vasael.ir

کد خبر: ۱۲۸۲۵
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۶ - 27 February 2019
به همت انجمن علمی مطالعات صلح برگزار شد؛

همایش «صلح، وفاق اجتماعی و همبستگی ملی در ایران»

وسائل ـ حجت الاسلام والمسلمین محقق داماد نهادینه کردن اصول اخلاقی و فرهنگ‌سازی در این زمینه را لازم دانست و گفت: اینکه فقط خود را دارای حق بدانیم و حقی برای دیگران قائل نشویم، یک عقب افتادگی محض است؛ و در نهایت اگر اصل حق مداری را نهادینه کنیم، تکثرگرایی پدید می‌آید. تسامح دینی و ملی باید نهادینه شود و در درجه بالاتر باید به سمت تسامح انسانی رفت، اما باید احتیاط کرد که تسامح ملی را به سمت ناسیونالیستی نکشاند.

به گزارش خبرنگار وسائل، دومین همایش سالانه انجمن علمی همایش «صلح، وفاق اجتماعی و همبستگی ملی در ایران»مطالعات صلح ایران سه شنبه 7 اسفند با موضوع «صلح، وفاق اجتماعی و همبستگی ملی در ایران» به همت انجمن علمی مطالعات صلح و خانه اندیشمندان علوم انسانی و با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین سید مصطفی محقق داماد برگزار شد.

 

حق‌مداری، زمینه برقراری صلح

حجت الاسلام والمسلمین محقق داماد در ابتدای سخنرانی خود، بیان کرد: برای اینکه دوستی ملی رقم بخورد، باید اصول اخلاقی را نهادینه و فرهنگ سازی کنیم. ما جامعه را به تکثرگرایی آموزش می‌دهیم، اما تکثرگرایی در واقع متأخر از اصل دیگری به نام حق مداری است، که باید جامعه را در این زمینه تمرین دهیم که بدانند هر کس حقی دارد.

تا قرن گذشته انسان ها تکلیف‌مدار بودند و احساس می‌کردند که در برابر پادشاهان و اربابان مکلف‌اند، اما قرن حاظر، قرن حق‌مداری است، و باید پذیرفت که همه حقی دارند، حتی حق خطا، که البته این خطا باید به گونه‌ای باشد که به دیگران آسیب نرسد.

اینکه فقط خود را دارای حق بدانیم و حقی برای دیگران قائل نشویم، یک عقب افتادگی محض است؛ و در نهایت اگر اصل حق مداری را نهادینه کنیم، تکثرگرایی پدید می‌آید. تسامح دینی و ملی باید نهادینه شود و در درجه بالاتر باید به سمت تسامح انسانی رفت، اما باید احتیاط کرد که تسامح ملی را به سمت ناسیونالیستی نکشاند.

 

وحدت فامیلی، عاملی برای ایجاد صلح

در سوره حجرات آمده است «انا خلقناکم من ذکر و أنثی و جعلناکم شعوبا و قبائل لتعارفوا»، از این آیه اینگونه برداشت می‌شود که همه انسان‌ها وحدت فامیلی دارند، و حتی اولین خط منشور حقوق بشر، بر اساس وحدت فامیلی نوشته شده است.

اقدامات کشورهای غربی، در جهت خشونت و جنگ طلبی است، در حالی که آن‌ها مدعی حقوق بشر هستند؛ اگر برادری جهانی برقرار نشود، جنگ‌ها ادامه خواهد داشت، و لازم است که حقوق انسانی و اتحاد انسانی تعلیم داده شود تا آرامش برقرار گردد.

 

سه ویژگی انسان که زمینه‌ساز ایجاد صلح است

در آیه 63 سوره فرقان بیان شده «و عباد الرحمن الذین یمشون علی الارض هونا و اذا خاطبهم الجهولون قالو سلاما»، یعنی اگر انسان خدای خود را به عنوان رحمان بشناسد، در زمین صلح و آرامش برقرار می‌‌کند؛ چنین بنده‌ای با دوستی و مهربانی قدم برمی‌دارد و دارای 3 وجه است.

وجه اول خود اوست، او انسانی آرام است چراکه خود را بنده‌ خدای رحمان می‌بیند، و وجه دیگر در رابطه با انسان‌های دیگر است، او نسبت به انسان‌های خطاکار گذشت دارد و با آرامش پاسخ آنان را می‌دهد، و وجه دیگر، رابطه او با طبیعت است که به محیط آسیب نمی‌زند./202/241/ح

 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۰۱ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۵۷:۵۸
طلوع افتاب
۰۶:۲۷:۵۸
اذان ظهر
۱۳:۰۵:۴۷
غروب آفتاب
۱۹:۴۲:۵۸
اذان مغرب
۲۰:۰۰:۳۳