vasael.ir

کد خبر: ۱۲۸۰۵
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۷ - 25 February 2019
آیت الله علیدوست:

حفره‌های تئوریک را در گام دوم انقلاب پُر کنیم

وسائل ـ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به ملزومات تمدن‌سازی در گام دوم انقلاب، گفت: باید حفره‌های تئوریک را که در طول این سال‌ها وجود داشته، پُر کنیم. تمدن، شدنی است یعنی باید به تمدن رسید، این گونه نیست که با دستور، جلسه و شعار ساخته شود.

به گزارش وسائل، آیت الله «ابوالقاسم علیدوست»، در مورد حفره‌های تئوریک را در گام دوم انقلاب پُر کنیمبحث خودسازی، جامعه پردازی و تمدن سازی که به عنوان یکی از فرازهای بیانیه «گام دوم» مقام معظم رهبری مطرح شده است، اظهار کرد: فکر می کنم مهمترین بحثی که می تواند برای چله دوم انقلاب یا گام دوم که در خود بیانیه هم اشاره شده، مورد توجه باشد، بحث ارزیابی و آسیب شناسی گذشته است، به این معنا که چهل سال برای ارزیابی کفایت می کند، 10سال و پانزده سال نیست که بگوییم هنوز نمی شود برداشت و ارزیابی داشت.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: بعد از ارزیابی، وقت آن است که ببینیم که در طول این ۴۰ سال چه مشکلات و آسیب هایی را در مسیر داشته ایم و چه کاری را بهتر بود که انجام دهیم و انجام ندادیم، لذا به نظر من اگر ارزیابی دقیق هم  داشتهباشیم می توانیم وارد مرحله نظام سازی و تمدن سازی شویم، این امکان تحقق دارد اما اگر رویه ای جز این داشته باشیم، متوقف خواهیم شد.

آیت الله علیدوست در مورد علت ماندگاری انقلاب اسلامی و شعارهای آن، گفت: برخی مباحث فرازمان و فرامکان است. در جهان هستی یک سری چیزها هستند که هرگز کهنه نمی شوند، چنان که نور و روشنایی و آفتاب را هرگز مشول مرور زمان نمی دانیم و نمی گوییم خورشید قدیمی شده و مفید نیست. برخی عناصر چنین جایگاهی دارند، استقلال و عدالت و تعقل و حکمت مواردی است که نمی شود در موردشان گفت ۵۰ سال پیش بود و امروز نیست، این امور عمری به درازای تاریخ بشر و تا قیامت هم وجود خواهد داشت، در این میان مصادیق آنها اهمیت دارد و باید روی این مصادیق بسیار کار شود.

رئیس اندیشکده فقه و حقوق اسلامی مرکز الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت تاکید کرد: استقلال هرگز کهنه نمی شود، اما مصادیق استقلال چه طور؟ آیا ما فرضاً باید استقلال را در مبارزه با دیگران معنا کنیم یا در مراوده و تعامل با دیگران؟ پس مفهوم اهمیت دارد، در نتیجه مفاهیمی که در شعارهای جمهوری اسلامی وجود دارد، چیزی نیست که مشمول مرور زمان شود چون با اصولی سر و کار دارد که هرگز کهنه نمی شوند.

این استاد حوزه و دانشگاه در مورد تاثیر و کارکردهای علوم انسانی در بسط تمدن نوین اسلامی، مبتنی بر مولفه های مطرح شده در بیانیه گام دوم انقلاب، ابراز کرد: تمدن به یک تعبیر ساختنی نیست، تمدن شدنی است یعنی باید به تمدن رسید، این گونه نیست که با یک دستور و جلسه و سمینار و همایش و شعار بگوییم که تمدن را ساختیم و تمدن سازی کردیم، تمدن باید با زیربناهای فکری تامین شود.

وی در ادامه بیان کرد: حفره های تئوریک که در این ۴۰ سال وجود داشت و نظام درگیر آن بود باید از سوی عالمان و عاقلان پر شود و از طرف دیگر علوم انسانی و اسلامی بر اساس هنجارهای جهانی و هنجارهای اسلامی تدریس و تحصیل شود.

آیت الله علیدوست در پایان خاطرنشان کرد: من به عنوان کسی که مرتبط با دانشگاه و حوزه است معتقدم که انقلاب از این جهت موفق ترین جهت را داشته چون هزاران نیروی علمی و فکور و عاقل را تربیت کرده است اما از آنها به نحوی که شایسته است، استفاده نمی کند، البته نمی خواهم بگویم که اصلا استفاده نکرده است، در واقع به نسبت آنچه که تولید کرده و آنچه که نیاز دارد و آنچه که استفاده می کند تناسب برقرار نیست./909/422/ح

 

منبع: شبستان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۱۰ / ۰۱ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۵:۳۱:۳۹
طلوع افتاب
۰۶:۵۶:۵۱
اذان ظهر
۱۳:۱۱:۳۵
غروب آفتاب
۱۹:۲۵:۴۱
اذان مغرب
۱۹:۴۲:۳۹