vasael.ir

کد خبر: ۱۲۷۸۲
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۵ - 22 February 2019
در نشست علمی« تکمیل و ارتقاء الگوی پیشرفت» تبیین شد؛

جایگاه عدالت سیاسی در سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

وسائل ـ عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: عدالت سیاسی عدالتی است که با فراگیر شدن آن در جامعه، افراد به حقوق سیاسی خودشان دست می یابند و امور به طور شایسته و بایسته تحقق پیدا می کنند و شایسته سالاری به رسمیت شناخته می شود.

به گزارش خبرنگار وسائل، نشست علمی تکمیل و ارتقاء الگوی پیشرفتجایگاه عدالت سیاسی در سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با موضوع« جایگاه عدالت سیاسی در سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت» چهارشنبه اول اسفند 97 با حضور حجت الاسلام دکتر سید کاظم سید باقری عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و دکتر شیرخانی رئیس انجمن مطالعات سیاسی حوزه در سالن اجتماعات ساختمان انجمن‌های علمی حوزه برگزار شد.

 

لزوم توجه به عدالت سیاسی در سند پیشرفت

در ابتدای نشست دکتر شیرخانی به بیان مطالب خود پرداخت و گفت: واژه عدالت با مشتقات آن بیش از 20 بار در این سند به کار برده شده است و عدالت جزء واژگان پر کاربرد در این سند است. در رابطه با عدالت اگر ما سند پیشرفت را به یک خیمه تشبیه کنیم عمود این خیمه عدالت است و اگر این عدالت نباشد خیمه ای وجود نخواهد داشت. عدالت با تمام ابعاد آن علل موجده و مبقیه سند و نظام اسلامی خواهد بود.

وی در عنوان کرد: علاوه بر خود سند، مباحث پشتیبان سند هم باید بر اساس عدالت نگاشته شده باشد. حضرت علی(ع) می فرماید «عدالت هم ایجاد کننده نظام، هم غایت نظام و علت مبقیه نظام سیاسی است». در این راستا باید هم عدالت فردی لحاظ شود و هم عدالت سیاسی و هم عدالت ساختاری لحاظ شود و وجود داشته باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد افزود: عدالت را از چند منظر می توان مورد بررسی قرار داد. از یک زاویه تلازم در یک مفهوم خاص را می توان مورد بررسی قرار داد. با هر عنوان عدالت این است که هر چیزی را در جای خودش قرار بدهیم. با یک زاویه دیگر رویکرد تکلیف گرا و فضیلت گرا را می توان در نظر گرفت. مثلا افلاطون می گوید عدالت، حّسن در مجموع است.

این دانش آموخته حوزه علمیه قم ضمن تاکید بر این مطلب که در عدالت سیاسی، بحث حاکمیت و حکومت مطرح می شود، افزود: در عدالت سیاسی بحث بر این است که حکومت نسبت به مردم و مردم نسبت به حکومت چه حقوق و تکالیفی دارند که در کنار این بحث عدالت فقهی هم مطرح می شود.

رئیس انجمن مطالعات سیاسی حوزه علمیه ضمن بیان این مطلب که هدف از عدالت کمال دنیوی و اخروی است، گفت: عدالت و پیشرفت سیاسی را باید از این منظر ملاحظه کرد که باید کمال و سعادت دنیوی و اخروی ما را تامین کند. عدالت یک چراغ در مسیر پیشرفت است. سعادت و کمال از مسیر عدالت تحقق پیدا می کند. هم باید افراد عادل باشند و هم باید حاکم عدالت پیشه باشد.

وی خاطرنشان کرد: اگر این افراد عدالت را سرلوحه خود نکند کمال جامعه تحقق پیدا نمی کند مصداق آن جامعه زمان امیرالمومنین(ع) است که به دلیل ناعادل بودن با امام خود مبارزه و مقابله می کند. نظام سیاسی عدالت محور، جامعه عدالت محور می خواهد.

وی در بخش بعدی سخنان خود با محور قرار دادن سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، اظهار داشت: ما در این سند باید یک سری متن‌هایی را داشته باشیم که عدالت بینشی در جامعه تحقق پیدا کند و به دنبال آن گرایش عدالت محورانه داشته باشیم. و بعد به سمت کنش عدالت محور پیش برویم. در کنش، هم می توان بحث از کنش شهروندی و هم بحث از کنش ساختاری را مطرح کرد.

 

شایسته سالاری رکن اساسی عدالت سیاسی

در بخش بعدی نشست دکتر سید باقری به ارائه مطالب خود پرداخت و گفت: یکی از مباحث عمده و پایه ای در سند الگوی پیشرفت عدالت است و یکی از عرصه‌های آن عدالت سیاسی است. عدالتی که با فراگیر شدن آن در جامعه، افراد به حقوق سیاسی خودشان دست می یابند و امور به طور شایسته و بایسته تحقق پیدا می کنند و شایسته سالاری به رسمیت شناخته می شود. سوال ما در این قسمت این است که آیا این مقدار از عدالت سیاسی در سند در نظر گرفته شده است یا خیر؟

عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ضمن اشاره به لزوم تقسیم و توزیع عادلانه قدرت، گفت: وقتی بحث از عدالت می شود سخن از تقسیم عادلانه قدرت در سه عرصه مطرح می شود؛ عرصه اول قبل از تشکیل قدرت یا دولت است که در این مرحله معیار عدالت سیاسی برابری است یعنی همه شهروندان به طور مساوی حق دارند که به مناصب دست پیدا کنند.

وی افزود: عرصه دوم در مرحله رقابت است. در مرحله رقابت برای کسب قدرت بحث از عدالت مطرح می شود و باید شایسته سالاری باشد به این مضمون که هر کسی که شایستگی و کارآمدی  بیشتری دارد باید در منصب قرار بگیرد.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در بیان مرحله سوم عدالت سیاسی، اظهار داشت: پس از کسب قدرت آن چیزی که معیار است رعایت حقوق اقلیت‌ها و کسانی که به قدرت دسترسی پیدا نکرده‌اند می باشد که خطیرترین مرحله هم همین مرحله می باشد. افراد صاحب قدرت اگر عادل نباشند احتمال دارد که بلغزند./201/241/ح

 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۰۵ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۵۲:۰۶
طلوع افتاب
۰۶:۲۳:۱۵
اذان ظهر
۱۳:۰۵:۰۲
غروب آفتاب
۱۹:۴۶:۱۰
اذان مغرب
۲۰:۰۳:۵۴