vasael.ir

کد خبر: ۱۲۸۱۲
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۵ - 26 February 2019

جلسه نقد و برسی کتاب «امام خمینی(ره) و مساله آزادی»، برگزار شد

وسائل ـ دکتر شریف لک زایی نویسنده کتاب «امام خمینی(ره) و مساله آزادی» در معرفی کتاب خود گفت: در این کتاب به مبنای فلسفه آزادی اشاره شده است؛ اینکه نگاه فلسفی، فقهی و کلامی امام خمینی(ره) به بحث آزادی چیست، و اینکه این بحث فقط در حوزه انتزاعی و نظریه نباید باقی بماند، بلکه به موضوع چگونگی تحقق آن در جامعه نیز پرداخته شده است.

به گزارش خبرنگار وسائل جلسه نقد و برسی کتاب «امام خمینی(ره) جلسه نقد و برسی کتاب «امام خمینی(ره) و مساله آزادی»، برگزار شدو مساله آزادی»، برگزار شد؛ در این مراسم که عصر روز دوشنبه ششم اسفند با حضور دکتر شریف لک زایی نویسنده کتاب امام خمینی(ره) و مساله آزادی، در دانشگاه آزاد تهران مرکز برگزار شد، منتقدان به بررسی و نقد این کتاب پرداختند.

 

مهم‌ترین خلأ در انقلاب اسلامی

دکتر شریف لک زایی، مولف کتاب امام خمینی و مساله آزادی، در ابتدای این مراسم گفت: موضوع آزادی جز اولین موضوعاتی بوده که بنده نگارش کرده‌ام و یکی از مهم‌ترین خلأها در انقلاب اسلامی، نبود نظریه آزادی است.

 

فصل های کتاب

این کتاب دارای 6 فصل است که در هر فصل به یک بحث در رابطه با آزادی می‌پردازد و به مباحثی همچون رسانه‌ها و مشارکت سیاسی و اقلیت‌ها توجه شده است، و در فصل پایانی، بازخوانی مجدد مباحث صورت گرفته و از توجه به مبنای آزادی سخن گفته شده است.

در این کتاب به مبنای فلسفه آزادی اشاره شده است؛ اینکه نگاه فلسفی، فقهی و کلامی امام خمینی(ره) به بحث آزادی چیست، و اینکه این بحث فقط در حوزه انتزاعی و نظریه نباید باقی بماند، بلکه به موضوع چگونگی تحقق آن در جامعه نیز پرداخته شده است.

 

نقد و بررسی کتاب

در ادامه مراسم، دکتر محمدحسین جمشیدی، استاد دانشگاه، در نقد و بررسی این کتاب گفت: اهمیت تألیف این کتاب از دو منظر قابل بررسی است، نخست اینکه موضوع آزادی برای همه انسان‌ها مطرح و دارای اهمیت است و به عنوان آرمانی همگانی شناخته می‌شود و از وجه دیگر، بررسی اندیشه امام خمینی(ره) بر اهمیت و ارزش اینکار افزوده چراکه قلم زدن در این حوزه کار بسیار سختی است.

متن روان و قابل فهم برای عموم مردم، ویژگی مثبت این کتاب است و همچنین بیان الفبای اولیه و مقدماتی برای حرکت به سوی یک نظریه در خصوص آزادی در فصل پایانی، ویژگی مثبت و قابل توجه این کتاب می‌باشد.

در بعد غربی، نگاه به آزادی منفی مقدم است، یعنی برای رسیدن به آزادی باید موانع را برداشت اما آن طور که از سخنان امام خمینی(ره)، شهید مطهری و شهید صدر برداشت می‌شود، مساله بالعکس است، یعنی آزادی مثبت بر منفی مقدم است.

لازم به ذکر است که کتاب «امام خمینی و مسأله آزادی» چهارمین اثر شریف لک زایی، مدیر گروه فلسفه سیاسی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی درباره آزادی است که توسط نشر عروج و با همکاری مرکز فرهنگی و دانشجویی امام، ولایت فقیه و انقلاب اسلامی جهاد دانشگاهی و به قیمت 35 هزار تومان چاپ و منتشر شده است./202/241/ح

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
قاسم زاده
Iran, Islamic Republic of
16:47 - 1397/12/12
از اطلاع رسانی علمی وسایل در زمینه مباحث فقهی امام راحل ممنونم/
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۰۹ / ۰۱ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۵:۳۳:۱۱
طلوع افتاب
۰۶:۵۸:۱۴
اذان ظهر
۱۳:۱۱:۵۳
غروب آفتاب
۱۹:۲۴:۵۴
اذان مغرب
۱۹:۴۱:۵۲