vasael.ir

کد خبر: ۱۲۷۵۱
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۴ - 16 February 2019
حجت الاسلام ایزدهی:

ظرفیت‌های علوم انسانی اسلامی؛ ریشه دشمنی نظام سلطه با انقلاب

وسائل ـ حجت الاسلام ایزدهی با بیان اینکه قطار علم پس از انقلاب با سرعت پیش رفته است، گفت: عمده مشکل غرب با ما آن است که نظام اسلامی در مبانی و مباحث نرم افزاری مربوط به اداره جامعه و نگرش به انسان و جهان، نگاه متفاوتی با آنها دارد.

به گزارش وسائل، حجت الاسلام سید سجاد ایزدهی، در گفت وگویی، ظرفیت‌های علوم انسانی اسلامی؛ ریشه دشمنی نظام سلطه با انقلاببا بیان اینکه انقلاب بیش از آنکه رویکرد نظامی و حتی فرهنگی داشته باشد، رویکردی علمی داشت، اظهار کرد: این بدان معنا است که  انقلاب اسلامی ولو اینکه در برخی خاستگاه های فرهنگی و سیاسی از جمله عدم کفایت شاه در اداره کشور، وابستگی به بیگانگان و ... شکل گرفت اما باز هم بیش از آنکه مستند به این موارد باشد متمرکز بر آن است که منطق جدیدی برای اداره کشور و بلکه جهان شکل بگیرد.

مدیر گروه سیاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ادامه داد: اساساً دعوای نظام سلطه با کشور و نظام ما، دعوا بر سر کارگزاران خاص نیست که اگر بود در همین کشور محدود می شد و هرگز این اندازه دشمنی های متعدد اظهار نمی شد، اما طی این چهار دهه مشخص شد که آنها با یک نوع نگرش خاص در اداره جامعه ایران پس از انقلاب اسلامی مواجه شدند که مبتنی بر علوم انسانی اسلامی بود و در نتیحه تمامی تلاش خود را به کار بستند تا در سطح جهانی با این نظام مبارزه کنند.

حجت الاسلام ایزدهی ادامه داد: عمده مشکل غرب با ما آن است که نظام اسلامی در مبانی و مباحث نرم افزاری مربوط به اداره جامعه و نگرش به انسان و جهان، نگاه متفاوتی با آنها دارد در نتیجه بحث هم طرازیِ این نگاه و امکان تبدیل آن به علوم انسانی مستقل برآمده از وحی، عمده تقابل نظام اسلامی و نظام غربی است؛ بنابراین، در طول سالیان پس از انقلاب اگر این جوهره را نداشتیم و به جای آن نگاه سکولار، لیبرال و اومانیستی داشتیم هرگز با ما مشکلی نداشتند. مساله آنها این است که انقلاب این مباحث را به چالش می کشد.

وی تاکید کرد: این نوع نقد و مبنایی که در نظام اسلامی داریم، قابلیت به چالش کشیدن نظام سلطه و نظام غربی را دارد و عملا ماهیت غرب را به زیر سوال می برد در نتیجه سال های سال است که آنها با ما به طرق مختلف دشمنی می کنند.

حجت الاسلام ایزدهی با بیان اینکه از جمله مهمترین عواملی که سبب دشمنی غرب با نظام ما می شود تولید علوم انسانی اسلامی است، تاکید کرد ذات این انقلاب، تکیه بر علوم انسانی اسلامی است که در اوایل انقلاب به صورت اجمالی و در دهه های بعد به شکلی جدی در سطح گسترده پیگیری شد.

وی ابراز کرد: در سال های بعد از انقلاب و هر چه که جلوتر رفتیم این امکان یعنی تبدیل علوم انسانی اسلامی به قالب های مختلف و خرده نظام های فرهنگی، سیاسی، اقتصادی قوت گرفت و عملا این اتفاق افتاد تا جایی که امروز سخن از تمدن نوین اسلامی به میان می آید که این نتیجه انقلاب اسلامی است و اندیشمندان به جد روی این مساله کار می کنند.

وی با بیان اینکه حرکت علمی در بحث علوم انسانی اسلامی پس از انقلاب سرعت قابل توجهی داشته است، بیان کرد: این امر طبیعتا منبعث از نگرش مقام معظم رهبری(مدظه العالی) است. جنبش نرم افزاری و کرسی های نظریه پردازی بسیاری از کارها را جلو برده است، کرسی های آزاداندیشی بستری برای نگاه علمی است چراکه تا نقد و نظر نباشد نمی توان کاری از پیش برد.

حجت الاسلام ایزدهی در پایان خاطرنشان کرد: قطار تولید علم بعد از انقلاب اسلامی با حداکثر سرعت پیش رفت و طبیعتا این نهال امروز به باروری رسیده است اما اینکه بتوانیم گام های جدی تر و مهم تری برداریم نیازمند آن است که رویکرد کاملا همه جانبه و ساختارمندی ایجاد شود. رشته های مختلف در عرصه علوم انسانی ایجاد شود و در چشم انداز چهلمین سال گام های جدی برداریم./909/241/ح

 

منبع: شبستان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نظرسنجی
مهمترین راهکار تقویت فقه حکومتی در حوزه علمیه چیست؟
سیاست گذاری کلان مسئولان حوزه علمیه
راه اندازی کرسی های درس و بحث از سوی اساتید و فضلا
تقویت پژوهشگاه ها و مراکز علمی
آموزش مبانی و اصول فقه حکومتی در سطوح مختلف حوزه
اوقات شرعی
۱۰ / ۰۱ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۵:۳۱:۳۹
طلوع افتاب
۰۶:۵۶:۵۱
اذان ظهر
۱۳:۱۱:۳۵
غروب آفتاب
۱۹:۲۵:۴۱
اذان مغرب
۱۹:۴۲:۳۹