vasael.ir

کد خبر: ۱۲۸۱۳
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۲ - 26 February 2019
در نخستین نشست فقه الاقتصاد بررسی شد؛

ماهیت خلق پول از دیدگاه فقه امامیه

وسائل ـ حجت الاسلام مصباحی مقدم با بیان اینکه ماهیت پول چیزی جز مالیت نیست و مالیت محض است، گفت: پس نقصان مالیت، منفک از نقصان مال نیست، از این جهت ضرورت جبران و ضمان دارد؛ و از آن جایی که دولت با خلق پول، قدرت مالی مردم را کاهش می‌دهد، بنابراین دولت ضامن است.

به گزارش خبرنگار وسائل، اولین نشست از سلسله نشست‌های ماهیت خلق پول از دیدگاه فقه امامیهفقه الاقتصاد، با موضوع ماهیت خلق پول از دیدگاه فقه امامیه، 6 اسفند با حضور حجت الاسلام دکتر مصباحی مقدم رئیس کمیته فقهی بورس و حجت الاسلام یوسفی عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و دکتر کامران ندری عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد امام صادق(ع)، به همت انجمن علمی دانشجویی اقتصاد، در دانشگاه امام صادق(ع) برگزار شد.

 

چگونگی خلق پول

حجت الاسلام مصباحی مقدم، درباره روش خلق پول گفت: خلق پول از دو طریق صورت می‌گیرد، که گاهی ممکن است توسط بانک مرکزی که منشا اصلی خلق پول است، با انتشار اسکناس اتفاق بیفتد و گاهی نیز در نتیجه عدم کنترل بانک مرکزی توسط بانک‌ها صورت می‌گیرد.

خلق پول به طور عمده در پول اعتباری اتفاق می‌افتد، چراکه این امر در پول حقیقی، گسترده نیست؛ و در واقع خلق پول اعتباری چیزی جز خلق اعتبار نیست و اعتبار از نظر شرعی، مال محسوب نمی‌شود و در شرع بیان شده که در قبال این اعتبار نمی‌توان مبادله کرد.

 

دولت در قبال کاهش قدرت مالی مردم، ضامن است

ماهیت پول چیزی جز مالیت نیست و مالیت محض است، پس نقصان مالیت، منفک از نقصان مال نیست، از این جهت ضرورت جبران و ضمان دارد؛ و از آن جایی که دولت با خلق پول، قدرت مالی مردم را کاهش می‌دهد، بنابراین دولت ضامن است.

 

مهم ترین چالش در نظام مبادله

در ادامه، دکتر ندری، اظهار کرد: در نظام مبادله مهم ترین چالشی که در ابتدای کار رخ می‌دهد، چالش تسویه است، و هرچیزی که در معادلات برای تسویه مبادله، مورد پذیرش قرار گیرد، پول نام دارد.

 

سه دیدگاه درباره خلق پول

در پایان این مراسم حجت الاسلام یوسفی، بیان داشت: درباره اینکه آیا خلق پول ناشی از سپرده‌ها است و یا اینکه سپرده‌ها ناشی از خلق پول هستند، 3 دیدگاه وجود دارد، که در دیدگاه اول بیان می‌شود اساسا سپرده‌ها ناشی از خلق پول هستند، و در دیدگاه دوم خلق پول ناشی از سپرده‌ها است، و در دیدگاه سوم خلق پول از هردو راه اتفاق می‌افتد./202/241/ح

 

 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۱۰ / ۰۱ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۵:۳۱:۳۹
طلوع افتاب
۰۶:۵۶:۵۱
اذان ظهر
۱۳:۱۱:۳۵
غروب آفتاب
۱۹:۲۵:۴۱
اذان مغرب
۱۹:۴۲:۳۹