vasael.ir

کد خبر: ۱۲۸۵۵
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۹ - 04 March 2019
مجید سرسنگی:

سال‌ها در حوزه تربیت جنسی سکوت کرده‌ایم / سندی برای تربیت جنسی

وسائل ـ مجید سرسنگی، معاون فرهنگی دانشگاه تهران با بیان اینکه سال‌ها در حوزه تربیت جنسی سکوت کرده‌ایم، گفت: کتاب «بایسته‌های بیان مسائل جنسی بر اساس احکام الهی»، سندی برای ورود به این حوزه است.

به گزارش وسائل، مراسم رونمایی کتاب «بایسته‌های بیان مسائل جنسی بر اساس احکام الهی» نوشته احمدرضا اخوت و هانی چیت‌چیان به همت مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت اداره کل امور فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد.

مجید سرسنگی، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران در ابتدای این مراسم با نگاهی به کتاب «بایسته‌های بیان مسائل جنسی بر اساس احکام الهی» گفت: این کتاب درخور توجه است از این لحاظ که در خصوص این موضوع، تابوشکنی کرده است. مسائل جنسی مبتلابه در جامعه وجود دارد و نمی‌توان روی آن چشم‌ها را بست ولی متأسفانه سال‌ها این کار را کرده‌ایم. اگر در فرهنگ دینی و ملی خود به این موضوعات نپردازیم، در عصری که عصر انفجار اطلاعات است، نسل دیگر از طرق مختلف، برای سوال‌های خود، به دنبال پاسخ خواهند بود.

وی افزود: کشورهای غربی علی‌رغم اینکه ارزش‌های دینی و فرهنگی ما را ندارند، بر اساس نیازهای اجتماعی‌شان، سال‌هاست که این کار را انجام داده‌اند. در یک فرهنگ غربی زُعَمای جامعه بر اساس نیاز خود، کار خود را انجام می‌دهند، اما در فرهنگ اسلامی، کسانی که دغدغه‌مند نسل جوان هستند، به جای اینکه به مسائل این قشر ورود کنند، سال‌هاست در این حوزه سکوت کرده‌اند. نتیجه آن می‌شود که در فضای مجازی، خیلی از احکام مورد تمسخر قرار می‌گیرد. برای اینکه ما جرأت این را نداشته‌ایم که چنین مسئله‌ای را که از ضروریات جوهر بشر است و دین به آن پرداخته، مورد بحث و گفت‌وگو قرار دهیم. متأسفانه از این ظرفیت برای نسل جوان که تشنه آموختن است و سوالات زیادی در ذهن دارد، استفاده نشده است.

 

 

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران در ادامه با بیان اینکه کتاب «بایسته‌های مسائل جنسی بر اساس احکام الهی»، سندی برای ورود به این حوزه است، افزود: برای حل مشکلات این حوزه، همه باید بیایند و در این حوزه شروع به فعالیت کنند. ما اکنون از بداخلاقی در جامعه رنج می‌بریم، چرا دوستان قرآنی ما وارد حوزه اخلاق در جامعه نمی‌شوند؟ همچنین از ناکارآمدی رنج می‌بریم و کسانی که باید خادم مردم باشند، از موقعیت و مسئولیت خود به نفع امیال شخصی خود استفاده می‌کنند. ما در فرهنگ‌مان مثال‌هایی داریم که در هیچیک از فرهنگ‌ها دیده نمی‌شود؛ فرهنگ دینی و ملی ما سرشار از شخصیت‌ها و الگوهایی است که هر کدام از آنها برای ساختن و اصلاح یک جامعه کفایت می‌کند. باید دید چقدر توانسته‌ایم شخصیت والای حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) را به جامعه خود معرفی کنیم. بنابراین امیدوارم حرکتی که در مدرسه قرآنی دانشگاه تهران شروع شده، ادامه یابد و به دنبال موضوعاتی برویم که این موضوعات بتوانند، حداقل بخشی از مسائل جامعه ما را در حوزه دانشگاهی حل و فصل کنند.

سرسنگی با بیان اینکه متأسفانه نسل قدیم نمی‌تواند با نسل جدید ارتباط برقرار کرده و به درستی با این نسل سخن بگوید، تأکید کرد: وقتی دو نسل اولویت‌هایشان جابجا شود، این گسست و گسل فرهنگی رخ می‌دهد که امیدوارم برای نسل جدید، ارزش‌های دینی و انقلابی خود را مطرح کنیم. یکی از ضعف‌های جمهوری اسلامی در این ۴۰ سال این بوده که تریبون‌های خود را در اختیار افرادی قرار داده که اهل نبوده‌اند و از آن طرف دموکراسی افتاده‌اند، به این دلیل که در هیچ نظامی، تریبون در اختیار کسی قرار نمی‌گیرد که علیه آن نظام و حکومت حرف بزند، درحالی‌که ما تریبون‌های خود را در اختیار کسانی قرار دادیم که جوانان و جامعه ما را ناامید می‌کنند و چهره سیاسی از جامعه و انقلاب نشان می‌دهند، این در حالی است که این خیانت است و آن مسئولی که چنین کاری را انجام می‌دهد باید از کار خود توبه کند. انتقاد منصفانه خوب است و افراد منتقد با خیال راحت در این مملکت توانسته‌اند، کار کنند ولی برخی از این افراد امروز از تریبون‌های رسمی استفاده می‌کنند و جوان ایرانی را ناامید می‌سازند که این امر بزرگترین خیانت به کشور است. بنابراین باید به هوش باشیم و توجه کنیم که این نظام و انقلاب ماحصل خون هزاران شهیدی است که تا قیامت دینِ آنها بر گردن ما است و باید خوب کار کنیم و از نقد استقبال کنیم و در عین حال اجازه ندهیم که چهره تاریک و سیاه از جامعه ایرانی اسلامی به‌خصوص برای نسل جوان ما تصویر شود.

در ادامه این مراسم سیامک طهماسبی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با اشاره به آمارهایی که در خصوص آسیب‌های اجتماعی در جامعه وجود دارد، به ارائه سخنرانی پرداخت و گفت: یکی از عوامل ناامید کردن جامعه، آمارهایی است که ما در رسانه‌های مختلف می‌شنویم؛ مانند طلاق، اعتیاد و آسیب‌های جنسی که نیاز به آمار دقیقی در این حوزه داریم. این باعث شد در تمام آسیب‌های اجتماعی تحقیق کنیم تا منابع این آمار و ارقام را به دست بیاوریم. یکی از این آمارها، بحث آسیب جنسی است که مرتبط با این کتاب هم می‌شود. در این تحقیق حدود ۲۰۰۰ مورد را در اینترنت و ۱۷ تحقیق داخلی، ۹ صفحه اینستاگرام و چندین کانال تلگرام پیدا کردیم و با نگاه علمی، صحت این آمار را مورد بررسی قرار دادیم. در این آمار، شیوع کودک‌آزاری در ایران ۱.۴ درصد تا ۳۲ درصد عنوان شده است. همچنین تعریف وسیعی از کودک‌آزاری ارائه شده که ابزارهای آن استاندارد نبوده است و مبتنی بر گفته کودک انجام شده است. جامعه آماری آنها ۷۸ کودک بوده که به ۲۰ میلیون کودک در ایران تعمیم داده شده است. هرجا تعریف را دقیق‌تر می‌کردند، این آمار پایین‌تر می‌آمد ولی متأسفانه رسانه‌ها از آمارهای بالا استقبال می‌کردند. بر اساس این تحقیق، متوجه شدیم، تعریف آنها از کودک‌آزاری، یک تعریف حداقلی بوده و بر اساس یک نشانه، این آسیب را در نظر گرفته‌اند درحالی‌که ما در تعریف جامعه، به حداقل‌ها کفایت نمی‌کنیم. یک استاندارد دوگانه در این خصوص مطرح می‌شود که بدرفتاری‌های عاطفی و غفلت از فرزند در آن شدتش بیشتر است ولی در گرایش‌های رسانه‌ای، آسیب‌های جنسی بیشتر پررنگ شده‌اند؛ برای پرداختن به موضوع کودک‌آزاری. در مجموع این آمارها موجب از بین رفتن حس اعتماد در جامعه و پرورش نوعی خودتحقیری می‌شود.

طهماسبی در ادامه با بیان راهکارهایی برای این مسئله ادامه داد: پرداختن به مسائل جنسی باید با ادب و عالمانه و محققانه انجام شود و از لحاظ قانونی طبق ماده ۶۹۸ مجازات اسلامی و ماده ۶ مطبوعات، تشویش اذهان عمومی با انعکاس این آمارها، جرم محسوب می‌شود. گزارش سلامت، اخلاق و رفاه هم باید به همان میزان انعکاس پیدا کند و روی توانایی‌ها و داشته‌ها هم در این زمینه تمرکز شود. همچنین باید به مردم قدرت تحلیل آموزش داده شود که بتوانند مسائل مختلف را تحلیل و صرفاً مصرف‌کننده اخبار نباشند. مسئولان نیز برای اینکه اولویت‌ها را گم نکنند، باید عملکرد مسئولین بر اساس اسناد بالادستی باشد؛ نه گزارشات رسانه‌ای غیردقیق. در پایان امیدوارم این کتاب همراهانی پیدا کند برای انتشار آن در سطح جامعه.

همچنین در ادامه این مراسم فاطمه فیاض، دکتری روان شناسی از دانشگاه تهران درباره کتاب «بایسته‌های بیان مسائل جنسی بر اساس احکام الهی» اظهار کرد: به لطف خدا این سند منتشر شد تا راهنمای مسئولان، مربیان، معلمان و … باشد که در زمینه تربیت جنسی کودکان و نوجوانان در حال فعالیت هستند. این سند بایسته‌های تربیت جنسی چند ویژگی منحصر به فرد دارد که آن را از اسناد مشابه، منحصر به فرد می‌کند و اول از همه این است که با آیات و روایات اهل‌بیت (ع) مبتنی شده است. این سند دارای رویکرد تحولی و رشدی است و برای سنین متفاوت، آموزش‌های متفاوتی را پیشنهاد می‌دهد. اصول آن، شکل‌های متفاوتی را بنا به شرایط، به خود می‌گیرند. این سند به ریشه‌ها و عواطف مختلف اشاره دارد که یکی از ویژگی‌های مهم آن، این است که بر عنصر حیا بسیار تأکید کرده و آن را عاملی برای پیشگیری از بسیاری از اختلالات می‌داند. حیا همان کنترل نفس از شهوات است که باید بر مبنای عقل باشد. وقتی عفاف در فرزندی شکوفا می‌شود، اتفاقی که می‌افتد، این است که کودک قدرت نه گفتن پیدا می‌کند و در خیلی از جاها، حریم‌های خصوصی خود را می‌شناسد و از یکسری آسیب‌ها خود را دور نگه می‌دارد. این سند تبیین آموزش‌های عنصر حیا در کودکان و نوجوانان است. در تعریف تربیت جنسی در کودکان، مفهوم حیا مستتر مانده است.

این روان شناس در ادامه افزود: از ویژگی‌های دیگر این سند، تبیین شیوه‌های آموزش است که کودک در حین رشد، آرام‌آرام شیوه‌های خودکنترلی را به صورت غیرمستقیم یاد می‌گیرد و در سنین بلوغ، این شیوه‌ها به صورت مستقیم‌تر درمی‌آید. مسئول اصلی تربیت جنسی کودکان، مادران و پدران هستند که به شیوه مستقیم باید آن را آموزش دهند. جامعه هم باید بستر امنیت، رشد و عفاف را فراهم کند و تأکید روی حجاب و نقش حاکمیت در هدایت این موضوع همراه باشد. حاکمیت در این راه باید واکنش نشان داده و حدود را اجرا کند.

فیاض در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به آموزش‌های نامناسب در حوزه تربیت جنسی کودکان گفت: برخی آموزش‌های نامناسب در این حوزه، آموزش‌های بی‌پرده و مستقیم است. آموزش‌های جمعی هم مدل غلطی است که گاه اتفاق می‌افتد و حُجب و حیا را از بین می‌برد که ممکن است باعث افزایش مشکلات در این حوزه شود. آموزش‌های زودهنگام نیز غلط است و باید متناسب با سن کودک، این آموزش‌ها انجام شود. به این ترتیب بسته‌های آموزش تربیت جنسی برای تمامی مقاطع سنی و در همه دوره‌ها آماده شده و به آنها توزیع می‌شود. یکی از اقداماتی که در حال حاضر بر اساس این سند در حال انجام است، طراحی بسته‌های آموزشی برای مربیان و معلمان برای تربیت عفاف در کودکان و نوجوانان است./909/422/ح

 

منبع: مهر

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۰۶ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۵۰:۳۹
طلوع افتاب
۰۶:۲۲:۰۷
اذان ظهر
۱۳:۰۴:۵۲
غروب آفتاب
۱۹:۴۶:۵۸
اذان مغرب
۲۰:۰۴:۴۵