vasael.ir

کد خبر: ۱۲۷۰۱
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۸ - 04 February 2019
در نشستی علمی صورت گرفت؛

تبیین مبانی استخراج نظریات سبک زندگی از تفسیر اجتهادی جامع

وسائل ـ انتخاب شایسته عنوان« تفسیر اجتهادی جامع» به این دلیل است که ما در این بحث می‌خواهیم نظریه‌ای ارائه بدهیم که پشتوانه اجرایی داشته باشد، پشتوانه معرفتی و ارزشی داشته باشد که بتواند در جامعه تبدیل به یک هنجار شود. باید روشی انتخاب کنیم که آن روش ما را مطمئن کند که مطالب ارائه شده قدرت تبدیل شدن به یک سبک را دارد.

به گزارش خبرنگار وسائل، نشست«سبک زندگی در تفسیر تبیین مبانی استخراج نظریات سبک زندگی از تفسیر اجتهادی جامعاجتماعی، مبانی استخراج نظریات سبک زندگی از تفسیر اجتهادی جامع»، یکشنبه 14 بهمن 97 با حضور حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمدصادق یوسفی مقدم هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و دکتر سید حسین شرف الدین، دانشیار و عضو هیأت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در تالار شیخ طبرسی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن دفتر تبلیغات اسلامی قم برگزار شد.

در ابتدای نشست دکتر شرف الدین به ارائه مباحث خود پرداخت و گفت: سبک زندگی مجموعه ای از رفتارهایی است که قاعده مند و توسط انسان‌ها به عنوان شیوه گذران زندگی  ترجیح پیدا می کنند.

وی افزود: بحث از سبک زندگی عمری به درازای تاریخ دارد. زندگی انسان‌ها قاعده‌های هدفمند است و رفتار آنها الگوی مقبول اجتماعی دارد. سبک زندگی قالب بندی زندگی است. سبک زندگی به این معنا جزء ارتکازات همه بزرگان است.

 

ویژگی‌های سبک زندگی

دانشیار موسسه امام خمینی(ره) اظهار داشت: در تلقی علوم اجتماعی، سبک زندگی به بحث های خاصی از رفتار انسان‌ها گفته می شود که ویژگی‌های خاصی دارد؛ یکی اینکه اولا و بالضرورة فرد در مقابل جمع، در گزینش و عاملیت این الگوها مقدم می شود. فرد مجاز است در شعاع فرهنگ حاکم انتخاب کند.

شرف الدین ادامه داد: دوم اینکه سبک زندگی در تلقی غالب علوم اجتماعی و شاید غرب، جنبه‌های مصرفی زندگی است؛ سوم اینکه سبک زندگی به جنبه های نمایشی زندگی از جمله پوشش، آرایش، چشم و هم چشمی، تجمل فراتر از حد ضرورت زندگی و دیگر جنبه های متظاهرانه مربوط می شود.

عضو هیأت علمی موسسه امام خمینی(ره) گفت: چهارمین ویژگی این است که در هدف انسان‌ها از سبک زندگی تمایزیابی است، هویت یابی است و یا به اصطلاح دوست ندارند سبک‌شان همگانی باشد.

وی با اشاره به این مطلب که سبک زندگی آگاهانه است، گفت: سبک زندگی ارزش، بینش و نگرش دارد هرچند که به زبان آورده نشود. هر شخص سبکی را انتخاب می کند که با اقتضائات زندگی او تناسب داشته باشد. سبک زندگی از اموری تاثیر می پذیرد و تحت تاثیر فرهنگ حاکم بر جامعه است.

دکتر شرف الدین میزان حساسیت جوامع را متفاوت دانست و تصریح کرد: نهادهای اجتماعی در مورد سبک زندگی نظر می دهند. جامعه اجازه می دهد که شما هر جور که می خواهید لباس بپوشید. شرایط اقلیمی و جغرافیایی در سبک زندگی تاثیر دارد.

عضو هیأت علمی موسسه امام خمینی(ره) بیان داشت: اقتضائات عصری، تمدن های مختلف، فرهنگ های مختلف سبک زندگی متفاوتی از خود نشان می دهند؛ فرهنگ‌ها از یکدیگر تاثیر می پذیرند. سبک زندگی از چند زاویه با دین ارتباط دارد.

وی با بیان اینکه سبک زندگی یک الگوی رفتار است و از بینش‌ها و اندیشه‌های انسان‌ها و نظام‌های معنایی تاثیر می پذیرد، گفت: این حتی در سکولارترین جوامع هم به صورت بسیار غلیظ و روشن مشاهده می شود و دین از مهمترین ارکان جامعه است. حتی در آمریکا دین بیشترین حضور را دارد.

شرف الدین افزود: دین برای جامعه هدف، ارزش و آرمان تولید می کند. به تعبیر استاد شهید مطهری دین به انسان‌ها مکتب می دهد دین به انسان‌ها جهان بینی و ایدئولوژی می دهد.

عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) با توجه به جایگاه دین در کشور، اظهار داشت: دین در کشور ما در حوزه فرانهاد است یعنی همه نهادهای ما ذیل دین معنا و وجود پیدا می کنند و همه ارکان جامعه باید خود را با آن معنا کنند. دین فرهنگ و فضا سازی می کند.

 

وجه اولویت انتخاب روش اجتهادی جامع

در بخش دوم نشست حجت الاسلام یوسفی مقدم در ارائه مباحث خود، گفت: انتخاب ویژگی روش اجتهادی جامع، کار حساب شده ای است.

وی افزود: انتخاب به این دلیل شایسته این عنوان است که ما در این بحث می خواهیم نظریه ای ارائه بدهیم که پشتوانه اجرایی داشته باشد، پشتوانه معرفتی و ارزشی داشته باشد که در جامعه تبدیل به یک هنجار شود. باید روشی انتخاب کنیم که آن روش ما را مطمئن کند که مطالب ارائه شده قدرت تبدیل شدن به یک سبک را دارد.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در ادامه سخنان خود اظهار داشت: شاید ما بتوانیم منهج اجتهادی جامع را یکی از مبانی سبک زندگی اسلامی و قرآنی به حساب بیاوریم و این نیاز به تبیین مفهومی دارد.

حجت الاسلام یوسفی مقدم در تعریف سبک زندگی اسلامی گفت: سبک زندگی اسلامی، عناصری به هم پیوسته از هنجارها، نمادها و رفتارهای مبتنی بر قرآن، سنت، ترجیحات و تمایلات تولیدی مبتنی بر جریان اجتهاد و تقلید است که در زندگی فردی و اجتماعی امت اسلامی عینیت می یابد.

وی ادامه داد: به عنوان مثال هر چیزی که در زندگی یک مجتهد مطرح می شود و عملی می شود مبنای توحیدی دارد حتی افرادی که از آن مجتهد تقلید می کنند مبنای توحیدی دارند.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه ما سبک را صرف عمل و معرفت نمی دانیم، گفت: سبک نماد تجلی یافته ای است که نشانگر مبانی و معرفتی است که مبنای پیدایش این ارزش ها است./202/241/ح 

 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۰۶ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۵۰:۳۹
طلوع افتاب
۰۶:۲۲:۰۷
اذان ظهر
۱۳:۰۴:۵۲
غروب آفتاب
۱۹:۴۶:۵۸
اذان مغرب
۲۰:۰۴:۴۵