vasael.ir

کد خبر: ۱۲۸۱۸
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۱ - 26 February 2019
به همت پایگاه تخصصی فقه حکومتی وسائل برگزار شد؛

کرسی آزاد اندیشی پول مجازی از منظر فقه حکومتی

وسائل ـ کرسی آزاد اندیشی پول مجازی از منظر فقه حکومتی به همت پایگاه تخصصی فقه حکومتی وسائل با همکاری انجمن اقتصادی حوزه علمیه قم در سالن نشست های موسسه رسا برگزار شد.

به گزارش خبرنگار وسائل، کرسی آزاد اندیشی «پول مجازی از منظر فقه حکومتی»کرسی آزاد اندیشی پول مجازی از منظر فقه حکومتی سه شنبه 7 اسفند‌ ماه 1397 به همت پایگاه تخصصی فقه حکومتی وسائل با همکاری انجمن اقتصادی حوزه علمیه قم در سالن نشست های موسسه رسا برگزار شد.

در این کرسی حجت الاسلام دکتر احمد علی یوسفی و حجت الاسلام مرتضی ترابی به عنوان ارائه‌دهنده و حجت الاسلام دکتر خوش اخلاق دبیری جلسه را بر عهده داشت.

در ابتدای این نشست حجت الاسلام دکتر یوسفی به ارائه مطالب خود پرداخت و گفت: دو سئوال در اینجا وجود دارد؛ 1 ـ آیا خودِ این ارزها را می‌شود معامله کرد یا نه؟ 2 ـ آیا با این ارزها می‌توان معامله کرد یا نه؟

وی بیان داشت: لازمه فهم حکم این احکام مربوط به فهم ماهیت این ارزهاست. ما در این زمان فقط می‌توانیم علی المبنا سخن بگوییم. مثلاً آیا ارزهای دیجیتال مال هستند یا نه؟

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی خاطرنشان کرد: اول باید ببینیم فقه حکومتی یعنی چه؟ آیا منظور از فقه، علم به احکام شرعی است یا به آن روش استنباط حکم شرعی، فقه می‌گوییم؟ روش استنباط فقه حکومتی با فقه فردی چه تفاوتی دارد؟

استاد حوزه علمیه قم گفت: فرق فقه حکومتی و فقه فردی در این است که اگر فهم ولی فقیه، متفاوت از فهم دیگر فقها باشد، خداوند به او این اجازه را داده است که دیگران را منع کند. در واقع حکم حکومتی به منصبِ ولایتِ ولی فقیه مربوط می‌شود.

حجت الاسلام دکتر یوسفی افزود: سطوح موضوع شناسی درباره حکم مستنبط باید در نظر گرفته شود. معمولاً دستگاه فقه ما روی موضوع شناسی سطح اول متمرکز بوده است.

در ادامه حجت الاسلام ترابی به عنوان ارائه دهنده دوم به بیان مطالب خود پرداخت و گفت: بین موضوع شناسی بین فقها اختلاف نظر وجود دارد. برخی معتقدند در موضوعات عرفیه که نیاز به چارچوب دارد، فقیه وارد می‌شود.

وی افزود: در اینجا دو نگاه وجود دارد؛ فقیه حکم را بیان می‌کند و موضوع را مکلف تعیین می‌کند یا بر اساس عرف عام یا بر اساس عرفِ متخصص با توجه به اینکه تعیین حدود موضوع، دخالت در امر فتواست. بنابراین موضوعِ احکام را هم باید فقیه معین کند.

عضو شورای استفتائات دفتر حضرت آیت الله سبحانی بیان داشت: پول رمزپایه، نوعی از پول الکترونیکی است. نکته مهم در پول‌های رمزپایه در این است که به وسیله آن پول از دست حاکمیت خارج می‌شود.

وی در ادامه اظهار داشت: شروع بیت کوین بر اساس این بوده است که سلطه را بر پول از بین ببرد. موفقیت آن، مربوط به مقبولیت آن است که تا حدود زیادی اتفاق افتاده است.

در پایان جلسه شرکت کنندگان به ارائه سوالات خود پرداختند و اساتید محترم به این پرسش‌ها پاسخ گفتند.

گفتنی است؛ گزارش تفصیلی این نشست به زودی در پایگاه تخصصی فقه حکومتی وسائل منتشر خواهد شد./202/422/ح

 

تهیه و تنظیم: محرم آتش افروز

 

 

 

 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۳۱ / ۰۱ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۵۹:۲۸
طلوع افتاب
۰۶:۲۹:۱۰
اذان ظهر
۱۳:۰۶:۰۰
غروب آفتاب
۱۹:۴۲:۱۰
اذان مغرب
۱۹:۵۹:۴۳