vasael.ir

کد خبر: ۱۲۷۹۲
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۷ - 23 February 2019
آیت الله طباطبایی نژاد مطرح کرد؛

تناقض دیدگاه اهل سنت در مسأله حاکمیت

وسائل ـ نماینده ولی فقیه در استان اصفهان با اشاره به برخی شرایط حاکم دینی گفت: انحرافی که اهل سنت به آن مبتلا شده‌اند این است که در هر صورت از هر حاکمی که قدرت را در دست بگیرد تبعیت خواهند کرد حتی اگر شخصی نظیر بن سلمان باشد.

به گزارش خبرنگار وسائل، آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد، استبداد به معنای تحمیل نظر فرد است نه دستورات الهی|تناقض دیدگاه اهل سنت در مسأله حاکمیتنماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان، ظهر امروز 4 اسفند 97 در نشست علمی «تبیین نظریه حکومت اسلامی و ولایت فقیه»، در دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، به تبیین مبانی و اصول نظریه ولایت فقیه و حکومت اسلامی پرداخت. این نشست به مناسبت آیین رونمایی از کتاب تبیین نظریه حکومت اسلامی و ولایت فقیه که توسط آیت الله طباطبایی نژاد به تألیف درآمده است برگزار شد.

وی با بیان اینکه اگر حاکم ظالم در کشوری و در حکومتی به قدرت برسد شاهد فساد و بی‌عدالتی و تبعیض و مشکلات بسیار در جامعه و در آن حکومت خواهیم بود، تصریح کرد: امام علی(ع) فرمودند «شیر درنده بهتر از سلطان ظالم است ولی سلطان ظالم هم بهتر از فتنه دائم است» بنابر دلایلی که در دین اسلام داریم حاکم باید مشروع و فقیه و عادل و عالم باشد، این موضوعی نیست که امام خمینی مطرح کرده باشد بلکه چیزی است که در دین وجود دارد و امام خمینی برای ما بازگو کردند.

مدیر حوزه علمیه اصفهان افزود: امام خمینی(ره) به ما گفت دین تنها نماز و روزه نیست، این دینی که فقط نماز و روزه باشد همان دینی است که بنی امیه داشتند، نمی‌شود جامعه بدون حکومت بماند و باید حکومتی مشروع و دینی داشته باشد. امام علی(ع) در نامه‌ای فرمودند واجب در حکم خداوند و اسلام بر مسلمانان این است که بعد از فوت کردن یا کشته شدن پیشوا و رهبرشان، مسلمانان حق ندارند عمل و کاری جدید را انجام دهند و گامی بردارند در جامعه تا زمانی که برای خودشان امام و رهبری اختیار کنند.

آیت الله طباطبایی نژاد ادامه داد: این فرمایش امام علی(ع) نشان دهنده ضرورت وجود حاکم در جامعه است، این حکم خدا و اسلام است و یک وظیفه دینی برای مسلمانان محسوب می‌شود. ایشان می‌فرمایند ویژگی این رهبر و امام باید عالم به دین، قضا، عارف، عادل، عفیف و توانمند در برطرف کردن مشکلات مردم، بازستاندن حق مظلوم از ظالم و تأمین و حفظ امنیت مردم باشد.

نماینده ولی فقیه در اصفهان با تأکید بر اهمیت تبعیت از حاکمیت مشروع و دینی، گفت: پس اولا حاکم لازم است و ثانیا باید ویژگی‌هایی که در قرآن کریم و روایات ذکر شده است را داشته باشد و روایات فراوان بسیاری در این زمینه منقول است، آیت الله بروجردی می‌فرمایند اجماع علمای اسلام اعم از شیعه و سنی مسأله اجتهاد و مجتهد بودن رهبر است، انحرافی که اهل سنت به آن مبتلا شده‌اند این است که در هر صورت از هر حاکمی که قدرت را در دست بگیرد تبعیت خواهند کرد حتی اگر شخصی نظیر بن سلمان باشد.

وی با اشاره به تفاوت عقاید اهل سنت و شیعه در پذیرش ولایت، اظهار کرد: ما معتقد هستیم اولی الأمر باید کسی باشد که در خط خدا و رسول(ص) است، در حالی که اهل سنت معتقد است هرکسی حاکم باشد واجب است از تمام فرامین او تبعیت شود، با چنین دیدگاهی اگر اولی الأمر کسی باشد که برخلاف خدا و رسول حرف بزند، با تناقض مواجه خواهیم بود، نظیر آنچه در عربستان شاهد هستیم.

مدیر حوزه علمیه اصفهان خاطرنشان کرد: بن سلمان در ماه حرم دست به کشتار مردم یمن می‌زند و می‌گوید حرام نیست، حال در چنین شرایطی اگر این جنگ را حرام بدانند خلاف اولی الأمر عمل کردند و اگر حلال بدانند خلاف امر خدا و رسول(ص) عمل کرده‌اند، پس امکان ندارد اولی الأمر کسی باشد که خلاف خدا و رسول خدا(ص) عمل کند.

آیت الله طباطبایی نژاد با بیان اینکه در مسأله حاکمیت و رهبری و ولایت شرایط کاملا مشخص است و چیزی نیست که کسی از خودش اختراع کرده باشد، بلکه دین اسلام این شرایط را برای رهبری و ولی مشخص کرده است، گفت: در کتاب تبیین نظریه حکومت اسلامی و ولایت فقیه به این مباحث مربوط به ولایت فقیه و تشکیل حکومت اسلامی به صورت مبسوط پرداخته‌ام.

امام جمعه اصفهان افزود: در خطبه‌های نماز جمعه همواره تلاش من بر این بوده است که حرف‌های تکراری را مطرح نکنم و همیشه و همواره با مطالعه خطبه‌ها را بیان می‌کنم. یکی از بحث‌هایی که امروزه کاملا به آن نیازمند هستیم و با شبهات متعددی پیرامون آن مواجه هستیم مسأله ولایت فقیه است.

وی در پایان با اشاره به شبهه افکنی دشمنان در زمینه استبدادی بودن ولایت فقیه، تصریح کرد: استبداد این است که یک نفر حکومت کند و عقاید خود را به مردم تحمیل کند اما اینکه یک نفر حکومت کند و بنابر دستورات الهی به مردم فرمان بدهد این استبداد نیست بلکه پیاده کردن دستورات خداوند است و افراد به خاطر اهمیت و ضرورت و وجوب تبعیت از فرامین الهی باید تبعیت کنند.

لازم به ذکر است در پایان این نشست از کتاب تبیین نظریه حکومت اسلامی و ولایت فقیه که توسط آیت الله طباطبایی نژاد به تألیف درآمده است رونمایی شد. /202/1304/ح

 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۰۱ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۵۷:۵۸
طلوع افتاب
۰۶:۲۷:۵۸
اذان ظهر
۱۳:۰۵:۴۷
غروب آفتاب
۱۹:۴۲:۵۸
اذان مغرب
۲۰:۰۰:۳۳