vasael.ir

کد خبر: ۱۲۸۶۲
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۷:۱۸ - 05 March 2019
در جلسه شورای سیاست‌گذاری وسائل مطرح شد؛

نشریه وسائل به مرحله اجرایی رسید / برگزاری دوره‌های آشنایی با فقه حکومتی

وسائل ـ جلسه شواری سیاست‌گذاری پایگاه تخصصی فقه حکومتی برگزار شد. در این نشست حجت الاسلام محققی از اجرایی شدن مصوبه راه‌اندازی نشریه خبر داد و آقای داودی برگزاری دوره‌های آشنایی با فقه حکومتی را از برنامه‌های سال آینده این مجموعه برشمرد.

به گزارش خبرنگار وسائل، جلسه شورای سیاست‌گذاری پایگاه تخصصی فقه حکومتی وسائل 11 اسفند 97 در سالن جلسات مؤسسه خبری رسا برگزار شد؛ در این نشست حجج اسلام محمد مهدی محققی، سیدفرید حاج سیدجوادی، مهدی کریمیان و آقایان جواد میرخلیلی و علیرضا داودی به بحث و تبادل نظر پرداختند.

 

نشریه وسائل به مرحله اجرایی رسید / برگزاری دوره‌های آشنایی با فقه حکومتی

 

حجت الاسلام محققی مدیر عامل خبرگزاری رسا، در ارزیابی عملکرد وسائل، گفت: با توجه به مشکلات مالی و طراحی و راه‌اندازی سایت جدید انتظارات برآورده نشد و این موانع موجب کمرنگ شدن برخی از فعالیت‌ها شد اما نیروهای علمی خوبی جذب شد و در مسائلی همچون اینفوگرافی و تنوع محصولات از جمله کارهای خوبی بود که انجام شده است.

وی افزود: یکی از مصوبات جلسه پیش ایجاد نشریه وسائل بود که به مرحله اجرایی رسیده است. در مسائل کلان فقه حکومتی با توجه به رقبا وضعیت نسبی خوبی پیدا شده است ولی مقداری عقب افتاده ایم که لازم است به سرعت جبران شود.

حجت الاسلام محققی اظهار داشت: از موضوعاتی که بنا بود کار شود، موضوع شناسی دروس خارج بود اما با مشورتی که با موسسات و پژوهشکده‌ها انجام شد به این نکته رسیدیم که این کار حدود 30 الی 50 درصد اهداف ما را در این زمینه پوشش می‌دهد و باید این امور به پژوهشکده‌ها سپرده شود. البته ما به طور کامل در این عرصه وارد نشدیم و افراد عالم این موضوع را هم پیدا نکردیم.

 

نشریه وسائل به مرحله اجرایی رسید / برگزاری دوره‌های آشنایی با فقه حکومتی

 

برگزاری دوره‌های آشنایی با فقه حکومتی برای طلاب جوان

دکتر داودی سردبیر وسائل، در بخش دیگر این جلسه به ارائه گزارش سالیانه این مجموعه، پرداخت؛ برگزاری نشست‌ها، ارتباط با موسسات و شخصیت‌ها، نقاط ضعف و قوت و برنامه‌های پیشنهادی سال آینده، سر فصل موضوعاتی است از سوی ایشان تبیین شد.

وی ضمن تشریح برنامه‌هایی که این پایگاه در سال آینده در دست اجرا خواهد داشت، گفت: به دنبال برگزاری دوره‌های مقدماتی فقه حکومتی به منظور آشنایی طلاب جوان با این مباحث هستیم؛ این دوره‌ها در مرحله اول در استان‌هایی که ظرفیت اجرای این برنامه‌ وجود دارد، راه‌اندازی خواهد شد.

 

نشریه وسائل به مرحله اجرایی رسید / برگزاری دوره‌های آشنایی با فقه حکومتی 

 

موضوعات فقه انتخابات، تجارت در فضای مجازی و FATF  در دستور کار قرار گیرد

در ادامه حجت الاسلام حاج سید جوادی بیان داشت: در حوزه فقه حکومتی با فعالیت رسانه‌ای می‌توان رویکرد بهتری داشت. با تلنگرهای مصاحبه ای اتفاقی نمی‌افتد بلکه باید به صورت پرونده‌ای و گفت‌وگو محور و با مناظره به موضوعات ورود کرد. باید پوشش‌ها به صورت عمیق‌تر شکل بگیرد و موضوعات به صورت پرونده‌ای در یک یا دو ماه پیگیری شود تا به صورت مفصل بررسی و تبیین شود.

وی افزود: در صورت اشباع شدن مسائل طرح شده می‌توان برای طلاب ایده‌های پایان نامه‌ای ایجاد کرد و از این طریق از کار پراکنده به سمت امور موضوع محور حرکت کنیم. باید به پرسش‌هایی که توان پاسخگویی آن وجود دارد پراخته شود و به کارهای پژوهشی عمیق ورود نشود. موضوعاتی مانند فقه انتخابات، بحث ولایت فقیه، حکومت اسلامی، تجارت در فضای مجازی، مشارکت، بیعت، مسائل حقوقی FATF از مسائلی است که برای سال آینده قابل پیگیری است.

 

نشریه وسائل به مرحله اجرایی رسید / برگزاری دوره‌های آشنایی با فقه حکومتی

 

پیشنهاد برگزاری جلسات نقد کتاب

دکترمیرخلیلی نیز ضمن تشکر نسبت به گزارش ارائه شده از عملکرد یک ساله وسائل، گفت: در مقایسه با گذشته اتفاقات خوبی افتاده و پایگاه وسائل جایگاه خودش را پیدا کرده است. تعامل با حوزه می‌تواند زمینه فعالیت‌های بهتری را برای ما فراهم کند.

وی ادامه داد: به نظر می رسد به غیر از موضوعات روز باید موضوعات ثابتی مانند بی‌اخلاقی‌های موجود در جامعه را در برنامه کاری داشته باشیم. بهتر است یک نظام موضوعی ترتیب داده شود تا برای سال آینده یک گفتمانی ایجاد کنیم. در کنار نشست علمی، نقد کتاب هم داشته باشید.

 

نشریه وسائل به مرحله اجرایی رسید / برگزاری دوره‌های آشنایی با فقه حکومتی

 

حجت الاسلام کریمیان نیز در این نشست به بیان دیدگاه‌های خود به منظور پیشرفت و ارتقای جایگاه وسائل پرداخت و اظهار داشت: نبود پشتوانه مستقل از مشکلات پرونده‌ای کار کردن است که باید دقت بیشتری در این زمینه شود./202/241/ح

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نظرسنجی
مهمترین راهکار تقویت فقه حکومتی در حوزه علمیه چیست؟
سیاست گذاری کلان مسئولان حوزه علمیه
راه اندازی کرسی های درس و بحث از سوی اساتید و فضلا
تقویت پژوهشگاه ها و مراکز علمی
آموزش مبانی و اصول فقه حکومتی در سطوح مختلف حوزه
اوقات شرعی
۱۰ / ۰۱ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۵:۳۱:۳۹
طلوع افتاب
۰۶:۵۶:۵۱
اذان ظهر
۱۳:۱۱:۳۵
غروب آفتاب
۱۹:۲۵:۴۱
اذان مغرب
۱۹:۴۲:۳۹