vasael.ir

کد خبر: ۱۲۷۶۵
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۶ - 18 February 2019

نشست «تأملات نظری در باب صلح» برگزار شد

وسائل ـ نشست علمی تأملات نظری در باب صلح، به همت کمیته آموزش انجمن علمی مطالعات صلح ایران و با همکاری بنیاد ایران، برگزار شد.

به گزارش خبرنگار وسائل، نشست علمی «تأملات نظری در باب صلح»،نشست تأملات نظری در باب صلح برگزار شد روز دوشنبه 28 بهمن به همت کمیته آموزش انجمن علمی مطالعات صلح ایران و یا همکاری بنیاد ایران برگزار شد. 

حجت الاسلام دکتر داود فیرحی، پژوهشگر علوم سیاسی، دکتر مصطفی قادری استاد دانشگاه علامه طباطبایی و دکتر محمدجعفر جوادی ارجمند، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران، ارائه دهندگان این نشست بودند.

 

پیدایش صلح ابتدایی

در ابتدای این نشست حجت‌الاسلام فیرحی، به ارائه پژوهش خود در زمینه صلح ابتدایی در اسلام پرداخت و اظهار داشت: از دوره قاجاریه، ایده‌ای به نام صلح ابتدایی ایجاد شد، به این معنا که حتی اگر طرف مقابل برای صلح اقدام نکرد، مسلمانان اقدام به صلح کنند، که در بعضی از مکاتب فقهی اهل سنت نیز این نظریه وجود دارد.

 

قرارداد صلح، سید العقود است

صلح به عنوان نوعی از عقود در نظام ما پذیرفته شده است و متفکران شیعه گفته‌اند که صلح تابع قراردادهای معقود نیست بلکه خود یک قرارداد مستقل است و حتی بعضی اظهار کرده‌اند که صلح سید العقود است و آن را اشرف قراردادها بیان کرده‌اند.

فقهای اسلام بیان نموده‌اند که صلح نوعی انتخاب و ترجیح عقلانی است که با تسلیم فرق دارد، بلکه تصمیمی عقلانی برای حیات و زندگی شناخته‌ می‌شود.

صلح دعوا، صلح پیشگیرانه و صلح ابتدایی، انواع صلح هستند. صلح دعوا همان صلح ترمیمی است که بعد از دعوا و منازعه منعقد می‌شود، و صلح پیشگیرانه نوع دیگری از صلح برای در معرض دعوا قرار داشتن است و صلح ابتدایی زمانی منعقد می‌گردد که نه دعوایی رخ داده و دعوایی در شرف رخ دادن نباشد، بلکه برای افزایش کیفیت زندگی است.

در آیه 208 سوره بقره که از فرمان‌های مطلق صلح است، اینگونه آمده است«ای اهل ایمان، همگی در شرایط صلح وارد شوید و به وسوسه شیاطین توجه نکنید».

 

نگاه اخلاقی کانت به مسأله صلح

در ادامه این مراسم، دکتر قادری درباره جایگاه صلح در اندیشه کانت، گفت: کانت دانشمندی آلمانی بوده که نظریات وی بازتابی جهانی داشته که فیلسوف‌های بعد از خود را تحت تأیر قرار داده است. نگاه کانت به صلح اخلاقی است و او چهار پیش‌نیاز اخلاقی، عقلانی، ملی و جهانی را برای صلح بیان می‌کند.

 

تأسیس رشته مطالعات صلح در ایران

در پایان، دکتر جوادی ارجمند در تشریح پژوهش خود پیرامون جایگاه دانش، بینش و رفتار در مطالعات صلح بیان داشت: رشته مطالعات صلح در 300 دانشگاه در سراسر جهان تدریس می‌گردد و تلاش‌هایی صورت گرفته تا این رشته در کشورمان نیز ایجاد گردد. مطالعات صلح که روش آن از طریق مسالمت آمیز است، می‌تواند از موضوع میان رشته‌ای به بحث‌های بالاتری برسد./202/241/ح

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نظرسنجی
مهمترین راهکار تقویت فقه حکومتی در حوزه علمیه چیست؟
سیاست گذاری کلان مسئولان حوزه علمیه
راه اندازی کرسی های درس و بحث از سوی اساتید و فضلا
تقویت پژوهشگاه ها و مراکز علمی
آموزش مبانی و اصول فقه حکومتی در سطوح مختلف حوزه
اوقات شرعی
۰۶ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۵۰:۳۹
طلوع افتاب
۰۶:۲۲:۰۷
اذان ظهر
۱۳:۰۴:۵۲
غروب آفتاب
۱۹:۴۶:۵۸
اذان مغرب
۲۰:۰۴:۴۵