vasael.ir

کد خبر: ۱۲۶۸۴
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۲ - 03 February 2019

معرفی کتاب | زن در اسلام

وسائل ـ کتاب«زن در اسلام» اثر فریبا علاسوند به آفرینش دو جنس با تفاوت‌های معین پرداخته و نقش‌های متفاوتی را برای هر کدام رقم زده است.

به گزارش وسائل، کتاب زن در اسلام ۱، نگاشته سرکار خانم فریبا علاسوند از اعضای هیات علمی مرکز مطالعات نظری است. در این کتاب آمده است؛ آفرینش دو جنس با تفاوت‌های معین، نقش‌های متفاوتی را برای هر کدام رقم زده است.

دو جنس در آغاز آفرینش، هم‌نشین و زوج یک‌دیگر شدند و این پیوند زوجیت استمرار یافت. یک زوج، دایره‌ی کاملی از انسانیت را تشکیل می‌دهند. پس زن و مرد مکمل یک‌دیگر قرار می‌گیرند. این مکملیت هم در ویژگی‌های طبیعی (نیازمندی‌ها و توانایی ها) و هم در حقوق و تکالیفی که آن دو در قبال یکدیگر دارند، پدیدار شده است.

هر قدر که افراد بیش‌تر در پی تکمیل یک‌دیگر برآیند، زوج انسانی کار‌آمد‌تر خواهد شد؛ بنابراین تفاوت‌های طبیعی نه سندی برای ارزش‌مندی و فضیلت یک جنس بر دیگری، بلکه راهی برای گذران یک زندگی ایده‌آل‌اند.

این کتاب در ۷ گفتار با عنوان‌های جایگاه انسانی زن، جایگاه ارزشی زن، تفاوت‌های تکوینی زن و مرد، هویت و نقش‌های جنسیتی، هویت و نقش‌های جنسیتی، برابری، و فمینیسم سامان یافته است.

همچنین در گفتار نخست به مباحث جایگاه انسانی زن و تبیین فلسفی، جایگاه انسانی زن در قرآن کریم، و تبیینی دیگر درباره جایگاه انسانی زن پراخته شده است. در گفتار دوم موضوعات ملاک و انواع ارزش‌مندی، نظریه‌ها، فروتری ارزشی زنان، برتری زنان بر مردان، تساوی زن و مرد در ارزش‌مندی، شبهه‌هایی درباره فروتری زنان در اندیشه دینی، آفرینش زن، نقص ایمان، و کمی زنان نجات‌یافته مطرح شده است.

در گفتار سوم به تفاوت‌ها در ادبیات علمی، تفاوت‌ها در متون دینی، فلسفه تفاوت‌ها پرداخته شده و در گفتار چهارم مسائل هویت جنسی، نقش‌های جنسیتی و ضرورت تفکیک میان آن‌ها، نقش‌های ثابت و متغیر، الزامی و غیر‌الزامی در نگرش اسلامی، و جنسیت، تربیت و آموزش مورد بررسی قرار گرفته اند.

نسبت میان زن و مرد، نظریه‌های موجود در نسبت میان زن و مرد، نظریه تابعیت محض زنان، نظریه استقلال، نظریه تخاصم، نظریه مکملیت، مکملیت در حیطه خانواده و مکملیت زن و مرد در اجتماع، عناوین گفتار پنجم است.

گفتار ششم به برابری یا تناسب حقوقی، برابری در حقوق و ادله آن، تناسب و ادله آن، برابری در اخلاق (جنسیت و ارزش‌ها)، مفهوم امر ارزشی، نظریه دینی درباره توانایی اخلاقی زنان، و ارزش‌های مردانه و زنانه می پردازد.

در گفتار هفتم نیز به امواج فمینیستی، موج نخست، موج دوم، تحلیل‌ها، تبیین‌ها و راه‌بردها، موج سوم، فمینیسم پست‌مدرنیستی، ره‌یافت‌های فمینیستی، فمینیسم لیبرال، فمینیسم مارکسیست، فمینیسم رادیکال، و فمینیسم سوسیالیستی اشاره شده است.

انتشارات مرکز تحقیقات زن و خانواده این کتاب را در سال در ۱۳۹۰ در ۱۹۲ صفحه و قیمت ۴۵۰۰۰ ریـــال منتشر کرده است.

دوست‌داران مباحث زن و خانواده برای تهیه این کتاب می‌توانند به نشانی: قم، بلوار الغدیر، کوچه ۱۰، شماره ۵
و تهران، بلوار کشاورز، خیابان نادری، کوچه حجت‌دوست، پلاک ۵۶ مراجعه کنند یا با تلفن‌های ۵۸-۳۲۶۰۳۳۵۷ (۰۲۵) داخلی ۴۶۶۴ و ۸۸۹۸۳۹۴۴ (۰۲۱) تماس حاصل فرمایند. ضمنا برای خرید اینترنتی نیز می‌توانند از طریق لینک https://wrc.ir/shop/home اقدام کنند./909/241/ح

 

معرفی کتاب| زن در اسلام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نظرسنجی
مهمترین راهکار تقویت فقه حکومتی در حوزه علمیه چیست؟
سیاست گذاری کلان مسئولان حوزه علمیه
راه اندازی کرسی های درس و بحث از سوی اساتید و فضلا
تقویت پژوهشگاه ها و مراکز علمی
آموزش مبانی و اصول فقه حکومتی در سطوح مختلف حوزه
اوقات شرعی
۰۱ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۵۷:۵۸
طلوع افتاب
۰۶:۲۷:۵۸
اذان ظهر
۱۳:۰۵:۴۷
غروب آفتاب
۱۹:۴۲:۵۸
اذان مغرب
۲۰:۰۰:۳۳