vasael.ir

کد خبر: ۱۲۷۰۶
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۹ - 04 February 2019
بخش اول/ نشست «تئوری‌های پیرامون زنان در قرآن»؛

چشم امید برخی از اندیشمندان غربی به اسلام است

وسائل ـ میرخانی با بیان اینکه یک بانوی اندیشمند غربی می‌گوید چشم ما به دنیای اسلام است، گفت: اما در حال حاضر برایش این پرسش پیش آمده است که اخیرا چه اتفاقی افتاده است که در تهران روسری‌ها کنار رفته و آرایش‌ها پر رنگ شده است؟ این بانوی غربی می‌گوید که شما فکر می‌کنید که ما شاد هستیم؛ برای همین نیاز است تا تئوری‌های قرآن عملی شود که پاسخی به انتظار غربی‌ها برای نسخه نجات است.
به گزارش خبرنگار وسائل، نشست علمی «تئوری های پیرامون زنانچشم امید برخی از اندیشمندان غربی به اسلام است در قرآن» چهارشنبه 10 بهمن با حضور دکتر عزت السادات میرخانی، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران به همت مدرسه علمیه اسلام شناسی حضرت زهرا (س) مشهد با حضور جمعی از پژوهشگران حوزوی و دانشگاهی در محل اتاق جلسات این مدرسه برگزار شد.

دکتر عزت السادات میرخانی، عضو گروه مطالعات زنان دانشگاه تربیت مدرس در این نشست به بررسی تئوری قرآن در حوزه اجتماعی و سیاسی و زنان پرداخت، گفت: در یک فعالیت دانشجوئی یک برنامه نمایشی از مرحله خواستگاری عبدالله از آمنه مادر پیامبر(ص) تا مرحله به دنیا آمدن پیامبر(ص) در دانشگاه طراحی شد.
 
این مجلس در عین نشاط از یک معنویت خاص برخوردار شده بود که در اول نمایش تعدادی از دانشجویان دختر به عنوان زنان همسایه بازیگر نقش های گفتمانی کوچه و بازار آن زمان عربستان شدند.

از طرفی می توان از دانشجویان رشته های هنر برای طراحی صحنه ای آن دوران وضعیت زندگی پیامبر(ص) استفاده کرد. در این نمایش مباحث آسیب های اجتماعی آن دوران توسط همین بازیگران در نقش های زنان همسایه اجرا شده بود.
 
به عنوان مثال برخی از آن زنان از این موضوع که شوهر آنها همسر ششم یا هفتم را گرفته است ناراحت بودند و در عین حال خبر می دادند که قرار است پیامبری ظهور کند که سبب بهبود وضعیت زنان خواهد شد و مشکلات زنان حل خواهد شد. اگر این موضوعات در قالب نمایش یا فیلم ارائه شود اثرگذاری بیشتری خواهد داشت.


پاک زیستی و زیست پاک را می توان در قالب هنر به نمایش درآورد

در این نمایش حتی ملاک های انتخاب همسر از سوی آمنه در این نمایش ارائه شد و نوع کیفیت برگزاری عروسی به نمایش درآمد که سبب جذب بسیاری و تحسین انگیزی شد.
 
یک مراسم شاد و بدون دغدغه گناه بود و در عین حال در وسط نمایش مداحی های مناسب گنجانده شده بود و با مدیحه ها و نورپردازی و بازیگری توانمند صورت گرفت که عرق این دانشجویان باعث شد که عشق خاصی به این مراسم بخشیده شود.
 
در این راستا می توان از لطایف الحیل نه به عنوان حیل بلکه با منطق افراد را جذب به اسلام کرد و پاک زیستی و زیست پاک را می توان در قالب هنر به نمایش درآورد.

در راستای فعالیت های تطبیقی می توان جایگاه حضرت مسیح را از دیدگاه عتیق و مردم را از دیدگاه یهود و نصارا کار کرد، که آنها راجع به حضرت مریم چه چیزهایی می گویند؛ در بخشی از قرآن انحرافات سیاسی و اجتماعی و خانوادگی را بیان می کند و می فرماید که آنها حضرت مریم را خطاب زن بدکاره کردند.
 
از طرفی امروز شدیدترین دشمنان ما که انحرافات فکری خودشان را به نام دیانت در فکر و مغز جوانان وارد می کنند همین ها هستند؛ از آنجا که خودشان چیزی ندارند تمایل دارند که داشته های ما را نیز بگیرند و به همین دلیل فعالیت‌های تطبیقی باعث می شود که تبادل بین فیلم های مسیحیت و گفتمان های قرآنی رواج پیدا کند.

روش‌های تبلیغی ما گفتمان همراه با فطرت را دنبال نکرده است

در سوره مبارکه الحاقه که گفته شده است «الْحَاقَّةُ (1) مَا الْحَاقَّةُ (2) وَمَا أَدْرَاكَ مَا الْحَاقَّةُ (3) كَذَّبَتْ ثَمُودُ وَعَادٌ بِالْقَارِعَةِ (4) فَأَمَّا ثَمُودُ فَأُهْلِكُوا بِالطَّاغِيَةِ (5) وَأَمَّا عَادٌ فَأُهْلِكُوا بِرِيحٍ صَرْصَرٍ عَاتِيَةٍ (6) سَخَّرَهَا عَلَيْهِمْ سَبْعَ لَيَالٍ وَثَمَانِيَةَ أَيَّامٍ حُسُومًا فَتَرَى الْقَوْمَ فِيهَا صَرْعَىٰ كَأَنَّهُمْ أَعْجَازُ نَخْلٍ خَاوِيَةٍ (7) ».
 
حُسُومًا در اینجا به چه معنا است؟ طبیعت انسان ها یک طبیعت حقیقت جو و خداپذیر است و معلوم می شود که روش های ما روش هایی نبوده است که گفتمان همراه با فطرت را دنبال کرده باشد.

بنابراین نیاز به یک تجدید نظر در این راستا است. در خراسان رضوی که از وجود ملکوتی امام رضا(ع) بهره مند است قرار بوده است که ما فن استدلال امام رضا(ع) را بنویسیم و این در حالی است که بزرگترین شعار ما برای امام رضا(ع) «قربون کبوترای حرمت» است ولی آیا رویه امام رضا(ع) را دنبال کرده ایم؟

«إِنَّ فِرْعَوْنَ عَلَا فِي الْأَرْضِ وَجَعَلَ أَهْلَهَا شِيَعًا يَسْتَضْعِفُ طَائِفَةً مِّنْهُمْ يُذَبِّحُ أَبْنَاءَهُمْ وَيَسْتَحْيِي نِسَاءَهُمْ ۚ إِنَّهُ كَانَ مِنَ الْمُفْسِدِينَ» می توان این آیه را گذاشت و از هنرمندان برای ساخت فیلم کمک خواست و با حداقل سرمایه می توان این کارها را انجام داد.
 
برای ساخت نمایش ها و فیلم های ارزشی، نداشتن بودجه بهانه است در حالی که بودجه ها در جای دیگری در جیب آقازاده ها و رانت خواران و پولشویی ها می رود و برای این موضوعات سرمایه گذاری نمی شود.


با استفاده از ابزار هنر قابلیت انتقال ارزش ها چند برابر می شود

با استفاده از ابزار هنر قابلیت انتقال ارزش ها چند برابر می شود که به عنوان نمونه یک دانشجوی دکترا کاری انجام داد که به صورت زنده به آمنه بنت وهب گفته می شود که من می خواهم به عنوان یک فرد از نسل نو با آمنه گفتمان داشته باشم و از او پرسید که چطور شما همسر عبدالله شدید و دنبال چه چیزی بودید؟
 
این گفتمان ها با زبان زنده از سوی این دانشجو ارائه شده است. نمونه های انگشت شماری از این دست فعالیت ها وجود دارد و ما نتوانستیم با زبان هنر انتقال مفاهیم اسلامی را داشته باشیم.


فقر تولیدات فرهنگی مذهبی اثر گذار

نیاز است تا مبحث زنان قرآنی به زبان زنده نوشته شود و بعد از زبان زنده تبدیل به نمایش شود چراکه یک ربع فیلم از دو ساعت سخنرانی اثرگذاری بیشتری دارد. با اینکه پشت صحنه این فعالیت ها بسیار زمان بر است اما با وجود این امر بر روی صحنه تأثیر بسیاری دارد.
 
این فعالیت ها مصداق «وَجاهِدوا فِي اللَّهِ حَقَّ جِهادِهِ» است. با وجود بی اعتنائی مسؤلان نسبت به برگزاری اثرگذاری فرهنگی اینچنین برنامه ها نباید متوقف شد و باید فرهنگ قرآنی را به زبان گفتمانی تبدیل کرد تا بتوان با نسل نو ارتباط برقرار کرد.

در شرایط فعلی، ما امکاناتی داریم که 50 سال قبل این امکانات وجود نداشت. ما مذهبی ها با مدل پنجاه سال قبل در حال تبلیغ هستیم و دشمنان مواد آلوده خودشان را در قالب فیلم به بهترین صورت ارائه می کنند و ما با وجود داشتن مواد ناب فاقد هنرمندی در عرصه ارائه هستیم. نیاز است تا هنرمندان مذهبی به صورت مردمی کار کنند.
 
می توان در خراسان رضوی گفتمان امام رضا(ع) را ترویج کرد و فقط به شعار «ما عاشق کبوترای حرمت» هستیم بسنده نکرد و در عین حال این کارها انجام نشده است چراکه درباره آنها فکر نشده است و تولید هم صورت نگرفته است و از طرفی جوان امروز جذابیت ها و زیبائی های ظاهری غربی ها را می بیند و به سوی آنها جذب می شود.

در 26 سوره اعراف درباره پوشش  می فرماید«يَا بَنِي آدَمَ قَدْ أَنْزَلْنَا عَلَيْكُمْ لِبَاسًا يُوَارِي سَوْآتِكُمْ وَرِيشًا ۖ وَلِبَاسُ التَّقْوَىٰ ذَٰلِكَ خَيْرٌ ۚ ذَٰلِكَ مِنْ آيَاتِ اللَّهِ لَعَلَّهُمْ يَذَّكَّرُونَ» در اینجا به طراحی لباس اشاره شده است که می توان در قالب فیلم ارائه کرد.
 
امروزه ما دو کونه حمله از سوی دشمن داریم و چند مورد از شیطنت های دنیوی را می توان با این آیه قرآن نشان داد و بحث لباس را تبیین کنید و به بحث انواع لباس در قرآن پرداخته شود. ما تناسب بین لباس و کار و شخصیت داریم؛ در اینجا این پرسش مطرح می شود که لباس زنده با لباس مرده چرا متفاوت است؟
 
لباس باید زینت و وقار به بشر بدهد و در عین حال هر طراحی که بخواهد برهنگی را ترویج کند این طراحی شیطانی است که مصداق این آیه است. « بَنِي آدَمَ لَا يَفْتِنَنَّكُمُ الشَّيْطَانُ كَمَا أَخْرَجَ أَبَوَيْكُمْ مِنَ الْجَنَّةِ يَنْزِعُ عَنْهُمَا لِبَاسَهُمَا لِيُرِيَهُمَا سَوْآتِهِمَا ۗ إِنَّهُ يَرَاكُمْ هُوَ وَقَبِيلُهُ مِنْ حَيْثُ لَا تَرَوْنَهُمْ ۗ إِنَّا جَعَلْنَا الشَّيَاطِينَ أَوْلِيَاءَ لِلَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ».
 
باید سعی شود که تئوری های زنان در روز 17 دی با یک نمایش ارائه شود چراکه پشت لباس های ما هیبت و شرافت و عزت بوده است و این در حالی است که یک کار خوب درباره لباس انجام نشده است.


غفلت از تئوری های قرآنی در عرصه‌های مختلف سیاسی و اجتماعی

در نامه 47 نهج البلاغه امام علی(ع) فرمودند«الله الله بالقرآن لا يسبقکم بالعمل به غيرکم» توصيه مي کنم شما را به قرآن، نبايد در عمل به قرآن ديگران بر شما پيشی گيرند.
 
امروز یهودی هایی هستند که هر شب قرآن می خوانند و معتقدند که سیاست های جهانی در قرآن است و این درحالی است که نسبت به تئوری های قرآنی در عرصه های مختلف سیاسی و اجتماعی از سوی ما غفلت صورت گرفته است؛ روز ی فرا خواهد رسید که آنها برای ائمه(ع) ما کار می کنند.

شما وقتی در قالب هنر و قالب های مختلف دیگر فرهنگ اهل بیت(ع) را اشاعه دهید می توانید از منابعی مانند عیون اخبار الارضا(ع) استفاده کنید که امام رضا(ع) در محیط خانوادگی خود از اقوام و ملل مختلف حتی در طیف غلام های خودشان داشته اند.
 
در خانه امام(ع) اطبائی رفت و آمد داشتند که کار پزشکی انجام می دادند؛ ما در پزشکی از امام رضا(ع) حرف داریم و در سلامت و دانش علل حرف های بسیاری از امام رضا(ع) وجود دارد؛ این موارد باید در قالب گفتمان زنده تبیین شود.

فضل بن شاذان یک شخصیت علمی بوده است؛ می توان فن استدلال او را با امام رضا(ع) معرفی کرد. اگر دانش علل در دنیا زنده شود چه کار عظیمی صورت خواهد گرفت و شما پشتوانه ها و پیش دانش ها را با این طریق زنده می کنید.
 
وقتی عیون اخبار الرضا(ع) را باز می کنید می بینید که مطالب دقیقی در آن وجود دارد. امروز پزشکی ما مشکل دارد در حالی که در این کتاب پزشکی اسلامی از درون طبیعت را دارد بدین معنا که به پیشگیری قبل از درمان می پردازد.
 
همین اصل اگر در سیستم قانونگذاری اسلامی لحاظ شود مثل اصل پاک زیستی این قابلیت ارائه عملی را دارد و می توان گفت ما کارهای نو و انجام نداده بسیاری داریم.


کارتل‌های پزشکی مانع پزشکی سنتی

شما پزشکی را می بینید که از بیرون به بدن بیمار حمله می کند و با شیمی درمانی ها بدن بیمار را ضعیف می کند و در عین حال ما طب خودمان را از دست داده ایم.
 
معماری اسلامی نیز از دست رفته است که همه از کثرت به وحدت رسیده است و ما در این چهل سال کاری در این زمینه انجام نداده ایم؛ برخی می گویند که اگر پزشکی سنتی را بیاوریم کارتل ها را چه کنیم؟ ما در واقع کنار لب دریا نشسته ایم و طلب آب داریم.
 
در عرصه سایر علوم و علوم انسانی و فن استدلال کاری به صورت مطلوب انجام نشده است؛ کارهای دیگران فقط تکرار شده است و فقط نقش و نگار کشیده اند؛ در زمینه پایان نامه ها هم همین اتفاق افتاده است و کارهای بر زمین مانده بسیاری است.

در برخی شهرها زیست فکری، انسانی و اخلاقی از بین رفته است

در برخی شهرها زیست فکری و انسانی و اخلاقی از بین رفته است و از پاک زیستی اثری نمانده است و به همین دلیل نیاز است تا تیمی کارآمد برای ارائه گفتمان های دینی به زبان زنده تشکیل شود که در مقابل این فیلم های امروزی قرار بگیرند.
 
خانم فرانسیس اندیشمند غربی می گوید چشم ما به دنیای اسلام است چراکه شما زیبا زندگی می کنید و کسی که از دور به زندگی ما نگاه می کند این موضوع را به خوبی می فهمد و برایش این پرسش پیش می آید که اخیرا چه اتفاقی افتاده است که در تهران روسری ها کنار رفته و آرایش ها پر رنگ شده است؟ 
 
این بانوی غربی می گوید که شما فکر می کنید که ما شاد هستیم. برای همین نیاز است تا تئوری های قرآن عملی شود که پاسخی به انتظار غربی ها برای نسخه نجات است.


باید نمادهای پاک زیستی را در زنان قرآنی نشان داد

باید نمادهای پاک زیستی را در زنان قرآنی نشان داد و حتی توسعه ای که آنها شعار آن را می دهند ریشه آن در ذهن ما وجود دارد. اصل طهارت را اگر در نظر بگیرید مثل دامن عروس است که هرچه پهن تر می شود دوباره قابلیت توسعه یافتگی دارد.
 
امروز تمام دنیای اروپا فهیده اند که ذبح شرعی چه فوایدی دارد که می توان آیه 173 سوره بقره« إِنَّمَا حَرَّمَ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةَ وَالدَّمَ وَلَحْمَ الْخِنْزِيرِ وَمَا أُهِلَّ بِهِ لِغَيْرِ اللَّهِ ۖ فَمَنِ اضْطُرَّ غَيْرَ بَاغٍ وَلَا عَادٍ فَلَا إِثْمَ عَلَيْهِ ۚ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ» را به همراه یک فیلم از ذبح شرعی نمایش داد.
 
امروز دیگر برای آنها مسلم شده است که گوشت خوک ضرر دارد و جای تأسف است که مدل تبلیغات ما مدل صد سال پیش است و مدل دشمن به روز و جدید است./200/241/ح

ادامه دارد...

 
تهیه و تنظیم: فاطمه ترزفان




ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۳۱ / ۰۱ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۵۹:۲۸
طلوع افتاب
۰۶:۲۹:۱۰
اذان ظهر
۱۳:۰۶:۰۰
غروب آفتاب
۱۹:۴۲:۱۰
اذان مغرب
۱۹:۵۹:۴۳