدوزد، چه به قصد لذت جویی باشد و چه نباشد.

امیرالمومنین علی علیه السلام، نگاه مرد به زن، حتی به لباس او را ملامت کرده و از آن نهی نموده است، آنجا که فرمودند: به آنچه برای تو حلال نیست نگاه تند و تیز نداشته باش زیرا تا وقتی که چشم خود را حفظ نمایی، زنا نمی کنی، و اگر بتوانی به لباس زنی که برای تو حلال نیست نگاه نکنی، چنین کن و هرگز به این کار قادر نمی شوی مگر به اذن خدا. (شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید جلد بیست صفحه۲۳۶).

 

۲ - اجازه گرفتن فرزندان برای ورود به اتاق والدین

از آنجا که توجه فرزند به لباس خواب و یا وضعیت خاص والدین در رختخواب، ذهن او را درگیر می کند و زمینه تحریکات جنسی را فراهم می سازد، خداوند دستور داده که کودکان باید هنگام ورود به اتاق پدر و مادر، از آنها اجازه بگیرند. ( سوره نور آیه ۵۸ و ۵۹ ).

ای کسانی که ایمان آورده اید، باید بردگان و کودکان تان که به حد بلوغ نرسیده اند، در سه وقت از شما اجازه بگیرند. قبل از نماز صبح، در نیمروز هنگامی که لباس های خود را بیرون می آورید و بعد از نماز عشا. این سه وقت، زمان خلوت کردن برای شماست، پس از آن نه بر شما اشکالی وارد است و نه بر آنها که بر شما وارد شوند. هنگامی که کودکان شما بالغ شدند باید همانند قبل اجازه بگیرند. خداوند، این گونه آیات خود را برای شما آشکار بیان می کند و خداوند دانا و حکیم است.

خداوند در این آیه، سه زمانی را که زمان خلوت کردن زن و شوهر است و به احتمال زیاد، مقید به پوشش نیستند، به عنوان اوقاتی که دیگران باید برای ورود اجازه بگیرند، مشخص کرده اند.

در حدیثی آمده که فردی از امام صادق علیه السلام پرسید: آیا مرد برای وارد شدن بر پدرش باید از او اجازه بگیرد؟ امام فرمودند: بله من هم برای ورود بر پدرم اجازه می گرفتم، در حالی که مادرم فوت کرده بود و پدرم همسری اختیار کرده بود و من نوجوان بودم. شاید آنها در خلوت شان رفتاری داشته باشند که دوست ندارند آنها را در آن هنگام غافلگیر کنم و آنها هرگز این رفتارم را دوست ندارند، راه درست اجازه گرفتن و سلام کردن است(کافی جلد ۵ صفحه ۵۲۸).

 

۳- خودداری از برهنه شدن در برابر کودکان و برهنه شدن در برابر کودکان

برهنه شدن در برابر کودکان از دو جهت تاثیر نامطلوبی بر آنها دارد، از یک طرف، حیای آنها را از بین می برد و از طرف دیگر، باعث تحریک جنسی کودکان می شود. این مسئله در مورد برهنه کردن کودکان و دیدن عورت آنها نیز مطرح است.

 

وسائل ـ با توجه به اینکه نظافت و حمام پسر به عهده پدر است راه پیشگیری از تحریک کودک چیست؟

امام صادق علیه السلام به نقل از پیامبر(ص) فرمودند: مرد نباید پسرش را با خود به حمام ببرد، تا به عورت او نگاه کند. و فرمود: والدین حق دارند به عورت فرزندشان نگاه کنند و فرزندان حق ندارند به عورت والدین خود نگاه کنند. همچنین پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم لعنت کرد فردی را که به عورت کسی نگاه می کند و کسی را که بدون پوشش در حمام است و دیگران عورت او را می بینند.

پس، حمام بردن کودک، اگر با بی دقتی همراه باشد، می تواند سبب تحریک بی جای کودک شود، اما پدر با رعایت پوشش کامل می تواند فرزند خود را استحمام کند. از این رو استفاده از پوشش های نازک خصوصا لباس هایی که هنگام خیس شدن بیشتر بدن نما هستند صحیح نیست و غریزه جنسی را تحریک می کند، چه رسد به اینکه کسی به بهانه های مختلف (مانند، بچه یا پیر بودن بیننده و غیره ) بخواهد در حضور دیگران برهنه به حمام برود.

 

نتیجه

نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که سن مناسب برای حمام کردن دختر توسط پدر تا کمتر از ۳ سالگی است. همچنین مادران در مقایسه با پدران تا سن بالاتری می توانند کودک خود را حمام کنند. حالتی که دختر توسط پدر استحمام می‌شود، باید در سن پایین‌تری نسبت به حالتی که توسط مادر حمام می شود، متوقف شود. همچنین، از حمام شدن پسر توسط مادر و نیز توسط پدر می‌توان در سنین بالاتری جلوگیری کرد.

با توجه به بررسی‌ها بهتر است پدرها، دختران خود در سنین بالاتر از ۳ سال را حمام نکنند اما مادران تا سنین بالاتری می ­توانند به کودک خود در استحمام کمک کنند. نتایج تحقیقات در مورد اینکه «چه کسی کودک را حمام کند؟» نشان می­‌دهد که نظر افراد در مورد حداکثر سن مناسب برای استحمام کودک و حتی اینکه اساساً چه رفتارهایی از سوی والدین در حضور کودک قابل قبول است، بسیار متفاوت است./404/422/ح

 

تهیه و تنظیم: محرم آتش افروز

 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۲۸ / ۰۱ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۵:۰۳:۵۹
طلوع افتاب
۰۶:۳۲:۵۳
اذان ظهر
۱۳:۰۶:۴۰
غروب آفتاب
۱۹:۳۹:۴۸
اذان مغرب
۱۹:۵۷:۱۴